Bioscoopbezoek blijft maar groeien

Onderzoek door de Financial Times verwacht dat het bioscoopbezoek in China dat vorig jaar met de helft explodeerde dit jaar opnieuw aangroeit met 30 %. De SCMP weet dat Disney volgend jaar met een Chinese partner een film zal produceren in China. Volgend jaar zou China de VS gaan overtreffen als de grootste filmmarkt.

biosc16

Grafiek van de Financial Times

Vorig jaar groeide het Chinees bioscoopbezoek met 48% om 44 miljard omzet te halen en dit jaar verwacht FT Research 30 % groei met een totale omzet van 55 miljard RMB. Alle inkomensklassen gaan meer naar de film, maar het zijn de derderangs steden die de groei aandrijven. Volgens EntGroup vertegenwoordigt China nu 17,8 % van de wereldwijde verkochte bioscooptickets en daarmee staat het tweede na de VS. Vorig jaar telde het land van het Midden 1,26 miljard bezoeken en dat is vijf maal meer dan in 2010. Het inkomen van de stedelingen groeide de afgelopen 5 jaar met 11 % jaarlijks (!) en ook het aantal schermen nam beduidend toe. Uit een steekproef bij 1000 personen blijkt dat de stedeling gemiddeld 10 maal de bioscoop bezoekt per jaar, de rijkeren iets meer de minder begoeden iets minder.
Van de 10 meest succesrijke films waren er vorig jaar 7 van eigen Chinese makelij. Het inkomen uit binnenlandse films groeide vorig jaar met 67 % tot 27 miljard en is daarmee goed voor 60 % van de totale inkomsten. Buitenlandse films brachten 17 miljard op, groeiden met 28 % om zo 38,5 % op te leveren van de totaliteit. Eind vorig jaar telde China 29.800 filmschermen terwijl dat er vijf jaar voordien nauwelijks 6256 waren. De groei was het sterkst in de derderangs steden of lager. De grotere steden zijn al verzadigd. Dit blijkt ook uit de inkomsten: terwijl het aandeel van de eersterangs steden daalde tot 21%, steeg het aandeel van de derderangs steden en lager van 44 % in 2011 tot 56% vorig jaar.
Merkwaardig is dat de groei ook gedreven wordt door de online verkoop van tickets. 89 % van de bioscopen verkopen tickets online en de helft van de ondervraagden antwoordde tickets online te bestellen. Zij die dit kopen aan de kassa bedragen 17,8%. Ter vergelijking in de VS worden maar 13% van de bioscooptickets online verkocht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de internetgiganten zich op deze markt gooien en volgens Analysis hebben de drie groten 68 % van de online ticket markt. Daarbij is Maoyan Movie dat eigendom is van zowel Tencent als Alibaba dominant met 36 % van de antwoorden.

Disney

biosbinbuit

Grafiek Financial Times

Naar aanleiding van de opening van Disneyland Shanghai volgende week heeft CEO Iger meegedeeld samen te werken met Shanghai Media Group Pictures om in China Disneyfilms te maken. Disneyland is overigens vrij succesvol dit jaar met 4 van de 5 buitenlandse films die het meest opbrachten in China. De alliantie met de Shanghai Media Group heeft ongetwijfeld ook als doel te omzeilen dat jaarlijks maar 34 films uit het buitenland ingevoerd worden.
Over de concurrentie met Wanda zei Iger hoogmoedig dat “niemand ook maar van ver het niveau van Disney bereikt”. Naast het kopen tegen $ 3,5 miljard van de Hollywood studio Legendary Entertainment, bouwt Wanda te Qingdao een filmstudio die eenmaal in 2017 afgewerkt de grootste ter wereld moet worden. Kortom iedereen positioneert zich voor het moment dat China de VS-filmmarkt zal overtreffen.
Bronnen: Financial Times, South China Morning Post

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *