Mekong-Regio plant komende 10 jaar

Vandaag en morgen grijpt in Birma de vierde top plaats van de “Grotere Mekong Sub regio”. Na 20 jaar bestaan zal het programma aanvaard worden voor de komende 10 jaar. Terwijl in het verleden de klemtoon lag op de aanleg van infrastructuur met het tot stand komen van transportcorridors, zal de komende 10 jaar minder de aandacht gaan naar de “hardware”, maar meer naar “software” zoals handel, gezondheid en toerisme zodat de corridors ook levendige economische corridors worden.

Corridors in wording


De “Greater Mekong Sub regio” (GMS) werd 20 jaar geleden opgericht door de “Asian Development Bank”  en omvat de landen China, Cambodia, Laos, Myanmar, Thailand en Vietnam die zich langs de Mekong Rivier bevinden. Sinds 10 jaar komen de topleiders van de betrokken landen om de 3 jaar bijeen op een top. Op de eerste top in Phnom Penh in 2002 werd het eerste tienjarenprogramma aangenomen dat stoelt op vijf assen, namelijk infrastructuurverbindingen, handel en investeringen, deelname privésector, HR en leefmilieu. Meest zichtbaar daarbij was de ontwikkeling van drie transportcorridors. De tweede top te Kunming in 2005 nam de verklaring van Kunming aan, waarbij als objectieven en doeleinden vooral connectiviteit, competitiviteit en een gemeenschap werden aanvaard naast nog een trits aan MoU’s. Op de derde top in Vientiane (Laos) werd een plan aanvaard dat loopt van 2008 tot 2012 en dat vooral de groei wil stimuleren, de armoede verminderen, de sociale ontwikkeling in de hand werken en het milieu in de regio te verbeteren. Ze vierden op de derde top het tot stand komen van een informatiesnelweg tussen China en Thailand via Laos. Op de vierde top vandaag en morgen in de bestuurlijke hoofdstad van Myanmar Naypyidaw zal het volgende tienjarenprogramma tussen 2012 en 2022 aanvaard worden
Balans
De Chinese minister van Financiën Xie Xuren zei voor de top tevreden te zijn over de samenwerking gedurende de laatste 20 jaar. Eind 2010 hadden de deelnemende landen 227 samenwerkingsprojecten gelanceerd op negen gebieden -transport, energie, telecom, milieu, landbouw, HR, toerisme, handel en investeringen met een totale waarde van 14 miljard $. Vooral de infrastructuur heeft volgens Xie hiervan geprofiteerd, in het bijzonder zijn de drie transportaders grotendeels klaar. Daarbij behoren een zuid-noord doorgang van Bangkok (Thailand) naar Kunming; een oost-west doorgang van Vietnam naar Thailand via Laos en een zuidelijke doorgang van Vietnam naar Thailand via Laos. De bouw van een informatiesnelweg en de corridors voor het behoud van de biodiversiteit hebben ook vooruitgang gemaakt.
Plan
Voor de komende 10 jaar raamt de ADB opnieuw de nodige investeringen op 18 miljard $. Nu de autowegen en treinsporen er grotendeels liggen, is het ook de bedoeling de formaliteiten om over de grenzen te geraken te vereenvoudigen en eveneens de handelsreglementen gemakkelijker te maken. Daarbij is het duidelijk dat de logistiek verder zal uitgebouwd worden. Qua energie zal uiteraard  ook het potentieel aan hernieuwbare  energie worden  aangesproken en staat energie-efficiency en-besparing mee op het programma  naast de uitbouw van verdere pijplijnen. Gezien de Mekong een toeristische zone is, lag de klemtoon in het verleden op het bezoek aan de Mekong als geheel, maar na de uitwerking van 13 ruimtelijke en 16 thematische projecten bleek dit niet langer houdbaar. Voor de klemtonen aangaande landbouw, HR en milieu verwijzen we naar dit rapport. Naar verluidt wil de GMS in de toekomst  de steden die langs weerszijden van de grens liggen, doen samenwerken in grensoverschrijdende economische zones. De provincie Yunnan wil drie dergelijke zones: de Hekou -Lai Caizone langs de grens met Vietnam; de Ruili-Muse zone langs de Birmaanse en de Mohan-Moding zone op de Laotiaanse grens. Langs de grens met Vietnam staat de integratie het verst. De Chinese staatsraad Dai Bingguo beloofde op de top dat China de komende 3 jaar 1500 personen uit de GMS-landen zou opleiden op diverse gebieden.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *