China en Myanmar stellen pijplijn in werking.

De president van Myanmar heeft een staatsbezoek gebracht aan China. Een van de resultaten is dat er nu een pijplijn opengaat die olie van een haven in Myanmar naar een raffinaderij in Zuid-China brengt.

China krijgt er een route bij voor de nodige olietoevoer. Het land kan het knelpunt van de Straat van Malakka vermijden en wordt minder afhankelijk van de weg door de omstreden Zuid-Chinese Zee.

Kyaukpyu – Kunming

pijplijnEen tanker van de Suezmax klasse is meteen begonnen met ruwe olie te lossen in de haven van Kyaukpyu. Door een pijplijn die al enkele maanden klaar was gaat de lading naar Kunming (provincie Yunnan, Zuid-China). Daar heeft de grootste Chinese oliemaatschappij PetroChina een raffinaderij. De olie was volgens Bloomberg afkomstig van de Baku-Tbilisi-Ceyhan-terminal die Azerbeidzjan met Turkije verbindt. PetroChina onderhandelt met de Saudi Arabian Oil Company over investeringen in het bedrijf. Als de pijplijn op volle capaciteit in werking is kan ze instaan voor bijna 6% van de olie-invoer van China. Een aardgaspijplijn naar Kunming was al eerder klaar en functioneert sinds 2013.

China – Myanmar

De Chinese adjunctminister van Buitenlandse Zaken Liu Zhenmin mocht het akkoord aankondigen aan het eind van het bezoek van U Htin Kyaw, president van Myanmar. De president heeft verschillende steden bezocht en zijn collega Xi Jinping onmoet. Hij sprak verder met premier Li Keqiang en parlementsvoorzitter Zhang Dejiang. Het slotcommuniqué bekrachtigde de goede betrekkingen die, na een dip, sinds een paar jaar weer steviger worden. De tekst sprak over diplomatie en overleg betreffende de onrustige grensgebieden. China zal proberen een bijdrage te leveren aan stabiliteit en de nationale verzoening in Myanmar. Dat is immers ook in het belang van de zuidwestelijke regio van China zelf. De tekst vermeldde de goede betrekkingen die China heeft onderhouden met Myanmar (toen dat land met de nek werd aangekeken door een aantal grote machten). U Htin Kyaw zegde de steun van zijn land toe aan het Belt and Road Initiative (BRI, de nieuwe Zijderoutes). De pijplijn van Myanmar naar Yunnan is een onderdeel van het BRI.

Meer plannen

Het lijkt erop dat het project voor de grote Myitsone-stuwdam die China in het noorden van Myanmar zou gaan bouwen in elk geval voor lange tijd van de baan is. De beide landen zoeken nu naar andere vormen van samenwerking. Zo komt er behalve de oliepijplijn ook een speciale economische zone in het gebied rond Kyaukpyu bij. Een industriegebied en diepzeehaven zullen er deel van uitmaken.
Xinhua, China Daily Asia, Financial Times, South China Morning Post, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *