De stand van de Chinese economie: October 2025

Onze media vertellen ons geregeld dat het China economisch niet zo goed gaat. Toch zal iedereen die naar China reist, meteen bij het verlaten van het vliegtuig, zien dat de Chinese werkelijkheid toch echt heel anders is. Winkels en restaurants zijn vol en Chinezen reizen als nooit tevoren. Dit artikel staaft deze indrukken met harde groeicijfers van het China National Bureau of Statistics.

Een uitgaanscentrum in Beijing; foto van de auteur

Stijging

Uit de macro-economische gegevens van het National Bureau of Statistics van oktober blijkt dat de Chinese economie stabiel blijft groeien. Tegen de achtergrond van het huidige trage wereldwijde economische herstel blijkt de Chinese economie zelfs een unieke veerkracht tonen. De industriële productie blijft stabiel groeien en de dienstensector blijft zich herstellen. De toegevoegde waarde van de industrie steeg met 4,9% op jaarbasis, waarvan de hightech-industrie zelfs met 7,2% en de machine-industrie met 8,0%. De productie van innovatieve producten groeide snel; de productie van elektronische voertuigen, industriële robots en 3D-printapparatuur met respectievelijk 19,3%, 17,9% en 30,8%.

Consumenten

Aan de consumentenzijde steeg de omzet van consumptiegoederen in de detailhandel in oktober met 2,8% op jaarbasis. De groei van diensten aan consumenten steeg met 5,3% op jaarbasis. Dat groeipercentage was 0,1% hoger dan in de voorgaande drie kwartalen.

Investeringen

Van januari tot oktober hebben de investeringen in hightech-industrieën een snelle groei gehandhaafd. De investeringen in de informatiedienstensector stegen met 32,7% gestegen; die in de productie van materieel voor lucht- en ruimtevaart met 19,7%. Deze gegevens tonen aan dat de Chinese economie sterk op weg is naar hoogwaardige ontwikkeling en duidelijk kenmerken vertoont van een innovatie gedreven ontwikkeling.

Stimulering

Onlangs heeft de Chinese regering een nieuw financieel beleidsinstrument van RMB 500 miljard gelanceerd om de financiële middelen van lokale overheden aan te vullen en effectieve investeringen uit te breiden. Tegelijkertijd zijn er maatregelen ingevoerd om de particuliere investeringen verder te stimuleren.

Groeicijfers

De totale verkoop van consumptiegoederen in oktober 2025 was RMB 4,63 biljoen, een stijging van 2,9% in vergelijking met oktober 2024.

  • Detailhandel: de detailhandelsverkopen stegen met 2,8% op jaarbasis, met opmerkelijke resultaten in het inruilbeleid. Communicatieapparatuur (+23,2%), schrijf- en kantoorbenodigdheden (+13,5%) en meubels (+9,6%) leidden het groeipercentage.
  • Basisconsumptie: graan, olie en voedsel (+9,1%), kleding en schoenen (+6,3%) handhaafden een gestage groei.
  • Hoogwaardige consumptie: er is grotere vraag naar gouden en zilveren sieraden (+37,6%), sport- en amusementsgoederen (+10,1%), cosmetica (+9,6%) en andere hoogwaardige goederen.
  • Toerisme: een toename in vakanties stimuleert de groei van toerisme (+10%+), openbaar vervoer (+10%) en culturele en sportieve vrijetijdsbesteding (+10%+).
  • Catering: de horeca-inkomsten stegen in oktober met 3,8%.
  • Buitenlandse toeristen: 751.000 buitenlanders kwamen het land binnen tijdens de Nationale Dag en de Mid Herfst Festival vakantie, een stijging van 19,8% op jaarbasis.
  • Slimme apparaten: de verkoop van slimme gezondheidsapparaten (+20%), slimme wearables (+4%) en energiezuinige huishoudelijke apparaten (+10%) is aanzienlijk gestegen.
  • Groene consumptie: de verkoop van elektrische voertuiten steeg met 7,3% en de marktpenetratie bereikte 57,2%.
  • Het platteland: de detailhandelsverkopen van consumptiegoederen op het platteland steeg met 4,1% en het groeipercentage overtrof die van stedelijke gebieden met 1,4 procentpunt.

Nawoord

Deze officiële groeipercentages bevestigen wat een goed rondkijkende bezoeker ter plaatse in China kan observeren. Ik noem slechts een paar voorbeelden. Chinezen reizen nu niet enkel in de twee vrije perioden rond 1 mei en 1 oktober. Die blijven wel piekperioden, maar ongeacht de tijd van het jaar zie bij aankomst van iedere attractie die je bezoekt al volle parkeerplaatsen. Dat zijn in de eerste plaats gepensioneerden die zich gemobiliseerd hebben en een aantal maanden per jaar eropuit trekken. Enige tijd geleden schreef ik over jongeren die na hun opleiding eerst rustig over hun toekomst na willen denken en dat het liefst doen door het hele land door te reizen. Dan zijn er de elektronische voertuigen. In China zijn die makkelijk te herkennen, omdat ze groene nummerborden hebben. Welnu, de Chinese wegen, met name in de zuidelijke provincies, worden zienderogen groener. Conclusie: het gaat goed met de Chinese economie; een stuk beter dan de onze. Wellicht kunnen onze leiders er iets van opsteken?

Bron: Chinees Bureau voor de Statistiek; Baijiahao (een onderdeel van de zoekmachine Baidu)