Hefei wil meer callcenters

Anhuis hoofdstad Hefei zet resoluut in op de ontwikkeling van meer callcenters. Daartoe beschikt het zowel over een grote reserve afgestudeerden als over aangepaste infrastructuur die zich in  zones bevindt in het stadscentrum. Naar de toekomst wordt vooral gemikt op outsourcing voor eigen Chinese bedrijven.
callcentre2De bestseller “The world is flat” vertelt het verhaal van Bangalore waar Amerikaanse firma’s gedeelten van hun opgesplitste productie hebben naar outgesourced: dit heet in het specialistentaaltje Business Proces Outsourcing (BPO). Ook een aantal Chinese steden spelen in op de tendens tot BPO en een onder hen is Hefei, de hoofdstad van de kustprovincie Anhui. De stad heeft 3 BPO-zones namelijk Hefei High-Tech Industry Area, Hefei (Shushan) E-commerce Industrial Park en het International Business Outsourcing Industrial Park van het Lakeshore New District dat zich het snelst ontwikkelt.
Daar bezit online reisagentschap eLong een call center dat groeide tot 1300 agenten en tegen eind dit jaar worden dit er 1500, een soort middelgroot call center. eLong heeft eveneens in Beijing een call center, daar met 1000 operators. Beiden zijn complementair maar dat in Hefei kost 20% minder en vicevoorzitter Ding Haochuan van de operations hoopt op termijn op 3000 agenten in Hefei. Naast de kost speelt in de keuze van Hefei ook mee dat de stad een grote voorraad aan afgestudeerden bezit. Het lokaal bestuur doet ook inspanningen om bedrijven aan te trekken: naast gunstige voorwaarden voor huur en ondersteuning bij de bouw heeft Hefei haar BPO-zones in het centrum gepland wat handig is voor de tewerkgestelden die ook over snelle verbindingen beschikken naar Jiangsu.
Het was al in 2010 dat het bestuur het plan opvatte om zich te ontwikkelen als hoofdstad van de call centers en ze mikten op 100.000 personen op 5 jaar tijd. Het plan werd concreter gemaakt door Hefei Suntek Lianchuang Investment Management Co en op 3 jaar tijd gonsde het Lakeshore district van activiteit. Directeur Wu Songjiang van de stedelijke dienst voor BPO legt uit dat het Lakeshore District met de hulp van Shanghais Pudong Lujiazui financieel district wil uitgroeien tot een internationaal financieel BPO-centrum. Hij wil in een volgend stadium de grote Chinese banken overhalen er hun call centers te vestigen. Verzekerings, beleggings- en telecombedrijven zijn er al gevestigd. Qua loonkost is China niet meer zo concurrentieel internationaal. Een gemiddeld agent die Engels spreekt, verdient 6000 yuan per maand, terwijl dit in Manila 4500 yuan bedraagt. Naar de toekomst toe wordt echter vooral de klemtoon gelegd op BPO voor de binnenlandse markt. De redenering is dat buitenlandse bedrijven Chinese takken opzetten voor de markt in China. Het is vooral op deze markt dat de BPO-sector te Hefei zich zal richten.
Bron: China Daily
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *