Dit weekend telt Peking 4 miljoen auto’s

Dit weekend  komt Pekings vier miljoenste wagen de baan op. Daarmee heeft het maar 28 maanden geduurd vooraleer de sprong van drie tot vier miljoen auto’s gemaakt werd, een tijdspanne waar Tokio 12 jaar over deed.

Het dagelijks gebruik van de wagens in Peking ligt op gemiddeld 45 km, terwijl dit maar 19 km bedraagt in Tokio en 30 km in Londen. Het aantal hoofdassen waar aan minder dan 20 km/u aangeschoven wordt in de ochtendpiek is opgelopen tot 70 %. Meer dan 90 % van Pekings wegen zitten vol: de wegenaanleg kan de toename van het aantal wagens niet volgen. Overigens zorgt ook het vinden van een parkeerplaats voor problemen. Uiteraard is de toename wel goed nieuws voor de autoproducenten, zoals BAIC dat zijn zakencijfer sedert 2002 jaarlijks met 31 % zag stijgen.

De milieudienst van Peking is echter niet pessimistisch betreffende de uitstoot van schadelijke stoffen. Hij wijst erop dat dit jaar de helft van de 200.000 sterk vervuilende voertuigen uit het straatbeeld werden verwijderd. Dit betekent een vermindering met één kwart van de totale auto-uitwasemingen, aldus Li Kunsheng, directeur van de afdeling Beheer Voertuigemissies bij de dienst. Hij benadrukt dat 290 miljoen yuan werd uitgekeerd aan de eigenaars van de meer dan 100.000 voertuigen die buiten dienst werden gesteld. Li is minder bevreesd voor de dagelijkse toename met 2100 auto’s dan de man in de straat.

De 3,96 miljoen wagens die Peking telt, stoten jaarlijks 1 miljoen ton vervuiling uit. Het hoge aantal sterke vervuilers zijn verantwoordelijk voor 200 ton per dag. Eén sterke vervuiler is vergelijkbaar met 20 anderen, aldus een milieuprofessor aan de universiteit van Qinghua. Peking gebruikt ook schonere brandstof, die nu de Euro 4-norm moet halen. De hoofdstad wil ook dat er tegen eind volgend jaar 600 elektrische taxi’s rondrijden. Alhoewel dit in eerste instantie maar 1 % uitmaakt van het totale aantal taxi’s, is het de bedoeling dat dit later uitgebreid wordt, naast onder meer de totaliteit van de 20.000 bussen en de reinigingswagens van het hoofdstedelijke autopark. Dit zal echter ongetwijfeld het debat niet stoppen over de kwaliteit van Pekings lucht.
Lees ook het artikel over Pekings luchtkwaliteit en de talrijke reacties.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *