Sportbeoefening wordt gestimuleerd en is in opmars

China promoot sport als een belangrijke sector voor economische groei en sociale ontwikkeling. Einde 2025 werden 3.370 sportlocaties betoelaagd naast 170.000 sets kleine en diverse fitnessfaciliteiten gebouwd. De sporteconomie groeide tijdens het 14-de vijfjarenplan met gemiddeld 10% jaarlijks. Donderdag heeft de regering een reeks gedetailleerde richtlijnen uitgevaardigd China om het consumptiepotentieel van de sporteconomie verder in de hand te werken.

Fietsen door een drasland in Bozhou (Anhui) Foto ,China Daily Disclaimer

Directeur Ding Dong van het Bureau voor openbare sport van de General Administration of Sport (GAS) zegt dat de bouw en het gebruik van locaties en faciliteiten de belangstelling van het publiek wekt en een kernelement vormt in de verbetering van het openbare dienstensysteem voor nationale fitheid. ‘Momenteel kan binnen 15 minuten tijd fitness bedreven in de buurt gerealiseerd en is in principe voldaan aan de behoefte om lokaal gemakkelijk aan fitnessactiviteiten te doen.’ Het aantal openbare fitnessruimtes neemt voortdurend toe. Er zijn meer dan 170.000 sets kleine en diverse fitnessfaciliteiten zoals tafeltennistafels gebouwd in bijna 20.000 woonwijken en meer dan 5.000 stadsparken. Tegelijkertijd breidt het land de bouw van stadions met tribunes en faciliteiten, sportparken, schaatsbanen, skiresorts en fitnesscentra voortdurend uit. Tegen het einde 2024 waren er meer dan 1.300 nieuwe sportparken met een gemiddelde oppervlakte van meer dan 40.000 m² gebouwd en in gebruik genomen. .

De algehele benuttingsgraad van sportlocaties is verbeterd. Tijdens het 14e vijfjarenplan heeft het land in totaal 5,65 miljard yuan geïnvesteerd om de gratis of goedkope openstelling van sportlocaties voor het publiek te ondersteunen. Daarvan zullen tegen het einde van 2025 3.370 locaties in bijna 1.500 administratieve regio’s op provinciaal niveau worden betoelaagd en is de openstelling van sportlocaties de nieuwe norm geworden,

Elk jaar worden er op een systematische manier verschillende nationale fitnessactiviteiten georganiseerd en het land heeft zich actief ingezet voor de ontwikkeling van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van jongeren. Tijdens het 14e vijfjarenplan werden meer dan 145.000 hardloopactiviteiten gehouden, waaraan 151 miljoen jongeren uit alle leeftijdsgroepen en over alle afstanden hebben deelgenomen. In 12 provincies is een voorlopig interventiemodel voor de lichamelijke gezondheid van adolescenten opgezet om veelvoorkomende problemen zoals bijziendheid, obesitas en scoliose bij adolescenten aan te pakken.

Sporteconomie

Klim langs een waterval in Huangping, (Guizhou) Foto China Daily Disclaimer

Directeur Yang Xuedong van het Bureau voor sporteconomie van de GAS zegt dat de Chinese sportindustrie zich sinds het begin van het 14e vijfjarenplan groeide met een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 10,3 %.  De sportnijverheid verbetert in kwaliteit en efficiëntie. Eind 2024 waren er 146 gespecialiseerde, verfijnde en nieuwe ondernemingen op nationaal niveau in de sportsector, meer dan een verdubbeling ten opzichte van eind 2022. Geavanceerde materialen en technologieën versnellen hun omvorming en toepassing op sportgebied en een groot aantal hightechproducten zoals koolstofvezelfietsen en intelligente fitnessapparatuur, vinden hun weg naar miljoenen huishoudens.

Platformondersteuning is effectiever. Het land heeft achtereenvolgens 81 sporttoeristische routes voor de nationale feestdag en het lentefestival, 19 buitensportroutes en 26 nationale skitoeristische resorts gelanceerd, waarmee de ontwikkeling. De invloed van sportartikelenbeurzen, sportcultuurbeurzen en sporttoerismebeurzen blijft toenemen. In de eerste helft van het jaar bedroeg het totale import- en exportvolume van sportartikelen meer dan 15,5 miljard $, aldus de GAS.

