Luik succesvol als logistieke draaischijf dank zij China

Nadat treinen uit Zhengzhou en Yiwu al in Luik aankwamen, komt er met Trilogiport
een derde spoor vrachtstation bij na Renory en de luchthaven. Het moet een heus trimodale logistieke hub worden. De luchthaven van Bierset heeft zopas al één miljoen ton vracht vervoerd.

Trilogiport (Foto: portdeliège)

De opkomst van Luik begon in oktober 2018 toen Liege Airport te Bierset de eerste trein uit China  ontving. Toen was het de bedoeling om één trein te ontvangen per week. Nu zijn er 3 wekelijks, aldus Vincent Brassine van DPWorld Liège Container Terminal die uitlegt dat voor China er hoofdzakelijk twee trein hubs in West-Europa bestaan, namelijk Duisburg en Luik. Luik heeft volgens zijn zeggen een goede reputatie voor de snelle werking van de douane in vergelijking met Antwerpen. De eerste treinen kwamen uit Zhengzhou. Daarna ontstond een verbinding met de grootste groothandelsmarkt te Yiwu die gecharterd werd door Cainio van Alibaba dat van Luik één van zijn vijf wereld hubs maakte. Nu komen die treinen bijna elke dag aan.

Een andere trein komt meer wisselvallig uit Chengdu en passeert enkel Luik. Het gaat voornamelijk om medisch materieel, namelijk miljoenen mondkapjes. Het is een verbinding die voor het Verenigd Koninkrijk bestemd is en die voordien bediend werd vanuit Rotterdam. In plaats dat 41 vrachtwagens van Rotterdam naar Londen rijden, wordt het materieel nu via binnenschepen tot Antwerpen gebracht en nadien met zeeschepen tot Londen.

Opdat de lijn uit Zhengzhou echt rendabel zou zijn, zouden er ook containers moeten zijn die terugkeren naar China. Momenteel is dat nog niet geheel het geval. Een deel van de treinen vertrekt geladen met machines en stopt te Duisburg voor bijkomende vracht. De Chinese operator ZIH stuurt de lege containers via Antwerpen naar diverse havens in Europa.
De verbinding tussen Chengdu en Londen is tijdelijk door de pandemie, maar het illustreert de mogelijkheden van vrachttransport via het spoor op de lange afstand.

Nieuwe pijl op de boog van Luik als logistieke pool is het derde vrachtstation Trilogiport dat zich langs de Maas bevindt tussen Luik en Visé. De vrachthaven verbindt spoor, water en autoweg en bevindt zich nabij drie landen. Trilogiport kan vrachttreinen van meer dan 600 meter aan en deze behandelen op twee kaden van elk 320 meter elk. Voordien moesten ze op kaden van 200 meter te Renory worden behandeld.

Luchthaven

Foto Valuechain

De luchthaven van Luik heeft zopas 1 miljoen ton vracht getransporteerd. Het ging om een Russisch vliegtuig dat vracht vervoerde voor het Chinese Hongyuan. Vooral de komst van TNT in 1998 lag aan de basis van de ontwikkeling naar vrachthaven, aldus CEO Luc Partoune van Liege Airport. Hij legt verder uit dat de invoer zowat gelijkwaardig is met de uitvoer. Momenteel is de luchthaven verbonden met 250 luchthavens wereldwijd. Terwijl de pandemie de burgerluchtvaart deed ineenstorten met 80% kende de Luikse luchthaven een vooruitgang met 20%.

Van de getransporteerde vracht komt 10 tot 15% van e-commerce. Momenteel biedt de luchthaven 9100 banen en dit breidt zich nog verder uit. Alibaba bouwt langs de andere kant van de landingsbaan zijn terminal waarna er nog 960 banen bijkomen. Bovendien heeft de WHO Luik naast 7 andere luchthavens wereldwijd uitgekozen als draaischijf voor het leveren van delicate leveringen zoals vaccins. Overigens werd Luik dit jaar uitgekozen als beste vrachtluchthaven ter wereld. Kortom de logistieke hub rond Luik kijkt de toekomst hoopvol tegemoet.

.Bronnen : Le Soir, RTBf, aviation24.be, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.