Na de hsl-ramp, het debat UPDATE

Premier Wen ter plaatse


Een wetenschappelijke instelling uit Beijing neemt de schuld op zich voor de treinramp die 39 mensen het leven heeft gekost en het vertrouwen in het spoorwegenproject heeft ondermijnd. Een signaal was op groen blijven staan nadat de eerste trein door een stroomstoring was gestopt, na een blikseminslag. Het alarmsignaal werkte niet en vervolgens maakten werknemers een menselijke fout door dat niet op te merken. Dit zou volgens deskundigen komen doordat de mensen niet goed genoeg zijn opgeleid om de moderne technieken te bedienen en om de veiligheid van het treinverkeer te garanderen.
Het Beijing National Railway Research & Design Institute of Signals and Communications heeft nu verklaard dat de fout met zijn noodlottige gevolgen door zijn mensen is gemaakt. Het instituut is een staatsinstelling, opgericht in 1953, die alle systemen voor communicatie en signalisatie van het hsl-net heeft mogen bouwen in opdracht van het ministerie van Spoorwegen. Het heeft verontschuldigingen aangeboden, beloofd elke straf te zullen aanvaarden en uit te zoeken welke personen precies schuld treffen. De woordvoerder zei ook dat de veiligheid, zeker op hogesnelheidslijnen, altijd voor alles moet gaan.
Er is een heftig openbaar debat ontstaan over de oorzaken, direct en dieperliggend, van de botsing en over de manier waarop er met dit incident wordt omgegaan door media en overheid. Sommigen vermoeden dat de autoriteiten feiten over de ware oorzaken en over aantallen slachtoffers wegmoffelen en schuldigen in bescherming nemen. Er worden ook scherpe vragen gesteld bij de hele aanpak waarmee een ultramodern hsl-net wordt opgezet. Op internet vliegen de woedende kritieken en verdenkingen over en weer. Er zijn al drie betogingen  geweest van nabestaanden die het gebrek aan aansprakelijkheid hebben aangeklaagd en die een rechtstreeks gesprek eisten met ambtenaren van de Spoorwegen.
De premier heeft de plaats van het ongeluk bezocht, rouw en medeleven getoond en hij heeft een dure eed gezworen dat er voortaan strenge veiligheidsmaatregelen zullen worden ingesteld, dat de zaak tot op de bodem zal worden uitgezocht en de schuldigen gestraft. De maatschappij van de Spoorwegen zelf werkt verder aan het onderzoek en zal twee maand lang de veiligheid aan een revisie onderwerpen.
Wen Jiabao heeft toegezegd dat er wel degelijk volledige aansprakelijkheid zal zijn en dat het onderzoek zou gaan over alle mogelijke aspecten: het ontwerp, de technologie, de kwaliteit van de uitrusting, het productieproces en het beheer van de Spoorwegmaatschappij. Er komt volgens hem een transparant onderzoek onder toezicht van de bevolking. Als blijkt dat er corruptie in het spel is, zullen er strenge straffen volgen. Volgens de staatsdienst voor veiligheid op het werk kan het echter nog ruim een maand duren voor het onderzoek is afgerond.
Een van de twistpunten is het feit dat het puin snel geruimd werd en dat er delen van treinstellen werden begraven. De officiële verklaring  hiervoor is dat dit gebeurde om de hulpverlening vlotter te laten gebeuren. Er is achterdocht gerezen dat er echter sprake is van het laten verdwijnen van bewijsmateriaal. Onder druk van geluiden uit de publieke opinie is het puin dan weer opgegraven. Een journalist van de staatszender CCTV legde het punt voor aan de premier, die antwoordde dat over alles de waarheid aan het licht moest komen. Hij werd ook bekritiseerd voor zijn laattijdig verschijnen op de plek van de ramp. Toen hij zich verweerde met de uitspraak dat hij ziek was geweest en dat de dokters hem nauwelijks hadden laten gaan, werd er opgemerkt dat hij blijkens foto’s intussen toch in staat was geweest een Japanse handelsdelegatie te ontmoeten. Een ander item is dat volgens sommigen de treinen te snel weer zijn beginnen te rijden en dat het zoeken naar slachtoffers te vroeg is afgeblazen.
Reuters, Global Times, Financial Times, SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *