Chinese musea aan revival toe

Naar aanleiding van het Ctrip-bericht dat de ticket boekingen voor musea gedurende de eerste 5 maanden met 75% stegen tegenover vorig (weliswaar pandemie)jaar, bekijken we even van naderbij de toestand van de Chinese musea die aan een heropleving toe zijn

Nanjing museum: kledij met jade en goufen bedrading

 Volgens onderminister Li Qun voor Toerisme en Cultuur werd tussen 2016 en 2020 om de twee dagen een museum geopend. Eind 2020 telde China 5788 geregistreerde musea waarvan 1224 van nationaal niveau. Niettegenstaande de nasleep van Covid-18 blijkt uit cijfers van de National Cultural Heritage Administration dat de musea 29.000 tentoonstellingen hielden en 225.000 educatieve activiteiten in 2020 organiseerden die 540 miljoen bezoekers trokken.

Het aantal privémusea groeide tezelfdertijd van 23,7% tot 30,9%. Het grootste niet-staatsmuseum project is het Jianchuan Museum Cluster nabij Chengdu dat bestaat uit 26 musea die de grootste privécollectie van China’s kunstvoorwerpen tentoonstellen die in de afgelopen 60-70 jaar zijn verzameld. Het ontvangt één miljoen bezoekers per jaar.

Populariteit

Naast het online bestellen van toegangstickets is de hernieuwde interesse voor musea toe te schrijven aan populaire TV-shows en documentaires over het cultureel erfgoed. ‘National Treasure’ en ‘Masters in the Forbidden City’ waren grote hits bij de jonge generatie omdat ze een goed evenwicht brachten tussen kennis en ontspanning.

Black of blind box van Henan Museum (foto CGTN)

Een andere succesvolle vondst is zoals in het Henan Museum het integreren van een ‘black box’ met het graven naar erfgoed zoals archeologen doen. Dit concept geeft de bezoekers de gelegenheid stuk voor stuk replica’s van potten, jade en andere erfstukken op te graven. Het museum biedt deze dozen op haar Taobao-winkel aan in 6 verschillende afmetingen en prijzen vanaf 40 yuan. De grootste doos bevat ook een schopje zoals archeologen gebruiken. De dozen op Taobao blijken vlug uitgeput en op Douban werden er op 1 december 2020 op 5 dagen tijd 5000 verkocht voor meer dan 500.000 yuan

Ander middel tot populariteit zijn de ijsrepen in de vorm van cultureel erfgoed voorwerpen.  Andere musea hebben ook creatief voedsel geïntroduceerd om hun cultureel bereik uit te breiden. Sommige musea hebben eveneens een opmerkelijke architectuur: zo symboliseert het Ordos Museum of local history de duinen van de nabije Gobi woestijn.

Beijing Review/ CGTN, The Economist

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *