EU-tarieven tegen China: een script uit Washington

Door strafheffingen op te leggen aan de elektrische voertuigen van China volgt Brussel het voorbeeld van de VS. De Europese Unie saboteert de klimaatdoelstellingen en de economische belangen van de Europese bevolking om mee te lopen in de anti-Beijing kruistocht van Biden, aldus Carlos Martinez* van Friends of Socialist China.

De onderstaande analyse, die eerst verscheen in de Britse Morning Star, nemen wij over als opiniestuk.

elektrische voertuigen
Laadpalen zijn overal gewoon in China foto Xinhua disclaimer

De Europese Unie heeft, na een onderzoek van negen maanden naar vermeende oneerlijke staatssubsidies, beslist nieuwe tarieven tot 38 procent op te leggen aan Chinese elektrische voertuigen (EV’s). Gezien het bestaande tarief van 10 procent op de invoer van auto’s, betekent dit dat Chinese elektrische voertuigen getroffen worden door tarieven tot 48 procent. Deze nieuwe tarieven zijn op 4 juli ingegaan.

Afkeuring voor tarieven tegen EVs

Duitsland, Zweden en Hongarije hebben zich duidelijk uitgesproken tegen de maatregel. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz heeft naar aanleiding hiervan ondubbelzinnig gezegd: ‘Isolatie en illegale douanebarrières maken uiteindelijk alles alleen maar duurder en iedereen armer’.

Natuurlijk is dat een uitdrukking van het belang dat de Chinese markt voor Duitse autofabrikanten heeft. Zij hopen dan ook dat de overheid in Beijing het Bijbelboek Exodus niet heeft bestudeerd en niet van plan is om het principe ‘oog om oog’ toe te passen. De CEO van BMW, Oliver Zipse, gaf het volgende commentaar: ‘Met het besluit om extra invoerrechten te heffen zijn wij op de verkeerde weg. De EU-Commissie schaadt hiermee Europese bedrijven en Europese belangen.’ Een woordvoerder van Volkswagen deelt dit gevoel: ‘De negatieve effecten van dit besluit wegen zwaarder dan de mogelijke voordelen voor de Europese en vooral de Duitse auto-industrie.’

Behalve in het Witte Huis lijkt er nergens veel enthousiasme te bestaan voor deze tarieven. De redactie van Bloomberg stelt dat ‘tarieven de EU geen welvaart zullen brengen’ en dat de hogere prijs van EV’s de groene transitie van Europa zal vertragen.

In een artikel voor de Britse denktank Chatham House – getiteld ‘Het opleggen van tarieven op Chinese elektrische voertuigen zal de transitie van de EU vertragen en duurder maken’ – wijst men er op dat de EU een wettelijk bindende doelstelling heeft om tegen 2050 een nuluitstoot van broeikasgassen te bereiken. De auteur Chris Aylett vervolgt: ‘intussen hebben decarbonisatietechnologieën zoals zonnepanelen, windturbines en elektrische voertuigen een kenmerk gemeen dat hen onderscheidt van andere handelswaar: indien ze worden ingezet als alternatief voor fossiele brandstoffen, verminderen ze de hoeveelheid broeikasgassen die in de atmosfeer worden gepompt’. Zulke technologieën ‘zijn in grote hoeveelheden en op zeer korte termijn nodig als we ook maar enige kans willen maken om de ergste gevolgen van de klimaatverandering te voorkomen.’

Opdracht van Washington?

Het is opmerkelijk – en waarschijnlijk niet geheel toevallig – dat de aankondiging van de EU amper een maand na de aankondiging van de regering Biden kwam, die tarieven van 100 procent op Chinese EVs in het vooruitzicht stelde. In het geval van de VS is de materiële impact van deze tarieven vrijwel onbestaande, gezien het feit dat de in China geproduceerde modellen slechts 2 procent uitmaken van alle EV-verkoop, en dit dan nog op een markt waar EV’s slechts 8 procent vormt van alle geregistreerde auto’s (vergeleken met bijna 50 procent in China).

De verhoging van de Amerikaanse tarieven is gewoon een poging van Biden om te laten zien dat hij ‘hard wil optreden tegen China’ in de aanloop naar de presidentsverkiezingen. Donald Trump, die op dit terrein altijd hoger biedt, heeft tarieven van 200 procent beloofd. We hebben het hier dus over alweer een nieuw onderdeel van de door de VS geleide koude oorlog tegen China, waarover de twee grote Amerikaanse politieke partijen het eens zijn.

Waarschijnlijk handelt de EU in overeenstemming met de krachtige aanbevelingen (instructies) van Washington. Het zou zeker niet de eerste keer zijn dat Europa zijn klimaatverplichtingen en economische stabiliteit in gevaar brengt om het streven van de VS naar hegemonie in de 21ste eeuw bij te treden.

Om Rusland te straffen en winst te genereren voor de binnenlandse fossiele brandstofindustrie van de VS, heeft de regering Biden in 2022 zwaar ingezet op sancties tegen Russisch aardgas. Het resultaat was een grote toename van de Amerikaanse export van gefractioneerd schaliegas naar Europa. Om dit gas van Noord-Amerika naar Europa te krijgen, moet men het vloeibaar maken, opslaan bij min 70°C en per schip vervoeren. Dit hele proces is zowel financieel als ecologisch extreem duur, en beslist veel duurder dan het gebruik van bestaande pijpleidingen die vanuit Rusland door Europa lopen.

Opdracht voor Europees Links

De Europese arbeidersklasse en progressieve bewegingen moeten zich verzetten tegen deze heffingen op Chinese elektrische auto’s en tegen de voortdurende pogingen van delen van de elite om Europa op één lijn te brengen met het roekeloze internationale beleid van Washington.

Zoals de Morning Star in augustus vorig jaar al schreef, ‘vereisen de grote problemen waarmee de mensheid wordt geconfronteerd internationale samenwerking – en China’s leidende positie in groene technologie maakt samenwerking op dit gebied essentieel.’

China heeft een hoge vlucht genomen op het gebied van hernieuwbare energie en elektrisch vervoer omdat het heeft vastgesteld dat deze sectoren absoluut cruciaal zijn voor de toekomst, niet alleen van China, maar van de hele wereld. Om die redenen heeft het milieuoverwegingen ingebouwd in de kern van zijn planningssysteem en kent het dienovereenkomstig overheidsinvesteringen toe. In plaats van te klagen over de Chinese investeringen in nieuwe productiekrachten, zou Europa het Chinese voorbeeld moeten volgen.

Het opleggen van tarieven vanwege Chinese overheidsinvesteringen schept een precedent. Het kan ervoor zorgen dat dergelijke centrale investeringen in duurzame ontwikkeling onaanvaardbaar worden. Dit precedent zou elke ‘groene new deal’ onmogelijk maken.

‘Welbegrepen eigenbelang’?

Zelfs de Economist erkent dat ‘de potentiële voordelen voor het Westen van een kant-en-klare aanvoer van goedkope, groene voertuigen gewoonweg enorm zijn’. En, even hun eurocentrische instincten overwinnend, geven de journalisten van het magazine toe dat Chinese auto’s ‘niet alleen goedkoop zijn; maar ook van betere kwaliteit, vooral met betrekking tot de slimme functies in EVs die mogelijk worden gemaakt door internetconnectiviteit.’ Het artikel concludeert dat ‘als China belastinggeld wil uitgeven om mondiale consumenten te subsidiëren en de energietransitie te versnellen, de beste reactie is om dit toe te juichen.’ Voor zover er zoiets bestaat als een correcte visie binnen de elite, is dit er een.

In de woorden van voormalig ondersecretaris-generaal van de VN en voormalig uitvoerend directeur van het VN-milieuprogramma Erik Solheim: ‘China is nu het onmisbare land voor alles wat groen is (…) En alle historische ervaringen tonen aan dat als je gesloten markten creëert en markten scheidt van verschillende delen van de wereld, we er allemaal armer van zullen worden.’

Omwille van vrede, ontwikkeling en de bewoonbaarheid van de planeet moet Europa het roer omgooien.

*Carlos Martinez is een links publicist. Hij is de auteur van The East is still Red. Martinez is mederedacteur van Friends of Socialist China en was een oprichter van No Cold War.

Print Friendly, PDF & Email