LINKS EN RECHTS #3

CAIJING en THE ECONOMIST

logo Caijing

CAIJING english.caijing.com.cn en voor de chineestaligen: gewoon caijing.com.
Caijing is een businessmagazine met een website waar het aangenaam en interessant zoeken is. Het blad timmert aan de weg met speciale uitgaven, conferenties en een jaarboek. Het kan rekenen op de medewerking en de belangstelling van figuren die in China wat te vertellen hebben, vooral op economisch en financieel gebied. Aan het jaarboek worden bijdragen geleverd door een economisch adviseur van de regering, directeurs van bedrijven als China Mobile en de Alibabagroep, een opperrechter, een professor politiek en wetgeving enz… .
De website is voorzien van alle moderne gemakken en voorzieningen. Op de homepage zien we als categorieën: financiën & economie, industrie, politiek en wetgeving, milieu, maatschappij & cultuur. Er is een opiniepagina waar columnisten aan het woord komen, Chinese en Amerikaanse zwaargewichten op het gebied van economisch en financieel advies, onder andere aan banken.
Verder op de opiniepagina: naast de mogelijkheid voor de lezers om te reageren, redactionele commentaren en de blog van hoofdredactrice Hu Shuli. Een tekenend citaat uit haar blog (over haar deelname aan een forum over ‘de media en de crisis’  in Dubai), eigenlijk een stoutmoedige missionstatement: “Businessmedia moeten niet alleen relevante info brengen over financiële activiteiten maar ze moeten ook waakhonden zijn. Dat is waar Caijing Magazine en Caijing.com echt in geloven: businessmedia moeten hun onafhankelijheid bewaren en moedig de waarheid spreken. Wij vertellen onze lezers niet wat ze willen horen, maar wat ze moeten horen. Zo komt het dat een derde van onze materiële middelen en onze menskracht naar onderzoeksjournalistiek gaat. Wij focussen daarbij op marktmanipulaties, misleidende informatie, handel met voorkennis en andere vormen van corruptie. Volgens ons is kapitalistische vriendjespolitiek dodelijk voor de Chinese economie en we zijn er trots op dat we in reportages over affaires tussen politici en zakenlui de onderste steen boven halen…”.
Caijing.com heeft een weekendpagina met de voornaamste nieuwsfeiten van de afgelopen week en een overzicht van de meest gelezen artikels. Het weekoverzicht is net als de hele website onderverdeeld in categorieën en aan de rubrieken die in een bepaalde week al of niet ontbreken kun je zien waar de zwaartepunten van het nieuws lagen. Caijing gaat hoofdzakelijk over China zelf, maar ook de artikels over internationale onderwerpen zijn niet te versmaden.
ecdc_125x34
THE ECONOMIST
Dit prestigieuze weekblad (dat zichzelf ‘krant’ blijft noemen om te benadrukken hoeveel belang het aan actualiteit hecht) gaat over veel meer dan China of economie natuurlijk en bestaat al sinds 1843.
De zeer professionele website www.economist.com is een belangrijke bron van informatie en achtergrond en geeft ook soms wat provocerende, soms wat rechtse, maar altijd interessante opinies.
Een gratis registratie, die zo eenvoudig is als de website belooft, geeft toegang tot een behoorlijk aantal artikels. De Economist heeft ook een uitgebreide Chinasectie. Voor wie een weliswaar westers bevooroordeeld, maar intelligent tegengewicht zoekt voor de economische en politieke verhalen uit China zelf, al dan niet uit de officiële media. Een instrument om die verhalen kritisch tegen het licht te houden.
Voortaan presenteren we onder het motto ‘Chinasquare maakt zijn bronnen bekend!’ een beperkte keuze van websites. Een groot aantal links die Chinasquare aanbeveelt, is te vinden in MEER OVER CHINA, zie de bovenste menubalk.
Zie ook
LINKS en RECHTS #1
LINKS en RECHTS #2

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *