Duopolie van Boeing en Airbus doorbroken

China droomt al lang van een eigen volwaardige vliegtuigindustrie, en die is nu eindelijk echt van start gegaan. Op het Luchtvaartsalon van Zhuhai, dat op 16/11 opende, was de C919 alomtegenwoordig in de publiciteit. En er werd bekendgemaakt dat er al honderd bestellingen binnen zijn.
De C919 van het Chinese staatsbedrijf COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) is een middellangeafstandstoestel dat vanaf 2016 een concurrent van de Airbus A320 en de Boeing B737 wordt. Het biedt plaats aan 168 passagiers. De eerste testvluchten zijn voorzien tegen 2014. COMAC werd in 2008 speciaal voor dit project opgericht. Comac is in bezit van de Chinese centrale overheid, de gemeente Shanghai en de China Aviation Industry Corporation.
Voor de komende twintig jaar worden de Chinese behoeften door COMAC op bijna 4500 passagiervliegtuigen of 13 % van de wereldmarkt geschat. COMAC van zijn kant hoopt in diezelfde periode 2000 vliegtuigen te verkopen. De C919 zou 20 % goedkoper zijn dan de concurrentie.
Vier Chinese luchtvaartmaatschappijen en twee leasingmaatschappijen, waaronder het Amerikaanse GECAS, de grootste ter wereld, zijn de eerste klanten. GECAS is een filiaal van GE dat de motoren voor het nieuwe vliegtuig zal leveren. Verwacht wordt dat hun deelname aan het project zal helpen om het toestel goedgekeurd te krijgen voor het Amerikaanse luchtruim.
Bij Honeywell heeft China geavanceerde fly-by-wiretechnologie gekocht. Door nieuwe (koolstofarme) materialen zal de C919 ook lichter zijn, 15 tot 18 % minder brandstof gebruiken en sneller vliegen (0,785 mach) dan de concurenten.
Een en ander betekent niet dat Boeing en Airbus voortaan buitenspel staan in China. Bij het bezoek van de Chinese president aan Frankrijk eerder deze maand werden nog contracten voor 102 Airbussen getekend, waarvan 50 A320; de helft daarvan wordt wel in Tianjin geassembleerd.
Eerder heeft China na lange jaren van proberen een eigen regionaal vliegtuig gelanceerd, de ARJ-21. Daarvan kocht GECAS er 25 op de vorige airshow in Zhuhai in 2008.
Bronnen : China Daily, Wikipedia, www.technischweekblad.nl

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *