De digitale stand van zaken 63

Geen gratis muziek downloaden meer?
–De Chinese muziekwebsites waaronder Baidu Music en Tencent Music gaan een alliantie aan om het downloaden van muziek tegen volgend jaar betalend te maken. Abonnees zullen tegen 10 of 15 yuan per maand onbeperkt liedjes kunnen binnenhalen. Gewoon luisteren zou gratis blijven.  Momenteel geraken de muziekdiensten nauwelijks uit de kosten en zijn ze sterk afhankelijk van reclame. Deze opbrengsten zijn onvoldoende om het geld voor de vergunningen te betalen en vooral voor kleinere sites is dit een ernstige bedreiging voor hun overleving. Het is alvast goed nieuws voor de artiesten. China Daily
Zoekmachines stellen gedragscode op
–De zoekmachines van hun kant proberen een gezamenlijke gedragscode op te stellen om de markt ordentelijk een eerlijk te houden weet de Wall Street Journal te melden. Groten als Baidu en Qihoo 360 hebben een overeenkomst gesloten met de Internet Society of China en enkele kleinere spelers. De overeenkomst vraagt dat de zoekmachines op een eerlijke wijze hun indexeersoftware van het Internet gebruiken. De code volgt na een dispuut tussen Qihoo en Baidu waarbij deze laatste op onwettelijke wijze Baidu-inhoud misbruikte via crawling software die het net afstruint naar inhoud en deze indexeert.
China Unicom weert Cisco
Een van China’s 3 grotere telecomoperatoren China Unicom vervangt de Cisco hardware nadat de VS-regering de Chinese firma’s ZTE en Huawei beschuldigde van een mogelijk veiligheidsgevaar aldus China Times. 80 % van het Chinese internet wordt twee achterliggende netwerken : “China 163” van China Telecom en “China 169” van China Unicom dat beweert niet langer in de toekomst Cisco-routers te zullen gebruiken. Deze routers staan in voor 70 % van de hardware in het China 163-netwerk en voor 80 % in het China 169-netwerk. China vertegenwoordigt 30 % van Cisco’s winst. Een koekje van eigen deeg gebakken.
Alibaba gaat door met Aliyun OS

Alibaba gaat niet zwijken onder druk van Google om zoals Acer niet door te gaan met het eigen exploitatiesysteem Aliyun. Integendeel Taobao zal samen met Gionee de nieuwe Aliyun GSM lanceren die luistert naar de naam GN858 aldus China Business dagblad. Het gaat om de eerste smartphone die uitgerust is met Taobao toepassingen zodat met de telefoon makkelijk inkopen kunnen worden gedaan op Taobao. Softwareproviders als Apple, Google en Amazon doen goede zaken terwijl hardware producenten als Nokia, HTC, Blackberry het moeilijk hebben.
Zware afslanking in groepskoop
Het aantal  groepskoops websites in China daalde eind september met 42% tot 2119 vergeleken met het jaar voordien. Lashou groeide oorspronkelijk het meest en was in april 2011 meer dan 1 miljard $ waard. Lashou viel nadien tot de derde –vierde plaats vorig jaar. De twee andere leiders die het Amerikaanse Grouponmodel volgen groupon.cn en 24quan.com staan nu op het punt hun zaken te stoppen. Ook de kapitalisatie van Groupon in de VS daalde van 17 miljard $ naar 2,8 miljard. De top 5 groepskoopssites in China hebben nu 78 % van de markt en Meituan.com staat nu voorop.
360buy zoekt westerse markt op
China’s grote webwinkel 360buy.com hoopt binnen twee of drie jaar 100 miljoen $ te verdienen op de buitenlandse markt, want binnen China is de concurrentie te hevig verklaarde vicevoorzitter Shi Tao aan de Financial Times. Vorig jaar zette 360buy.com in China voor 21 miljard Rmb om (3,3 miljard$) en heft 27 % van de markt in handen. Drie kwart van de online aankopen gebeuren op Taobao of TMall van Alibaba maar dit betreffen platformen van derde partij handelaars. 360buy.com heeft een Engelse versie van haar site gelanceerd in de VS, Europa waardoor het concurreert met Amazon en eBay. Het biedt 400.000 producten aan van kledij op maat, boeken tot consumentenelektronica. 360buy meent 20 % goedkoper te kunnen zijn dan eBay. Omgekeerd probeert eBay terug op de Chinese markt te komen, namelijk door een partnerschap met online-kleinhandelaar xiu.com die gespecialiseerd is in luxegoederen.
Baidu lokalisatie verfijnt
Baidu heeft in oktober bekend gemaakt aan lokalisatiediensten te gaan leveren. Volgens Enfodesk telde China tijdens het tweede kwartaal 229 miljoen mobiele gebruikers van kaartdiensten wat 200 % meer is dan het jaar voordien. Daarin was Baidu-leider met 21 % gevolgd door Google maps. De nieuwe lokalisatiedienst telt 200 personeelsleden en beoogt vooral online diensten offline beschikbaar te maken. Baidu-maps heeft informatie over 5 miljoen instellingen en geeft specialiteiten van restaurants, de uren van filmzalen en de vrije kamers in hotels.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *