Uit een bevraging blijkt dat Chinezen het meest tevreden zijn over NEVs. Volgt een vergelijking over AI in de VS tegenover-China en de expansie van koerierdiensten in Tibet. Xpeng heeft een fabriek voor vliegauto’s en de contracten die Trump in Azië afsloot, bevatten een ‘gifpil’ tegen China. Ant ondersteunt Hongkong waarna bedrijfsnieuws volgt. We eindigen met Hongarije recycleert batterijen en de noodzaak van ASEAN aan slimme stroomnetten

Uit een internationale bevraging door Roland Berger bij 12.000 personen blijkt dat de Chinezen met 99% het meest tevreden zijn met hun NEV wagens. Terwijl de wereldwijde aanvaarding van NEVs van 20 % in 2023 steeg tot 25 % in 2024 loopt China een straat voorop met een sprong van 36 % naar 49 %. In Europa worden bescheiden winsten in landen als België, het Vk en Portugal tenietgedaan door stagnatie in Frankrijk en Italië. In Noord-America verloopt de aanvaarding geleidelijker. De laadsnelheid blijft wereldwijd de grootste klacht van gebruikers maar ook hier onderscheidt zich China opnieuw. Slechts ongeveer 40 % van de Chinese NEV-gebruikers is ontevreden over de laadsnelheid van openbare laadpunten. Ondertussen vond meer dan een derde van de antwoorden in China dat openbaar laden in de afgelopen zes maanden gemakkelijker was geworden, een hoger percentage dan in andere regio’s. China Daily
Vergelijking VS-China qua AI
Op het gebied van AI-publicaties en -octrooien loopt China voorop. Volgens het Artificial Intelligence Index Report 2025 van Stanford University was China in 2023 goed voor 22,6 % van alle citaten tegenover 20,9 % uit Europa en 13 % uit de VS. In 2023 was China ook goed voor 69,7 % van alle AI-octrooien. Het klopt dat de VS een sterke voorsprong behoudt in de top 100 van meest geciteerde publicaties en qua toptalent, maar de kloof wordt steeds kleiner.. Amerikaanse instellingen produceerden in 2024 40 van ’s werelds meest opmerkelijke AI-modellen, tegenover 15 uit China. Maar Chinese grote taalmodellen -waaronder de open-source DeepSeek-V3 en Alibaba’s Qwen 2.5-Max- overtreffen de beste Amerikaanse modellen op het gebied van algoritmische efficiëntie. Waar China in de toekomst waarschijnlijk echt zal uitblinken, is in de toepassing van open-source modellen. Uit het laatste rapport van Air Street Capital blijkt dat China de VS nu heeft ingehaald wat betreft het aantal maandelijkse downloads van AI-modellen. Op het gebied van AI-gebaseerde fintech, e-commerce en logistiek loopt China al voor op Amerika. FT
Koerierdiensten in Tibet
Directeur Liu Shuxin van SF Express in Tibet, deelt mee dat het aantal jaarlijkse bestellingen is gestegen van ongeveer 4 miljoen vijf jaar geleden tot 14 miljoen vorig jaar.. In de eerste jaarhelft bedroeg de online detailhandelsomzet van Xizang 18 miljard yuan, een stijging van 38,6 % ten opzichte van vorig jaar. De postautoriteiten van Xizang moedigen koeriersbedrijven en e-commerceplatforms aan om lokale en regionale magazijnen op te zetten zodat de logistieke kosten verlagen en gratis verzending haalbaarder wordt. De logistieke diensten van Xizang/Tibet zijn de afgelopen jaren aanzienlijk verbeterd. Nu duurt het meestal vier tot zeven dagen voordat een pakket uit een andere provincie aankomt. “Veel artikelen worden nu gratis verzonden. Regionale subsidies ondersteunen postlogistieke systemen en compenseren de verzendkosten op het platteland PD
Xpeng fabriek voor vliegauto’s
De vliegende auto-dochteronderneming van XPENG namelijk XPENG AEROHT is begonnen met de proefproductie in ’s werelds eerste slimme fabriek voor in massa geproduceerde vliegende auto’s De fabriek van 120.000 m² gelegen in het Huangpu-district te Guangzhou heeft al het eerste afneembare elektrische vliegtuig van zijn modulaire vliegende auto van de band laten rollen. De fabriek zou jaarlijks 10.000 afneembare vliegtuigmodules kunnen vervaardigen met een initiële capaciteit van 5.000 eenheden. De vliegende auto bestaat uit een zeswielig grondvoertuig en een afneembaar elektrisch verticaal opstijgend en landend (eVTOL) vliegtuig. Het eVTOL-vliegtuig biedt zowel automatische als handmatige vliegmodi. De automatische modus maakt slimme routeplanning mogelijk, evenals opstijgen en landen met één druk op de knop. 5,5 meter lang kan het voertuig met een standaard rijbewijs op de openbare weg worden bestuurd en op normale parkeerplaatsen worden geparkeerd. China Daily
Gifpil in VS-contracten met Azië
*De regering-Trump heeft ‘gifpil’-beëindigingsclausules toegevoegd aan handelsverdragen met Zuidoost-Aziatische landen, een nieuw diplomatiek wapen in de strategische concurrentiestrijd met China. De clausules die zijn opgenomen in twee nieuwe overeenkomsten die vorige week met Maleisië en Cambodja zijn ondertekend, dreigen de overeenkomsten te beëindigen als een van beide landen een rivaliserend pact ondertekent dat ‘essentiële Amerikaanse belangen’ in gevaar brengt of ‘een materiële bedreiging vormt’ voor de Amerikaanse veiligheid.. ‘Hiermee beschermt de VS zijn markttoegang in de ‘fabriek Azië’ aldus hoogleraar Evenett in geopolitiek en strategie aan de IMD business school in Lausanne. De overeenkomst met Maleisië bevat ook een bepaling die het land verplicht zich aan te sluiten bij Amerikaanse sancties en andere economische beperkingen. Directeur M.Demertzis van het centrum voor economische strategie bij de denktank Conference Board in Brussel zegt dat de gifpillen ‘een nieuwe nagel aan de doodskist’ van het multilateralisme zijn en een weerspiegeling van de bezorgdheid van de VS over de pogingen van China om de regionale toeleveringsketens te domineren. FT
*De Europese Commissie heeft donderdag een antisubsidieonderzoek ingesteld naar banden voor auto’s en lichtere vrachtwagens en bussen uit China, meldt Reuters. Het onderzoek komt bovenop een lopende antidumpingherziening van hetzelfde product die de Europese Commissie in mei heeft gestart. Het is een van de 17 nieuwe onderzoeken die de Europese Commissie uitvoert naar Chinese producten om een sterke stijging van de invoer te beperken,. De Coalitie tegen oneerlijke bandenimport bestaande uit EU-producenten zei in haar klacht dat de Chinese import sinds 2021 met 51 % is gestegen tegen prijzen die 30-65 % lager liggen dan die van EU-fabrikanten,. Volgens de coalitie omvatten de subsidies die Chinese producenten ontvangen onder meer subsidies, preferentiële leningen, belastingvrijstellingen en de terbeschikkingstelling van grond en elektriciteit tegen prijzen die onder de marktprijs liggen. CER
Ant ondersteunt Hongkong
Voorzitter Eric Jing van Ant Group heeft tijdens de 10e jaarlijkse Hong Kong Fintech Week bevestigd dat Ant verder de sectoroverschrijdende samenwerking op het gebied van gereguleerde AI en tokenisatie-innovatie wil verdiepen evenals zijn grensoverschrijdende betalings- en handelsfinancieringsdiensten wil uitbreiden om Hongkong te steunen. Hongkong is al een cruciale globaliseringsanker voor Ant en zijn dochterondernemingen waaronder Ant Digital Technologies, Ant International en OceanBase, een leverancier van gedistribueerde databasetechnologie. Jing vindt dat ‘AI en tokenisatie de twee belangrijkste drijvende krachten zijn achter de evolutie van financiële diensten’. Via Alipay+ kunnen niet enkel 4,5 miljoen Hongkongers betalen maar is ook gericht naar partnerwallets in Zuidoost-Azië en daarbuiten. Ant heeft nog andere diensten voor bedrijven uit Hongkong om internationaal te gaan maar ook om Chinese bedrijven te helpen buitenlandse markten en kapitaal te bereiken Technode
Bedrijfsnieuws
*SAIC Motor verkocht in oktober 454.000 voertuigen, een stijging van 13% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en haalde daarmee BYD in als grootste speler op de Chinese automarkt.. De autofabrikant boekte ook sterke resultaten in het segment nieuwe energie, met een verkoop van 206.700 NEV’s , een stijging van 31,58% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van januari tot oktober 2025 bedroeg de cumulatieve autoverkoop van SAIC 3,647 miljoen eenheden, waaronder 1,2895 miljoen NEV’s Technode
* Volkswagen Heeft onthuld dat zijn eerste eigen chip ontwikkelt in China via een joint venture tussen zijn software-afdeling Cariad en zijn Chinese partner voor slimme rijsoftware Horizon Robotics. De leveringen zouden naar verwachting binnen drie tot vijf jaar van start gaan. ‘Door het systeem-op-chip [SoC] hier in China te ontwerpen en te ontwikkelen, nemen we de controle over een sleuteltechnologie die de toekomst van intelligent rijden zal bepalen”’ aldus CEO Oliver Blume. De groep bereidt zich voor om de komende 5 jaar ongeveer 30 elektrische voertuigen in het land op de markt te brengen FT
*iFlytek Open Platform, een van China’s toonaangevende AI-ontwikkelingsplatforms host meer dan 9,5 miljoen ontwikkelaarsteams hostte, een stijging van 23,4 % ten opzichte van het voorgaande jaar. Gezamenlijk hebben deze ontwikkelaars meer dan 3,6 miljoen AI-toepassingen gecreëerd. ‘Nu krijgt het platform jaarlijks ongeveer 2 miljoen nieuwe ontwikkelaarsteams erbij ‘” Opvallend is dat het aantal grote modelontwikkelingsteams volgens gegevens van iFlytek met bijna 140 % is gestegen tot 1,86 miljoen, waarvan 550.000 teams in het buitenland zijn gevestigd. PD
Hongarije recycleert batterijen
Tijdens een Hongaarse workshop over batterijrecyclage zei algemeen directeur P. Kaderjak van de Hungarian Battery Association HUBA dat de batterijcapaciteit van Hongarije in zeven jaar tijd is gegroeid van nul naar 87 GWh, wat 20 miljard euro aan buitenlandse investeringen heeft aangetrokken. Hij verwacht dat de capaciteit van het land in 2030 250 GWh bereiktn, Staatssecretaris A. Nagy voor Industriële Zaken bij het Ministerie van Nationale Economie verklaarde dat Hongarije van plan is een compleet batterij-ecosysteem te ontwikkelen, van productie tot recycling, door de samenwerking met grote Aziatische fabrikanten, waaronder die uit China, te verdiepen. Voorzitter A Dzombic, van NT Recycling, deelde mee dat het onlangs gelanceerde gezamenlijke laboratorium een weerspiegeling van de groeiende samenwerking tussen China en Europa en zich zal richten op batterijrecyclage, integratie van koolstofgegevens en het EU-batterijpaspoortsysteem. GT
ASEAN heeft slimme stroomnetten nodig
Veel ASEAN-landen ondervinden stroomstoringen en gedwongen vermindering van de productie van hernieuwbare energie. Nu de ASEAN de overgang naar schone energie versnelt, bereiken verouderde elektriciteitsnetten hun grenzen. De zonne-energiecapaciteit van de ASEAN zou echter tegen 2050 meer dan twaalf keer zo groot zijn. In Vietnam gaat overtollige zonne-energie verloren door beperkingen van het netwerk, terwijl stroomuitval in de Filippijnen bedrijven miljoenen heeft gekost. Ember schat dat de betrouwbaarheidstekorten de ASEAN-regio tegen 2040 bijna $ 2,3 miljard per jaar aan verloren industriële productie kunnen kosten. Slimme elektriciteitsnetten kunnen de integratie van hernieuwbare energie van een pijnpunt in een concurrentievoordeel veranderen en Thailand evenals Singapore kwamen al in beweging. Bovendien is een modern netwerk een voorwaarde voor het aantrekken van energie-intensieve industrieën zoals datacenters, geavanceerde productie en digitale diensten. Volgens een schatting zouden investeringen in slimme elektriciteitsnetten tot 650.000 banen kunnen opleveren in de ASEAN-landen. De prijs van deze transitie is haalbaar want schattingen ramen de kost tussen de 4 en 10,7 miljard dollar. Het hoeft niet gezegd naar welk land hiervoor wordt uitgekeken.
