Betere dienstverlening op komst voor webwinkelklanten

Taobao, de grootste webwinkel van China, wil zijn klanten betere service bieden door een beter distributiesysteem. Daartoe zullen strengere normen opgelegd worden aan de 10 logistieke firma’s die voor Taobao werken en aan de handelaars-partners. 

Zo zullen voor opslag, langeafstandstransport en levering aan huis in het vervolg gespecialiseerde firma’s per productgroep ingeschakeld worden; kledij zal dus via een ander kanaal komen dan kruidenierswaren.

Bedoeling is onder meer de klanten een mogelijkheid ‘niet tevreden, geld terug’ te bieden, met een gemakkelijk systeem van terugzending, en voorts de goederen te leveren waar en wanneer de klanten dat zelf liefst hebben. Tot nu toe gebeurt dat niet in China.

Taobao Mall, dat twee jaar geleden opgestart werd, zal binnen enkele maanden beginnen met aparte webwinkels voor meubelen, cosmetica en mode; er komt ook een websupermarkt. Eerder dit jaar werden al aparte webwinkels opgezet voor consumentenelektronica, producten uit Hongkong, producten uit Taiwan, en merkschoenen. Dat alles maakt een meer gesofistikeerd distributiesysteem nodig en een betere service mogelijk.

Taobao verzond vorig jaar een miljard pakjes, goed voor zowat de helft van de Chinese webwinkelmarkt.

Het  kopen via internet zou volgens een studie van de Deutsche Bank de volgende vijf jaar met 42 % per jaar groeien en tegen eind 2014  7,2 % van de kleinhandel in China uitmaken.

Bron: SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *