Didi Chuxing gaat ook fietsen

De in China dominante taxi oproepapplicatie Didi Chuxing investeert tientallen miljoenen dollar in het grootste fietsendeel platform Ofo. Overigens krijgt Didi er nieuwe concurrenten bij. Ten aanzien van nieuwe lokale reglementen die zwaardere wagens vereisen, heeft Didi Chuxing al gezegd zich gedwongen te voelen de prijzen te gaan verdubbelen.

taxisDidi Chuxing overweegt zo sterk in de sector van smartphone toepassingen die een taxi aanroepen dat concurrent UBER quasi verplicht werd deel te worden van Didi. Nu lanceert Didi Chuxing zich in de wereld van het fietsen door een partnerschap met Ofo. Twee jaar geleden aan de Beida-universiteit opgestart, bestempelt het zichzelf als het grootste platform van fietsendelen. Gesticht door de afgestudeerde Dai Wei werkt Ofo nu met 70.000 helgele fietsen die dagelijks een half miljoen ritten maken doorheen 20 steden. Ofo functioneert rond universitaire campussen via WeChat. De gebruikers kunnen hun code op de smartphone inscannen om de geparkeerde fietsen te deblokkeren waarop ze de bestemming ingeven en betalen via de app. Naar verluidt is Didi Chuxing als bedrijf nu $ 35 miljard waard. Hoeveel betaald werd voor Ofo is niet duidelijk, maar het zou om tientallen miljoenen dollar gaan. Begin oktober had Ofo  $130 miljoen gekregen van hedge fund Coatue,  smartphone Xiaomi en  Citic Private Equity Funds Management Co. Ltd, aldus Caixin. Naast Ofo heeft ook concurrent Mobike $ 100 miljoen bijkomend kapitaal ontvangen van diverse investeerders zoals  Tencent Holdings Ltd. en U.S.  Warburg Pincus en Sequoia Capital. 

Concurrentie

Niettegenstaande de dominantie van Didi lanceren zich nieuwe spelers op de markt. De financiële leasing arm van China Ever Bright Bank investeert 5 miljard yuan in de auto oproepapp Dingding Yueche van de groep Pang Da Automobile Trade. De strategische samenwerking werd vorige week getekend. Dingding Yueche biedt al diverse transport opties aan zoals taxi-oproepen, oproepen van privewagens, carpooling, vervoeren en bussen. Gesticht in september kwam daar nog Shouqi Limousine and Chauffeur bij dat behoort tot de Beijing Shou Qi Group. Naar verluidt werkt dit bedrijf in 30 grote steden met 8000 eigen voertuigen die 40.000 ritten maken per dag. De chauffeurs lijken in orde met de recente lokale reglementering.

Lokale reglementen

Zowel Beijing en Shanghai, Guangzhou als Shenzhen hebben een ontwerp van reglement opgesteldsmarttaxi voor de oproepdiensten van auto’s dat nu aan het publiek voorgelegd wordt voor advies. Eerste knelpunt blijkt het opleggen van minimum lengtes voor de voertuigen, maar vooral het feit dat migranten niet in aanmerking komen om te rijden wordt door de kritiek gehekeld. Omdat enkel grotere automodellen in aanmerking komen, dreigen bedrijven die al veel geld hebben uitgegeven in de moordende concurrentiestrijd overkop te gaan als ze nieuwere auto’s moeten kopen, zo vertelt directeur Yale Zhang van Automotive Foresight (Shanghai). Doordat voorts een hukou vereist is om te mogen rijden, komen migranten niet in aanmerking en dat wordt als discriminatie ervaren.
Ondersecretaris Wei Zhensheng van de Beijing Lawyers Association heeft echter wel begrip voor het reglement omdat momenteel veel privéwagens de dienst aanbieden, hoewel ze niet erkend zijn door de lokale overheid. Vanwege het Beijing Traffic Management Bureau (BTMB) klinkt het dat het ontwerp zowel de verkeersomstandigheden als de luchtkwaliteit in ogenschouw neemt. Volgens BTMB is de graad van verkeersopstoppingen sterk gestegen sinds augustus 2014, toen Didi zich snel begon te ontwikkelen. De index steeg zelfs met 31% in juni vergeleken met het jaar voordien, aldus CCTV dat ook weet dat anderhalf miljoen voertuigen van buiten de stad in Beijing rijden voor de oproepdiensten. Het verkeer in Beijing is oververzadigd, aldus onder dekaan Chen Yanyan van het Metropolitan Transportation College van de Beijing University of Technology aan de Global Times en hij stipt aan dat het toelaten van voertuigen van buiten de stad een grote impact heeft. China Daily vermeldt dat in Shanghai enkel 2,4 % van de chauffeurs aan het reglement zouden beantwoorden. Didi Chuxing vindt dat de nieuwe reglementen haar nopen de prijzen te verdubbelen om uit de kosten te komen van de vereiste zwaardere wagens. Premier Li Keqiang heeft gewezen op de noodzaak dat alle partijen rond de tafel gaan zitten.
Bronnen: Global Times, China Daily, techcrunch, FT, CER

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *