E-commerce voortaan ook officieel gestimuleerd

De sector van de e-commerce die vorig jaar met de helft groeide, staat al in voor 10% van de kleinhandel en krijgt er de nu officiële steun van de regering bij. De gewone winkelketens gingen er vorig jaar echter voor de eerste keer op achteruit en bouwen in versnelde mate hun online aanwezigheid uit.

ecommerce2Eerst even de feitelijke toestand. De online kleinhandel groeide vorig jaar met 49,7 % tot in totaal 2.800 miljard yuan. Daarmee staat de online handel in voor 10,6% van de kleinhandel, aldus het China E-Commerce Research Center . De transacties die via mobiel internet verricht werden, stegen zelfs met 240 % tot 928 miljard. De regering heeft beloofd de e-commercesector te ondersteunen door minder bureaucratische rompslomp en door de liberalisering van de investeringsregels. De regering beschouwt de e-commerce als betekenisvol bij de integratie van de traditionele- en opkomende nijverheden, het verminderen van de logistieke kosten, het aanmoedigen van ondernemerszin, het scheppen van banen en het verhogen van het verbruik.

ChinVsecomm

Vergelijking e-commerce VS-China


Bijgevolg zullen strenge registratieregels verlaten worden en zal durfkapitaal aangemoedigd worden in de sector te investeren terwijl beperkingen op buitenlandse investeringen zullen afgebouwd worden. De regering is voorts van plan om de ontwikkeling van e-commerce, handel, logistiek, nijverheidsproductie en financiële diensten te coördineren. Om het verbruik aan te moedigen zal online winkelen, fabricage in netwerk, grensoverschrijdende e-commerce en verbindingen tussen online- en offline winkels worden gepromoot. Tezelfdertijd wil de regering ook het consumentenvertrouwen in de e-commerce versterken door wetsverbeteringen, het beschermen van de consumentenrechten, het beteugelen van online fraude en het aanhouden van de veiligheid bij de online transacties. De ontwikkeling van de e-commerce vormt een belangrijk bestanddeel van het Internetactieplan dat premier Li Keqiang in zijn regeringsrapport in uitzicht stelde.

Daling

De traditionele bakstenen winkels leden vorig jaar twee duidelijke tegenslagen. Volgens een rapport van de China Chain Store & Franchise Association ging hun tewerkgesteld personeel vorig jaar in vergelijking met 2013 1,3 % achteruit , terwijl de groei van het inkomen “maar” toenam met 8,8% toch wel minder dan de 11,4 % groei voordien. Volgens secretaris-generaal Pei Liang van de vereniging is het de eerste keer dat beide cijfers dalen. Het aantal sites van de kleinhandelaars ging eveneens achteruit, namelijk met 2,3% en dezelfde tendens doet zich voor bij de grootwarenhuizen.

ecommlanden

op klikken om te vergroten


Volgens Pei is de uitdaging waar de klassieke kleinhandel voor staat hoe op een succesvolle manier hun fysieke aanwezigheid te combineren met online diensten. Volgens de cijfers van de vereniging heeft  73% van de winkeliers een account op WeChat. Wel hebben 80% van hen minder dan 50.000 WeChat gebruikers. Volgens cijfers van Kantar Worldpanel ondervonden de hyper- en supermarkten ook de hete adem van het online-verbruik: hun zaken gingen vorig jaar met 5,2% vooruit, terwijl het algemeen verbruik van de consumptiegoederen met 5,4 % steeg. Het huidig landschap in de kleinhandel is volgens algemeen manager Jason Yu van “Kantar Worldpanel China” sterk gefragmenteerd met de tophandelsketens die nauwelijks samen 10% aandeel hebben. Gezien ook de kosten snel stijgen, gaan steeds meer van hen online winkels openen vooral om klanten te lokken buiten de eersterangs steden.
Chinagate, China Daily
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *