De digitale stand van zaken 161

Internet moet sneller

threesixtyfive | day 244De regering wil dat de snelheid van Internet met 40 % stijgt in de steden terwijl ook steun beloofd wordt voor internet op het platteland. Ongebruikte data tijdens een maand moeten kunnen overgedragen worden. Dit jaar zouden de investeringen in beter internet 100 miljard yuan moeten bedragen. 14.000 meer dorpen zullen internettoegang krijgen. China staat op de 82-ste plaats wat internetsnelheid betreft. Vermits de meeste start-ups zich in de internetindustrie bevinden zijn de hoge kosten en de trage snelheid van het net ook zakelijk niet bevorderlijk. China Daily

 Landelijke e-commerce aangemoedigd

rurecommDe regering wil logistieke en e-commerce firma’s te lande aanmoedigen om uit te breiden. Om dit te bereiken moeten telecom, transport, post, financiën en distributie worden geïntegreerd. In de landelijke gebieden moesten de gebruikers tot nu toe meer betalen dan de stedelingen voor hun pakjes. Het opbouwen van het informatienetwerk en van kredietsystemen behoren tot de prioriteiten. Vorig jaar werden 2 miljard pakjes naar de landelijke gebieden verstuurd, wat 13 % meer is. De postbedrijven en een paar koeriersbedrijven zijn van plan om in rurale gebieden 50.000 dienstencentra en depots te bouwen die 58% van de dorpen bedekt. De Suningketen is van plan om de komende 5 jaar elk jaar tussen 1500 en 2000 dienstencentra te openen en voor 2020 10.000 opslagplaatsen. Alibaba heeft een pilot lopen in de provincie Henan. en.ce.cn

JD.com en Sephora werken samen

sephoraVerdeler van schoonheidsproducten Sephora dat afhangt van LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton bezit al gewone winkels in China maar zal in de toekomst haar producten laten verdelen via het distributienetwerk van webwinkel JD.com. Sephora zal via dit kanaal 1200 producten verkopen van 70 topmerken zoals Christian Dior, Guerlain, Givenchy en Kenzo. Volgens gegevens van Frost & Sullivan zou de markt van luxeproducten elk jaar stijgen met 33 %. Het nieuwe initiatief betekent concurrentie met Jumei.com met 19 winkels van schoonheidsproducten op Tmall.com. Vooral Hongkong winkels als SaSa en Bonjour waar veel vastelanders hun schoonheidsproducten gingen kopen, vrezen voor een teruggang van hun zaken. scmp

 Grote ambities Aliyun

aliyunAlibabas cloud computing eenheid Aliyun heeft ambities die veel verder reiken dan Alibaba en China. Zopas ondertekende het met de in Dubai gebaseerde holding Meraas die beiden een joint venture gaan opzetten dat big data en cloud computing diensten zullen aanbieden aan regeringen en privéondernemingen in Noord-Afrika en het Midden Oosten. Volgens Caixin is dit het zevende Aliyun data center. Eind dit jaar zouden er 12 moeten zijn want ook Duitsland, Singapore en Japan staan op het uitbreidingslijstje. De nieuwe joint-venture zal vooral gericht zijn op de 6 deelfacetten van Dubais slimme stad project: transport, communicatie, infrastructuur, elektriciteit, diensten en stadsplanning aldus de sjeik heerser van de VAE. Wantchinatimes

 Via Tencent voeding bestellen

Tencent-stake-in-DianpingIn navolging van de concurrenten heeft Tencent geïnvesteerd in start-up Meican dat gespecialiseerd is in levering van voedsel. Voordien zorgde Tencent al voor 20 % in Dianping waarop maaltijden in restaurants kunnen gereserveerd, afgehaald en beoordeeld. Ook heeft Tencent een participatie in ele.me dat gespecialiseerd is in maaltijden voor studenten. De investering van 30 miljoen in Line0 heeft het deze start-up mogelijk gemaakt zijn voedselbestellingsdienst uit te breiden van 5 tot 20 steden. In Beijing onstond recentelijk de aan huis levering van “Call a Duck” en dit werd promt in Chengdu gevolgd door “Call a Chicken”: in beide gevallen gebeurt de aanvraag via WeChat

Alibaba deze week

alibabagroep2Volgens Bloomberg is Netflix aan het praten met Jack Ma om zijn Wasu-media holding te betrekken bij online video. Volgens de beurs van Hongkong hebben Ma en enkele andere investeerders voor HK$ 2,7 miljard een 56% participatie genomen in het Hongkongse makelaarshuis Reorient Group. Maandag werd verteld dat Ma $ 200 miljoen zou geïnvesteerd hebben in Fosun. Nog volgens Bloomberg zouden fondsen van Ma en de zoon van Wang Jianlin op het punt te staan om de hoofdinvesteerders te worden in Letv Sports Culture Develop die life sportevenementen op Internet uitzendt. Donderdag tekende Alibaba een minderheidsaandeel in koeriersdienst Shanghai YTO.

 Nederlandse start-up krijgt half miljoen 

uluDe Nederlandse start-up ULU krijgt een investering van € 500.000 van de Chinese investeringsmaatschappij Fang Group. ULU richt zich op het inzichtelijk maken van rijgedrag en vervaardigt een dongel die in de auto wordt aangesloten, waarmee locatie, snelheid en rijgedrag wordt bijgehouden. Zo is niet alleen terug te zien waar en wanneer er te hard is gereden, ook geeft de dongel informatie over onderhoud of vervanging van onderdelen. Met ULU kunnen verzekeringsmaatschappijen bijvoorbeeld een lagere premie rekenen bij veilig rijgedrag. Het geld zal worden gebruikt om uit te breiden in de Benelux. Telegraaf

Kranten: – 15 % reclame

newspaprsVolgens een rapport van de Tsinghua University gingen de reclame-inkomsten van de kranten vorig jaar met 15% achteruit. Dit jaar zou de daling zich ten voordele van internet doorzetten. De medianijverheid doorbrak echter voor het eerst 1000 miljard yuan inkomen door de uitbreiding van de internetdiensten. Het reclame-inkomen van internet dat 150 miljard bedraagt oversteeg dat van de televisie. Wantchinatimes

Online financies in opgang

internetfinanXiaomi heeft nu ook met “Huoqi Bao” zijn intrede gedaan op het domein van de financiële diensten. Het Fonds moet meer opleveren dan de bankdeposito’s en is het resultaat van de samenwerking tussen Xiaomi en E Fund Management. Xiaomi denkt het initiatief nog te zullen uitbreiden. Voordien hadden de Internetgroten Alibaba, Tencent et Baidu zich al op dit terrein gewaagd. Yu’ebao van Alibaba had eind 2014 al 578 miljard yuan verzameld en het product van Tencent Licaitong 100 miljard.  Reuters.
Inkomen uit software: + 18 %
softwarepwrDe omzet in de software steeg tijdens Q1 met 17,5 % tot 880 miljard aldus cijfers van het ministerie. Dit is nog 1,7 % hoger dan de groei tijdens januari-februari. De snelle groei schittert in het geheel van de economie waar een toenemend belang gehecht wordt aan de digitalisering van de economie. Het cijfer werd bekend op een softwarebeurs te Beijing die 600 standhouders uit het binnenland aantrok en 30 uit het buitenland. en.ce.cn
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.