Het ministerie van Onderwijs heeft onlangs 2 richtlijnen uitgevaardigd om het onderwijs qua AI in het basis- en voortgezet onderwijs te bevorderen door een algemeen AI-onderwijssysteem op te zetten, waarbij leerlingen op basisscholen geen zelfstandig gebruik mogen maken van open contentgeneratie en leraren geen generatieve AI mogen gebruiken als vervanging voor hun kerntaak als docent.

De publicatie van de twee documenten – de richtlijnen voor AI-algemeen onderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs (2025) en de richtlijnen voor het gebruik van generatieve AI in het basis- en voortgezet onderwijs (2025) – is een belangrijke stap om AI-onderwijs op alle onderwijsniveaus wetenschappelijk en systematisch te bevorderen, de ontwikkeling van innovatief talent met AI-geletterdheid verder te implementeren en een Chinese oplossing te bieden voor de technologische transformatie in de mondiale onderwijssector, zo meldde CCTV News
De richtlijnen voor algemeen AI-onderwijs willen een alomvattend, wetenschappelijk onderbouwd AI-onderwijssysteem opzetten, dat gericht is op AI-geletterdheid door middel van een ‘spiraalvormig’ curriculum dat is ontworpen om de ontwikkeling van kennis bewustwording tot creatieve praktijk te realiseren, meldde CCTV. Op basisschoolniveau ligt de nadruk op het wekken van interesse en het opbouwen van fundamenteel cognitief begrip. Tijdens de middelbare school zal het AI-onderwijs het begrip van technische principes en fundamentele AI-toepassingen bij leerlingen versterken. Op het hoger niveau ligt de nadruk op systeemdenken en innovatie.
Volgens de richtlijnen voor algemeen AI-onderwijs is het doel om de kerncompetenties van leerlingen te ontwikkelen om zich aan te passen aan een intelligente samenleving. Het AI-onderwijssysteem zal talent met AI-geletterdheid cultiveren en dit door een geïntegreerde ontwikkeling op het gebied van kennis, vaardigheden, denken en waarden. Daarbij behoren de ontwikkeling van technologisch innovatief denken, kritisch denken, vaardigheden op het gebied van samenwerking tussen mens en AI, AI-geletterdheid en een sterk gevoel van sociale verantwoordelijkheid, zo meldde het tijdschrift People’s Education
Door een gecoördineerd mechanisme te implementeren dat bestaat uit ‘herstructurering van het curriculum, geïntegreerde middelen, innovatieve beoordeling en empowerment van leraren, wil dit initiatief het AI-onderwijs van lokale proefprojecten naar landelijke implementatie brengen en uiteindelijk een Chinees model voor algemeen AI-onderwijs voor basisscholen en middelbare scholen tot stand brengen, meldde CCTV.
De richtlijnen voor het gebruik van generatieve AI zijn gericht op praktische toepassingen in het basis- en voortgezet onderwijs en specificeren duidelijk de gebruiksnormen voor elke onderwijsfase. Ze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de technologie veilig, passend en effectief wordt gebruikt ter ondersteuning van het onderwijs, om gepersonaliseerd leren van leerlingen te bevorderen en om intelligent onderwijsbeheer te verbeteren, met strikte naleving van gegevensbeveiliging en ethische normen, aldus CCTV.
De richtlijnen benadrukken dat generatieve AI in het basis- en voortgezet onderwijs moet worden gebruikt met strikte waarborgen voor de persoonlijke levenssfeer en gegevensbeveiliging. Het potentieel ervan moet ten volle worden benut door een gestandaardiseerde en gereguleerde toepassing. Op basisscholen is het leerlingen verboden om zelfstandig gebruik te maken van tools voor het genereren van open content, zo meldde China Youth Daily.
De richtlijnen benadrukken ook dat leraren generatieve AI niet mogen gebruiken als vervanging voor hun primaire onderwijstaak. Het is leraren verboden om rechtstreeks op AI te vertrouwen om vragen van leerlingen te beantwoorden of advies te geven. Leraren moeten vermijden om door AI gegenereerde inhoud te gebruiken om leerlingen te beoordelen en het is hen ten strengste verboden om gevoelige gegevens – zoals persoonlijke informatie of examenvragen – in AI-tools in te voeren om datalekken en schendingen van de privacy te voorkomen, aldus China Youth Daily.
De implementatie van de twee richtlijnen moet de AI-geletterdheid onder leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs verbeteren, de integratie van AI in het onderwijs verdiepen en innovatie in onderwijsmodellen stimuleren. Ze zijn bedoeld om een nieuw, door AI aangestuurd onderwijsecosysteem op te bouwen dat veilig, efficiënt, rechtvaardig en inclusief is, en een solide basis te leggen voor het cultiveren van innovatief talent in lijn met de ontwikkeling van het tijdperk, aldus People’s Education.
China heeft vrijdag tijdens de tijdens de World Digital Education Conference 2025 te Wuhan een witboek gepubliceerd ,over China’s Smart Education. ‘Klaslokalen kunnen in de toekomst opnieuw worden vormgegeven, waarbij docenten, studenten en intelligente machines naadloos samenwerken. Opkomende technologieën zoals big data, virtuele simulaties en immersieve omgevingen zullen een centrale rol gaan spelen in het onderwijs, waardoor studenten meer betrokken raken en kennis beter wordt opgebouwd zo stelt het Witboek.
Bron: Global Times
Lees ook https://www.chinasquare.be/chinees-onderwijs-evolueert-onder-invloed-van-artificiele-intelligentie/