De maakwerk sporteconomie bloeit. Het organiseren van de Aziatische Spelen in Hangzhou heeft geleid tot een consumptiegroei van meer dan 40 % in de omliggende gebieden. Sportevenementen voor de massamarkt blijven innoveren, waarbij een aantal populaire evenementen aan populariteit winnen.  De omvang en industriële invloed van buitensporten blijven toenemen. In 2024 bedroeg de online consumptie van buitensporten in China ongeveer 200 miljoen persoon-keer, met een totaal verbruik van meer dan 300 miljard yuan. De bouw van hoogwaardige buitensportbestemmingen vordert in hoog tempo. Eind 2024 waren er 171.800 fitnessparcoursen met een lengte van 407.500 kilometer. Het aantal vliegkampen, autokampen en andere plaatsen in het land was volgens de GAS gestegen tot 2.055 met 914 skiresorts. ‘

Richtlijnen

Pingpongen in en van de duizenden aangelegde binnenplaatsen Foto: China Daily Disclaimer

China heeft donderdag een reeks richtlijnen uitgevaardigd om het consumptiepotentieel van de sporteconomie te ontsluiten.  Volgens de richtlijnen die zijn uitgegeven door de regering is China van plan om tegen 2030 een reeks sportbedrijven en -evenementen te cultiveren, waardoor de binnenlandse sportindustrie een omvang van meer dan 7 biljoen yuan zou bereiken. De richtlijnen omvatten 20 maatregelen op zes gebieden, waaronder maatregelen om het aanbod van sportproducten uit te breiden, de consumentenvraag te stimuleren, sportbedrijven te versterken en de ondersteuning van de industrie te verbeteren, teneinde nieuwe groeipunten in de sportindustrie te cultiveren,

Ze benadrukken de noodzaak om sportevenementen en -activiteiten te verrijken door gespecialiseerd beleid voor de ontwikkeling van de evenementeneconomie in te voeren. Volgens de richtlijnen zal er achtereenvolgend beleidsondersteuning worden geïntroduceerd om de ijs- en sneeuweconomie te stimuleren en de buitensportindustrie te bevorderen. Om 300 miljoen mensen aan wintersport te laten doen, zal China doorgaan met het invoeren van mensgerichte beleidsmaatregelen: pleiten voor de opname van geschikte ijs- en sneeuwuitrusting in het ondersteuningskader voor grootschalige vernieuwing van uitrusting

De autoriteiten zullen bijvoorbeeld gebruikmaken van de unieke natuurlijke hulpbronnen van verschillende regio’s om de ontwikkeling van een breed scala aan buitensportprojecten te bevorderen, zoals bergbeklimmen, watersporten, auto’s, motorfietsen en luchtvaart, en de bouw van hoogwaardige buitensportbestemmingen stimuleren.

Om de consumentenvraag te stimuleren, wordt in de richtlijnen voorgesteld om de sportconsumptiescenario’s uit te breiden door gebruik te maken van stedelijke ruimtes en sportfaciliteiten te integreren in commerciële en residentiële gebieden. Ook wordt aangemoedigd om meeslepende sportconsumptie-ervaringen te creëren en de openingstijden van sportlocaties te verlengen om de sportconsumptie ’s avonds te bevorderen.

Op basis van het waarborgen van de veiligheid zullen activiteiten zoals vliegsporten op lage hoogte, modelvliegtuigsporten en gesimuleerde vluchten worden tevens aangemoedigd om de consumptie van sporten op lage hoogte te stimuleren. Volgens het document worden financiële prikkels, waaronder sportconsumptiecoupons en digitale rode enveloppen, voorgesteld om bredere deelname aan te moedigen.

De nieuwe richtlijnen weerspiegelen het streven van China om de sportindustrie in te zetten als motor voor economische groei, aldus toerisme- en sportdeskundige Jiang Jiang Yiyi aan de Beijing Sport University. Door zich te richten op het uitbreiden van het productaanbod en het stimuleren van de consumptie door middel van ondersteuning van de industrie, zal een levendig en duurzaam sportecosysteem worden gecreëerd dat zowel bedrijven als consumenten ten goede komt.

Bronnen Global Times, China Daily