Naar scheiding goederen- en personenvervoer per spoor

China hervat de snelle uitbreiding van het  spoorwegennet. Financiële schandalen en treinongevallen hadden die plannen in 2011 tijdelijk lamgelegd.
Tegen 2015 moet er een apart hogesnelheidsnet voor personenvervoer en een gewoon net voor goederenvervoer operationeel zijn. Dat staat in het onlangs goedgekeurde vijfjarenplan. Het hogesnelheidsnet zal vier oost-west en evenveel noord-zuid assen hebben, voor een totaal van 18.000 kilometer.
Nu zijn er 6.894 kilometer hogesnelheidsnet, minder dan een jaar geleden omdat na het ongeluk in Wenzhou sommige hogesnelheidslijnen tot gewone lijnen gedegradeerd zijn in afwachting van controle en verbetering. Er zijn na dit ongeluk 54 ambtenaren met hoge verantwoordelijkheden afgezet en in meer dan 1000 stations is de signalisatie aangepakt. Onderzoek en ontwikkeling zijn na het ongeval eveneens versneld. Als resultaat daarvan kon het Chinese North Locomotive and Rolling Stock Corporation Limited deze zomer een lading onderdelen voor hogesnelheidstreinen leveren aan Siemens, en dat was de allereerste uitvoer naar Europa. Een Chinees bedrijf won in april ook de aanbesteding voor hogesnelheidstreinen in Hongkong.
Met in totaal 93.000 kilometer spoor is het gemiddelde per inwoner vandaag minder dan de lengte van een sigaret, maar toch vervoert dit net het tweede grootste volume goederen en het grootste aantal passagiers ter wereld. De snelheid van de gewone treinen is al verschillende keren verhoogd en nadert zijn limiet. Het is dus zinvol dit net voor goederen te houden en uit te breiden met een apart hogesnelheidsnet voor personen.
Als bijkomend voordeel zal het nieuwe plan arbeidsplaatsen scheppen als alternatief voor banen die verloren gaan in de vastgoedsector.
Bron: Volksdagblad

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *