Vaartuig op ammoniak voltooide eerste reis

‘s Werelds eerste demonstratieschip de ‘Anhui’ dat volledig op ammoniak vaart, heeft zijn eerste reis succesvol beëindigd in Hefei. Dit is een belangrijke stap voorwaarts voor groene scheepvaart.

De Anhui maakt zijn eerste reis op het Chaohu-meer in Hefei Foto Xinhua Disclaimer

De belangrijke grondstof voor de chemische industrie ammoniak heeft een hoge energiedichtheid en produceert door zijn koolstofvrije aard bij volledige verbranding alleen water en stikstof. Dit maakt het een veelbelovende brandstof voor het koolstofarm maken van de scheepvaart.

De afgelopen jaren hebben verschillende rederijen in landen als Japan en Noorwegen geïnvesteerd in de ontwikkeling van schepen op ammoniak. In een rapport van het Internationaal Energieagentschap uit 2021 wordt geschat dat ammoniak in 2050 ongeveer 45 % van de wereldwijde energiebehoefte voor de scheepvaart zou kunnen dekken bij een netto-nuluitstoot. Ammoniak als brandstof kent echter ook uitdagingen, zoals ontstekingsproblemen en een onstabiele verbranding.

De op ammoniak aangedreven Anhui is gezamenlijk ontwikkeld door het Institute of Energy van het Hefei Comprehensive National Science Center en zijn dochteronderneming Shenzhen Haixu New Energy Co. Ltd. Het schip is uitgerust met een 200 kW snelle gasgestookte generator, twee 100 kW voortstuwingsmotoren en een dubbelschroefs voortstuwingssysteem. Het heeft een volledig laadvermogen van 50 ton en een nominale snelheid van 10 knopen.

Uitdagingen

 Volgens Wu Dianwu van het instituut heeft het onderzoeksteam verschillende belangrijke technologische uitdagingen overwonnen. Deze omvatten plasma-ontsteking van pure ammoniakbrandstof, langdurige verbranding, efficiënte katalytische kraken van ammoniakgas om waterstof te produceren en efficiënte verbranding en regeling van waterstof-ammoniakmengsels in verbrandingsmotoren. Het team heeft ook een brander voor pure ammoniakbrandstof en verschillende katalytische kraakapparaten voor ammoniakgas ontwikkeld. Tijdens de eerste reis werd een stabiele verbranding van pure ammoniakbrandstof, een bijna nuluitstoot van kooldioxide en een effectieve beheersing van stikstofoxiden bereikt. Dit bevestigt het potentieel van ammoniak-waterstofbrandstoffen voor breed gebruik in het maritieme en landvervoer, maar ook in industriële ketels en brandstofcellen, aldus Wu.

Secretaris-generaal van de Chinese Vereniging van Scheepsbouwers en Scheepswerktuigkundigen Wang Junli zei dat de succesvolle reis van het schip een belangrijke mijlpaal was in het creëren van een schoon, koolstofarm energiesysteem voor het watervervoer. Als pure ammoniakmotoren het megawattniveau bereiken, zullen hun toepassingen aanzienlijk toenemen, wat van groot belang is voor het bereiken van de dubbele koolstofdoelstellingen van China.

Bron: Peoples Daily