Bioscopen en filmproducenten beperken jaarverliezen in China

Terwijl bioscopen in Europa dicht zijn en de release van nieuwe films omwille van corona uitgesteld wordt doen hun collega’s in China in de tweede jaarhelft nog goede zaken. Chinese films zijn er nu populairder dan de Hollywood superproducties.

Nadat China het coronavirus virtueel uitgeschakeld had zijn de bioscoopzalen deze zomer terug open gegaan en zonder onderbreking open gebleven. Het totale zakencijfer voor dit jaar lag einde november pp 16,5 miljard yuan. Indien december wat meevalt dan haalt men meer dan 20 miljard yuan (2,5 miljard euro) in totaal.

In 2019 bedroeg het zakencijfer echter 64 miljard yuan. Een goede tweede jaarhelft 2020 kan maar gedeeltelijk de verliezen van de eerste jaarhelft compenseren.

De topmaand voor de ontvangsten was oktober, toen de Chinezen een maand verlof hadden voor de nationale feestdag en er massaal van profiteerden, onder meer om naar de bioscoop te gaan. De omzet van de maand bedroeg toen 6,36 miljard yuan.

Voor de nabije toekomst verwachten experts een nieuwe topmaand in februari. Dan komen verschillende nieuwe publiektrekkers uit naar aanleiding van het Chinese nieuwjaar. In februari 2019 bedroeg de omzet liefst 11,16 miljard yuan.

In december worden 57 films vertoond. Daarbij een dozijn nieuwe films.

In 2019 zijn in China 1.037 films gemaakt. Daarbij zaten 850 speelfilms. Veel daarvan raakten niet tot in de grote filmzalen. In 2019 waren er slechts 88 films met een omzet van meer dan 100 miljoen yuan en daarvan waren er 41 buitenlandse.

Resultaten

Het succes van het eerste decemberweekend was de romantische comedie “The End of Endless Love” . De film is gemaakt door een populaire schrijver en tieneridool Guo Jingming en vertelt het verhaal van een campusliefde tussen een depressief meisje en een jongen met buitengewone gaven. De film leverde gedurende het eerste weekend een omzet van 147 miljoen yuan.
De Chinese costuumcomedie “Soul Snatcher” bracht 127 miljoen tijdens zijn eerste weekend op. Het is een mythologisch verhaal over een jonge man en een als vos vermomde demon en wordt gespeeld door twee populaire jonge acteurs Li Xian en Chen Li Nong. Nochtans kregen deze twee films van de recensenten van het Douban platform slechts een 5 op 10.

De Amerikaanse animatiefilm “The Croods: A New Age” staat op de derde plaats. In tien dagen bracht hij al 244 miljoen yuan op. Vierde is “Caught in Time” , een misdaadthriller van de Hongkong regisseur Ho-Leung Lau die in november twee weken aan de leiding stond. Daarvan zijn voor 500 miljoen yuan entrees verkocht.

Wereldwijd het grootste kassucces dit jaar is de Chinese film “The Eight Hundred”, een film over de oorlog tegen Japan, die tot 7 december in totaal meer dan 270 miljoen euro opbracht. Het is de eerste keer dat een Chinese film wereldwijd de leiding heeft, zij het met dank aan corona.

Vooruitzichten

In december verwacht men nog veel publiek voor “The Rescue” van Dante Lam; die film was gepland voor het Chinese nieuwjaar 2020 maar werd wegens corona verplaatst naar 18 december. De film beschrijft het leven en de inzet van Chinese wegenwachters. Dante Lam scoorde voordien al succes met “Operation Mekong” en “Operation Red Sea” die ook het engagement van overheidspersoneel uitbeeldden.

Er wordt ook veel verwacht van de Hongkong actiefilm “Shock Wave 2” met Andy Lau, een acteur van Hongkong. Op één avond werden tijdens een livestream sessie met de acteur 660.000 biljetten verkocht.

Uit een enquête blijkt dat de hoogste verwachtingen gaan naar “A Little Red Flower” , een realistisch verhaal over liefde en dood, met de acteurs Jackson Yee, de Chinese hoofdrolspeler van de romantische misdaadfilm “Better Days”, en Liu Haocun, een opkomende ster die optrad in “One Second”, de nieuwste film van Zhang Yimou. Als tweede komt de comedie “Detective Chinatown 3″gevolgd door de romantische film “I Remember”.

Buitenlandse films

“Wonder Woman 1984”, een film uit hollywood, komt slechts op de tiende plaats bij het publiek.
In december komen zeven buitenlandse films uit, van de VS, Rusland, Japan en Frankrijk. Deze films worden omwille van corona nog niet getoond in filmzalen in Europa. Sommigen zoals “Wonder Woman 1984” en “Pixar’s Soul” zullen wel uitkomen op streaming platformen. Het vertonen in Chinese zalen moet een deel van de geleden verliezen goedmaken.

Maar de populariteit van Hollywood films neemt af en die van Chinese films neemt toe. De opbrengst in China van Hollywoods verhoopte kassuccessen “Tenet” en “Mulan” is een tegenvaller. Hollywood films kunnen alleen nog rekenen op speciale effecten en supersterren om Chinees publiek te lokken. Chinese films hebben volgens commentatoren meer diepgang qua emoties en verhaal.

Controversieel

Geen kassucces in de bioscoop maar wel druk besproken is de kortfilm die de internationaal bekende regisseur Chen Kaige op de Chinese televisie liet tonen. De film brengt het fictieve verhaal van een Chinese vrouw die mits betaling draagmoeder wordt voor haar bazin. Tijdens haar zwangerschap begint ze zich echter aan de baby te hechten. Ze wil het kind houden maar zwicht uiteindelijk op aandringen van haar verloofde en kiest voor het geld. Op het einde komt er wel een waarschuwing dat draagmoederschap verboden is en streng gestraft wordt, maar toch kwam er een reactie van het Chinese gerecht . Ook internauten vragen zich af of het correct is iets verboden als draagmoederschap positief voor te stellen.

Bron: Global Times, CGTN, La Libre

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *