Logistiek moet minder koolstof uitstoten

De logistieke sector, die 5,5 % van China’s voertuigen telt, slorpt 30 % op van ‘s lands petroleum. De sector moet onvermijdelijk de weg op van minder koolstofuitstoot en kan hierbij leren van DHL-Sinotrans, dat reeds een groene lijn doorvoert.
Deze week kwam in Zhengzhou (Henan) het 7e forum bijeen van de ondernemers in de sector logistiek. Onderdirecteur-generaal Cai Yuhe van de dienst Planning bij het ministerie van Transport deelde mee dat de sector het voorwerp zal uitmaken van beperkingen bij de koolstofuitstoot, gezien de sector met 5,5 % van de voertuigen een derde van China’s brandstof verslindt. De logistiek zal zijn deel moeten bijdragen opdat China het doel van 45 % reductie van koolstofuitstoot zou realiseren.
Een voorbeeld terzake is DHL-Sinotrans. DHL heeft in 17 landen in de regio Azië-Stille Oceaan een systeem waarbij de kost van een koolstofneutraal transport wordt ingecalculeerd in een groen tarief (GoGreen Express), dat 3 % duurder uitvalt dan de normale bestelprijs. Met het supplementaire geld bekostigt DHL bebossing, onderzoek naar alternatieve voertuigen, zonnepanelen, … .
DHL-Sinotrans is bezig z’n wagenpark te moderniseren, zoals met het recent aanschaffen van 43 voertuigen die beantwoorden aan de strenge Euro 4-uitstootnorm. Momenteel heeft DHL-Sinotrans 1800 voertuigen en bedient het bedrijf 400 steden in China. Volgens directeur Jerry Hsu van ‘DHL Express’ Greater China wil zijn firma dat op drie jaar tijd alle voertuigen aan deze norm beantwoorden. China is één van DHL’s snelst groeiende markten, met momenteel 10 % van het wereldwijde zakencijfer. In 2007 beloofde de firma 110 miljoen $ in het land te zullen investeren, met onder meer een hub in Shanghai die volgend jaar operationeel wordt.
De GoGreen Express-dienst wil de uitstoot tegen 2012 met 10 % verminderen vergeleken met 2007 en met 30 % tegen 2020. Ook in de gebouwen moet de energie-efficiëntie worden opgevoerd. Concurrenten als FedEx en UPS maakten van hun kant bekend dat ze meer met hybride voertuigen gaan werken. Deze groene lijn bij het moderniseren van de vloot zal ongetwijfeld moeten worden gevolgd door de gehele sector.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden.