Ook bij Tencent en JD.com goede Q1 resultaten

Tencent en JD.com hebben tijdens het eerste kwartaal betere resultaten bereikt dan verwacht. Tencent boekte 43 % meer omzet en maakte een derde meer winst. Ook webwinkel JD.com vergrootte zijn omzet met 47 %, maar hier nam ook het verlies toe.

ponyma

Tencent baas Pony Ma


Na Baidu en Alibaba die meevallende Q1 resultaten boekten, was het de beurt aan internetgiganten Tencent en JD.com om hun resultaten bekend te maken van de eerste drie maanden. De winst van Tencent ging met 33 % vooruit tot 9,18 miljard terwijl de gemiddelde verwachtingen 8,7 miljard bedroegen, aldus Bloomberg. Het aantal actieve gebruikers van Weixin en WeChat was 762 miljoen en dat is 39 % meer vergeleken met het jaar voordien. Van het 32 miljoen inkomen komt 25 miljoen van de Value Added Services-eenheid voor online spellen en chatten. Het inkomen uit games groeide met 28 % tot 17 miljard. Het inkomen uit online reclame steeg met 73 % tot 4,7 miljard, maar vorig jaar was de groei wel 118 % geweest. De uitgaven verdubbelden  zowel voor marketing als voor verkoop. Tencent is in de toekomst van plan om via WeChat nog meer diensten aan te bieden en publiciteit aan te trekken.

JD.com

De concurrent van Alibaba, JD.com, zag zijn omzet tijdens Q1 met 47 % stijgen tot 53 jdcomceomiljard yuan. Het aantal gebruikers nam toe met tot 169 miljoen of 73% meer vergeleken met een jaar terug. Het aantal verkochte producten groeide met 55 % tot 129 miljard yuan. Toch steeg het nettoverlies ook, namelijk tot 909 miljoen yuan, en dit was te wijten aan de bedrijfskosten zoals voor de pakhuizen en leveringen… die met 68 % toenamen tot 4,5 miljard. Voor de rest van het jaar wordt verwacht dat de bedrijfskosten hoog blijven. Eind maart had JD.com meer dan 200 pakhuizen en bijna 6000 verdeelpunten in China. JD.com beschikt in tegenstelling tot Alibaba over een eigen gamma van aangeschafte producten dat het ook zelf verdeelt.
Bij de regelmatige nieuwe investeringen die Alibaba verricht, valt deze week te noteren dat de filmafdeling van de onderneming, Alibaba Picture Group, 1,7 miljard bijkomend vrijmaakt voor de eigen dienst voor de verkoop van tickets, Taobao Movie. Vorige week investeerde Alibaba Picture Group een miljard in Dadi Cinema, de tweede grootste cinemagroep in China na Wanda Cinemas. Vorig jaar leverden de toegangstickets voor de  Chinese bioscopen 50 % meer op en deze tickets worden meer en meer via pc of smartphone aangeschaft.
Bronnen: SCMP, en.ce.cn

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *