Huawei, succes en plannen buiten de VS



Lancering smartphone in Hongkong

Lancering smartphone in Hongkong

Huawei heeft gisteren zijn nieuwe smartphone van topkwaliteit in Londen voorgesteld, nadat het dit product eerder deze maand had gelanceerd in Hongkong. Het hoofd van de afdeling consumptiegoederen, Richard Yu, manifesteerde zich daarbij als een zelfverzekerd zakenman met grote plannen … waarbij hij de Amerikaanse markt wat gaat mijden.

Hij zinspeelde op een mogelijke samenvoeging met het Europese bedrijf Nokia en verheelde niet dat Huawei de ambitie heeft om samen met Samsung en Apple tot de top drie van de markt voor smartphones te behoren. Yu maakte verder een kritische vergelijking tussen de twee besturingssystemen waar Huawei het meeste mee werkt, dat van Microsoft Windows (ook door – beoogd partner? – Nokia gebruikt) en Android van Google. Volgens hem zijn de voordelen van Android, dat nu al meestal de voorkeur heeft van Huawei, de kwaliteit en dat er geen licentie voor nodig is. Nu al, zonder grote acquisities van andere bedrijven, komt Huawei op de derde plaats wat de verkoop van smartphones betreft en het wil dit jaar de interne target van 55 tot 60 miljoen overschrijden. Ooit verkocht Huawei vooral goedkope ‘witte’ toestelletjes via netwerkoperatoren. Die tijd is voorbij: het is de doelstelling van het Chinese bedrijf om onder de eigen merknaam enkel nog mobiele telefoons op de markt te brengen waarmee je op internet kunt. Huawei consumptiegoederen investeert veel in onderzoek en ontwikkeling om gsm’s te maken die dunner, lichter en sneller zijn dan die van het nummer één in de sector, Samsung, en om ook (als horloge) draagbare apparaatjes te ontwerpen. Huawei was een van de bedrijven waarvan het Congres van de VS beweerde dat zakendoen ermee een mogelijk veiligheidsrisico inhield. Die achterdocht gold vooral de tak die grote apparatuur produceert. Toch heeft Richard Yu laten weten dat ook zijn afdeling van de consumptiegoederen zich niet in de eerst plaats op de Amerikaanse markt zal richten.

Ook zonder de VS
Dat Huawei zijn focus verlegt, weg van de VS, kan kloppen: Huawei heeft nu al 13 onderzoekscentra in Europa, plant investeringen in Groot Brittannië, heeft met de Maleisische regering een contract afgesloten voor een vormingsprogramma in het onderwijs en richt in Indonesië een servicecenter op. Eerder dit jaar heeft het Chinese bedrijf laten zien dat het zijn marktaandeel in Europa wil vergroten. Dat bedraagt nu volgens hun eigen berekeningen twintig procent. Europese firma’s bestrijken overigens de helft van de telecommarkt in China. Op de allusies dat de EU, alweer onder impuls van commissaris De Gucht, ook voor telecombedrijven een onderzoek naar dumping en ontoelaatbare subsidiepraktijken zou willen starten heeft Huawei vrij gematigd gereageerd. Volgens de adviseurs en de CEO van het bedrijf moeten beide partijen zeker geen barrières opwerpen en moeten ze juist profiteren van een gezonde concurrentie om allebei vooruitgang te boeken. Zij stelden ook dat het prijsvoordeel en de winsten van Huawei te danken waren aan de eigen technologische innovatie waar het bedrijf prat op gaat. Gisteren heeft het telecombedrijf in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, met de regering van dat land een contract gesloten om in de scholen op alle niveaus het onderwijs in informatie en communicatietechnologie te gaan ondersteunen. In Indonesië zal Huawei als eerste in zijn sector een servicecenter bouwen. Het waren tot nog toe vooral netwerkoperatoren die zich met klantendienst bezig hielden, maar studies wijzen uit dat dit een activiteit is waar telecombedrijven grote aandacht moeten aan besteden. Indonesië is uitgekozen voor de vestiging omdat veel klanten daar meteen en enkel via hun mobiel internet gebruiken, zonder een pc te bezitten. Het land is trouwens nu al een belangrijke markt voor het Chinese bedrijf.

Bronnen: Financial Times, Xinhua

(Her)lLees ook:
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuws/chinese-bedrijven-doelwit-van-overheid-in-vs/
en
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuws/economiefinancies-actueel/de-gucht-volhardt-in-strategie-van-confrontatie/

 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *