E-sport steeds populairder

China telt 400 miljoen video spelers zowel op PC, gsm als op console. De meesten van hen zijn fans van e-sport, dat sinds 2003 erkend is als heuse sporttak. De National Electronic Sports Open te Qingdao trok vorige week niet minder dan 70.000 fans.

De e-sport of cybersport werd in 2003 door de Administratie van sport erkend als intelligente competitie tussen menselijke spelers op elektronische spelplatformen. Een gamer is iemand die speelt voor zijn ontspanning, terwijl e-sport volgens regels verloopt binnen een tijdsbestek, meer bepaald voor intellectuele wedijver tussen personen. Deze erkenning door de nationale overheid heeft het publieke imago van de sector geholpen. Deze groeide tot een geheel ecosysteem met naast de talrijke fans ook clubs van investeerders, uitzenders, operatoren en ontwikkelaars.
In augustus 2011 kocht Wang Sicong – de zoon van toptycoon Wang Jianlin- de bekende e-sportclub Catastrophic Cruel Memory die hij her organiseerde tot iG-club. Hij kocht spelers van andere clubs op en bood hen aantrekkelijke professionele contracten. Dit heeft ook andere clubs aangespoord om mooie salarissen aan te bieden en dit geld volgens waarnemers als een mijlpaal. Op dit ogenblik telt China 400 miljoen videospelers op de diverse platformen, maar de meesten zijn wel consequente fans van e-sport.
Volgens een rapport van China Audio-Video & Digital Publishing Association & IDC Insights heeft de nba2konlinevideo game industrie gedurende het eerste semester bijna 50 miljard yuan opgebracht en dit is een vooruitgang met 46% vergeleken met H1 2013. Het opheffen van het verbod op spelconsoles heeft ook bevorderlijk gewerkt. Op 19 oktober keken 27 miljoen fans hoe de Zuid Koreaanse Samsung White de Chinese Royal Club versloeg in de finale van de wereldkampioenschappen League of Legends, een titel ontwikkeld door Riot Games uit de VS. Ter vergelijking: de finales van NBA haalden 15 miljoen kijkers in de finale. Niko Partners voorspelt dan ook dat de markt de komende 5 jaar tot $ 2 miljard zal stijgen.
Terwijl Li Na na haar overwinning van de Australian Open $ 5 miljoen opstreek, ging de 24 jaar jonge Zhang Ning na het winnen van het belangrijkste MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) tornooi te Seatlle naar huis met een prijzenpot van $ 10 miljoen, niet slecht voor een voormalige “hooligan”. Vorige week waren te Qingdao dan ook 70.000 fans aanwezig in het Qingdao International Convention Center om 15 provinciale clubs te zien wedijveren in 6 individuele- en ploeggebeurtenissen waarbij Dota2, League of Legends, Warcraft 3 en NBA2K Online.
De online uitzend platformen als v.qq en pptv scoorden hoge kijkcijfers. Sommige websites tekenen contracten met voormalige spoelers om te figureren als fulltime commentatoren. Zo tekende Wei Handong die League of Legends speelde met Team WE in Shanghai een contract met high-definition spelplatform zhanqi.tv om 90 uur  commentaar te leveren per maand waardoor hij 5 miljoen yuan per jaar verdient, behoorlijk meer dan de 20.000 yuan die hij vroeger per maand verdiende als speler bij WE. Gevreesd kan worden dat deze contracten echter niet lang duren want de vedetten wereld is er een van snelle opgang en vaak een even snelle afgang. Naar verluidt werken de meeste gaming clubs met verlies. Voor sponsors buiten telecom en IT lijkt de sector minder aantrekkelijk. Om toch een beter en duurzamer imago op te bouwen gaat OMG Star Will Fund samen met de Shanghai Sports Development Foundation een caritatieve operatie opzetten waarbij op het platteland aangeleerd wordt hoe met computers en digitale instrumenten om te gaan. Zal ongetwijfeld op zijn beurt weer nieuwe spelers opleveren.
Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *