Veel Chinezen willen een zo groot mogelijk beeld

China is, na de VS, de grootste markt voor IMAX-films en -bioscopen (de naam komt van “image maximum”, “een zo groot mogelijk beeld”). Het systeem werkt met een scherm van 22 bij 16 meter, waarop enkel films vertoond kunnen worden met afmetingen en een beeldresolutie die voor dat formaat geschikt zijn, gemaakt met een zogenaamde DMR (digital media remastering). Het feit dat met de techniek films in 3D kunnen worden vertoond, maakt het systeem extra populair. Mede daardoor kende de film Avatar zo’n immens succes in de Volksrepubliek.
China telt nu al 23 IMAX-zalen en het Canadese bedrijf wil er 50 hebben tegen 2012. De onderneming werkt daarvoor samen met de Chinese keten Wanda Cinema Line Corp. Zo kunnen ze allemaal een graantje meepikken van het succes dat de bioscoopsector in China kent.
Een commercieel minpunt is het geringe aantal films in DMR op dit ogenblik, hoofdzakelijk Hollywood blockbusters. Om de dure zalen niet tijdenlang ongebruikt te laten en ook om tegemoet te komen aan de specifieke smaak van het Chinese publiek, zijn filmstudio’s zoals (het particuliere) Huayi Bros Media Corp van plan om Chinese films te produceren in DMR. De eerste van die films gaat in première op 22 juli. Het is Aftershock, een verhaal over de verschrikkelijke aardbeving die de stad Tangshan trof in 1976 en over de naweeën van deze ramp die meer dan 240.000 mensen het leven heeft gekost. De film met de reusachtige afmetingen, die volgens de makers past bij de omvang van de catastrofe, wordt ook in andere landen in Azië en in Amerika vertoond.
Bronnen: China Daily, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *