Smartphone markt raakt verzadigd

Met 800 miljoen smartphones bedraagt de penetratie 70% in China. De markt van eerste kopers is tot nul herleid, wat betekent dat enkel de vervanging van de bestaande smartphone aan de orde is. Dit heeft er toe geleid dat tijdens het vorige kwartaal voor het eerst in 6 jaar minder smartphones verkocht werden.

smartfnsQ115

Klikken om te vergroten


Voor het eerst in 6 jaar kromp de smartphonemarkt in China volgens gegevens van IDC. Tijdens het eerste kwartaal verstuurde China 98 miljoen smartphones, een achteruitgang met 4 % vergeleken met het jaar voordien. Volgens directeur Kitty Fok van IDC is de markt er meer en meer verzadigd: Een bewijs vormen ook de officiële cijfers die aangeven dat in maart 7,2 minder smartphones werden verstuurd vergeleken met het jaar voordien.
Een analyse van Strategy Analytics vond echter nog vooruitgang tot 109 miljoen eenheden tijdens Q1 maar toch ook aan een mindere groei dan het jaar voordien. Analisten wijten de vertraging aan het wegvallen van de markt van de eerste kopers. De penetratiegraad is 70 % in China, aldus Wang Jun bij Analysys International. De drijfveer van de huidige groei is bestaande gebruikers te overhalen over te stappen naar een moderner model, aldus nog Wang.
iphone6-verkoop

iPhone 6-verkoop in Hongkong


Wat daarbij zeker in de smaak viel, was de lancering van de laatste versie van de iPhone 6 met het brede scherm waardoor Apple Xiaomi van de eerste plaats wist te verdringen als verkoper van smartphones in China. Apple verkocht de meeste toestellen tijdens Q1, namelijk 14,5 miljoen stuks. Xiaomi verkocht er 13,5 miljoen, terwijl Huawei op de derde plaats stond met 11,2 miljoen toestellen. Samsung tuimelde het meest en moest genoegen nemen met de vierde plaats en een verkoop van 9,6 miljoen smartphones in China. Lenovo eindigde als laatste in de top 5 met 8,2 miljoen stuks. Samsung reageert hierop op dat er nog 885 miljoen gsm’s zijn van lage of van middelmatige technologie: dus dat de ruimte om te upgraden nog groot is. In april werden overigens zesmaal meer 4G-modellen vervaardigd en 89 % minder 3G-modellen, aldus de recentste cijfers. .
Analisten wijzen echter op de tegenwind zowel van Apple als van lokale merken. IDC verwacht dat de groei verder dit jaar zal afnemen en dat meer concurrentie gaat plaatsvinden in het midden- en high-end-segment. Chinese smartphone fabrikanten zoals Xiaomi, Lenovo en Huawei gaan zich ook steeds meer richten op deze segmenten van de markt, maar vertrekken ook steeds meer naar andere markten in Azië zoals India. Omgekeerd verbleef Apple-baas Cook vorige week weer in China waar Apple nu al meer klanten telt dan in de VS. Hij lanceerde in samenwerking met het WWF een campagne tot behoud van de Chinese bossen waaruit Apple inpakkarton betrekt. . Hij had voorts een onderhoud met vice-premier Liu Yandong en bezocht China Telecom. Last but not least probeerde Cook Apple Pay in China te slijten als verkoopskanaal. Hij hoopt met Alipay in zee te gaan om zo UnionPay te bekampen.
Bronnen: Global Times, Time, NOS

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *