Volgens Reuters is een geheim labo te Shenzhen er in geslaagd een EUV-chipmachine na te bouwen. Het Grote Kanaal werkt ook met slimme technologie en e-batterijen worden eveneens in schepen gebruikt. Het verste offshore windenergieproject is aan net gekoppeld. De metro te Shenzhen stelt robothonden beschikbaar van blinden en in dezelfde stad worden WC-deuren doorzichtig als er gerookt wordt. China telt 958 miljoen digitale verbruikers en we eindigen met een ruime portie autonieuws

Zoals bekend is ASML uit Velthoven het enige bedrijf dat de EUV-technologie beheerst om chipmachines te bouwen. Omdat het van de VS geen EUV-machines aan China mag leveren, voert het daarom minder performante DUV-machines uit. Volgens Reuters heeft een streng beveiligd laboratorium te Shenzhen nu eveneens een EUV machine gebouwd middels ‘reverse engineering’ door gepensioneerde ASML-werknemers en door het opkopen van onderdelen op secundaire markten. Volgens een bron zouden chips tegen 2028 kunnen gebouwd, een andere vindt 2030 meer realistisch. Naar verluidt speelt Huawei een sleutelrol in de coördinatie van een netwerk van bedrijven en staatsonderzoeksinstituten in het hele land, waarbij duizenden ingenieurs betrokken zijn Reuters
Grand Canal ondergaat slimme omvorming
Het 3200 km lange en 2500 jaar oude Grand Canal tussen Beijing en Hangzhou gebruikt nu slimme technologieën. Kapitein Hu Yusong vraagt op zijn smartphone de realtime kanaaldiepte en updates over de wachtrij bij de sluis. Tegenwoordig bieden slimme systemen langs het kanaal live updates en elektronische sluisdoorvaartapplicaties. Bemanningslid Sun Yangeng merkt op dat schepen nu 5 tot 6 sluizen per dag kunnen passeren, terwijl dat voorheen slechts één was. Deze verbeteringen hebben de nauwkeurigheid van de gevarenherkenning met 60 % verhoogd, de responstijd bij noodsituaties met ongeveer 30 % verkort en de jaarlijkse doorvoercapaciteit met 100 miljoen ton uitgebreid over 10 sluizen. In de Longgonghaven te Jining ( Shandong) gebeurt laden en lossen door geautomatiseerde geleide voertuigen die op afstand worden gecoördineerd door een digitaal systeem. Met behulp van AI en machine vision sluiten onbemande voertuigen nauwkeurig aan op kranen waardoor de operationele efficiëntie met meer dan 80 % wordt verhoogd. In 2024 bedroeg het aantal kilometers aan Chinese hoogwaardige waterwegen 16.000 kilometer, een stijging van 62 % sinds 2012. Xinhua
Batterijen voor elektrische schepen
CATL kondigde aan dat zijn eigen volledig elektrisch aangedreven schip over 3 jaar de oceanen zal bevaren. Het door VW gesteunde Gotion verklaarde dat zijn accu’s krachtig genoeg zijn gebleken om een schip met een laadvermogen van 132 standaardcontainers aan te drijven. CATL dat in 2017 begon met de ontwikkeling van scheepsbouw-toepassingen heeft sindsdien batterijen geleverd aan 900 schepen die allen op rivieren varen. De Gotion batterijen die in containerschepen worden gebruikt, ondersteunen swap-technologie, waardoor containerschepen snel lege batterijpakketten kunnen vervangen. Het eerste volledig elektrische containerschip ter wereld met een capaciteit van 700 standaardcontainers werd eind 2023 door Cosco Shipping Heavy Industry (Yangzhou) geleverd aan zusterbedrijf Cosco Shipping Lines. Het staatsbedrijf Jiangnan Shipyard (Group) is van plan om al in 2035 ’s werelds eerste nucleair aangedreven containerschip te bouwen. SCMP
Verste offshore windenergieproject aan net gekoppeld
Het verste Chinese offshore windenergieproject het Three Gorges Jiangsu Dafeng Offshore Wind Power Project werd aan het net gekoppeld. Het 800 MW offshore windenergieproject bevindt zich in het district Dafeng te Yancheng (Jiangsu) en bestaat uit vier locaties, waarvan het verste punt zich op 85,5 km van de kust bevindt. In totaal werden 98 windturbines geïnstalleerd, met de ondersteunende constructie van 3 offshore boosterstations en één offshore reddingsplatform. Het project zal naar verwachting een gemiddelde jaarlijkse elektriciteitsproductie van meer dan 2,8 miljard kWh opleveren, voldoende om in de dagelijkse elektriciteitsbehoefte van 1,4 miljoen huishoudens te voorzien. Dit komt overeen met een besparing van ongeveer 860.000 ton standaardsteenkool en een vermindering van de CO2-uitstoot met ongeveer 2,37 miljoen ton,. GT
Robothond voor blinden in metro
De metro van Shenzhen heeft voor visueel gehandicapte passagiers een experimentele ‘geleidehond’-robot gelanceerd die wordt aangedreven door AI . De slimme robotgeleidehond biedt een nieuwe op technologie gebaseerde mobiliteitshulp om blinde en slechtziende passagiers te helpen bij het navigeren door metrostations, aldus chinanews.com. Het ondersteunt kernfuncties zoals autonome routeplanning, nauwkeurige navigatie, intelligente obstakelvermijding, tactiele bestratingstracking, spraakinteractie en visuele herkenning. Volgens de exploitant kunnen passagiers spraakopdrachten geven, waarna het apparaat hen naar aangewezen servicepunten begeleidt. Na gebruik keert het apparaat met een spraakopdracht automatisch terug naar zijn dockingpositie. .Als het proefprogramma succesvol blijkt, zal het systeem worden uitgebreid naar andere stations. GT
Roken op WC maakt deur doorschijnend
Een winkelcentrum in Shenzhen heeft de afgelopen dagen voor commotie gezorgd nadat het slim glas had geïnstalleerd dat van melkachtig mat naar transparant verandert wanneer iemand rokend in een toilet wordt gedetecteerd terwijl tegelijkertijd een alarm wordt geactiveerd, zo meldde de Guangming Daily. In de herentoiletten van het Shuibei International Center gelegen aan de zuidoostkant van het Luohu-district te Shenzhen zijn waarschuwingsborden aangebracht naast de toiletcabines die zijn uitgerust met het speciale glas. Als er rook wordt gedetecteerd, wordt het glas van de cabine automatisch volledig transparant en gaat er een akoestisch alarm af. Veel internetgebruikers spraken hun steun uit en hoopten dat het slimme glasrookdetectiesysteem op grote schaal zou worden gepromoot. GT
958 miljoen digitale verbruikers
Het aantal digitale consumenten bedroeg in H1 2025 meer dan 958 miljoen. Volgens het China Internet Network Information Center vertegenwoordigt het digitale consumentenbestand 85,3 % van de internetgebruikers. Daarvan maakt generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) 27,2 % uit van alle digitale consumenten, terwijl 60-plussers 12,2 % vertegenwoordigen. Gebruikers op het platteland maken 26 % van het totaal uit. In de eerste helft van het jaar kocht 39,1 % van de Chinese internetgebruikers slimme producten, waaronder slimme apparaten voor thuis, digitale gadgets en draagbare technologie. Ongeveer 8,2 % kocht online blind boxes, IP-gerelateerde koopwaar of producten met een anime-thema,. Op het gebied van lifestyle-diensten hadden in juni meer dan 223 miljoen consumenten online platforms gebruikt voor boodschappen, thuisdiensten of onderhoud. PD
Autonieuws: winstval van 76 %
* K3 noteerden Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz een spectaculaire daling van 76 % in bedrijfswinst, waarmee ze een niveau bereikten dat sinds de financiële crisis van 2009 niet meer was voorgekomen.. Uit een EY-analyse blijkt dat alle 19 grote autofabrikanten ter wereld een winstdaling voor rente en belastingen van 37 % lieten optekenen, het laagste punt sinds 2018.. De ontwikkelingen op de Chinese automarkt zijn bijzonder zorgwekkend. De verkoop van Duitse auto’s in China daalde in K3 met 9 %, waardoor hun wereldwijde marktaandeel daalde van 39 % in 2020 naar 29 %. Grote spelers zoals Bosch, ZF Friedrichshafen, Mercedes-Benz en Volkswagen voeren herstructureringsplannen door. businessam.be
*Te Ningbo opende Geely het grootste en meest complete veiligheidscentrum ooit gebouwd door een autofabrikant. Het megaproject vereiste een investering van bijna 250 miljoen € . Het complex met vijf Guinness World Records gaat veel verder dan de klassieke botsproeven. Met zgn ‘Comprehensive Safety 2.0’, mikt deze visie die niet enkel op het overleven van een ongeval, maar op vier nuldoelstellingen: geen dodelijke slachtoffers, geen gezondheidsrisico’s, geen materiële schade en geen datalekken van privégegevens. In het gebouw staan meer dan 60 crashtestdummy’s opgesteld in alle mogelijke maten en vormen met ook een speciaal team onder de bijnaam ‘Golden Nose’ dat naast kwalijke geurtjes ook stoffen in het interieur naspeurt die schadelijk kunnen zijn voor de mens. Het centrum is in grote mate te danken aan de Zweedse knowhow van zusterbedrijf Volvo. Gocar.be
*China heeft goedkeuring verleend voor twee elektrische sedanmodellen die zijn uitgerust met niveau 3 autonome rijfuncties zodat ze op de openbare weg mogen rijden. Technisch gezien kunnen autofabrikanten beginnen met de assemblage van de modellen zodra dit groen licht krijgen. De modellen zijn ontwikkeld door Changan Automobile en BAIC Motor’s Arcfox. Het Changan-voertuig kan tijdens verkeersopstoppingen autonoom rijden op één rijstrook met een snelheid tot 50 km per uur. Het werd goedgekeurd voor stedelijke trajecten in Chongqing. Het Arcfox-voertuig mag autonoom rijden met een snelheid tot 80 km per uur op de aangewezen trajecten in Beijing. Niveau 3 ‘voorwaardelijk geautomatiseerd rijden’, stelt voertuigen in staat om geautomatiseerde dynamische rijtaken uit te voeren, terwijl een menselijke bestuurder beschikbaar moet blijven om de controle over te nemen wanneer dat nodig is. GT
