‘Middenklasse groeit sterk’

Door Jan Jonckheere op 7 oktober 2017

McKinsey verwacht dat tegen 2020 400 miljoen personen in China deel uit maken van de middengroep waarvan de helft tot de “upper middle”-class zouden behoren. Zij kijken minder naar het uiterlijk van de modefenomenen, maar hebben meer oog voor de inherente kwaliteit, welzijn en vrije tijd.

Vrije tijd op 430 meter hoogte: gezellig of griezelig?

Volgens McKinsey & Co zal 75% van de Chinese stedelijke verbruikers tegen 2020 tot de middenklasse behoren: die verdienen tussen 60.000 en 220.000 yuan jaarlijks. Dit komt neer op 400 miljoen personen. Daarvan verwacht de consultancy dat 54% van hen zal behoren tot de “upper middle” class en die hebben een jaarinkomen tussen 106.000 en 229.000 yuan. Het onderzoek bevroeg 12.000 personen in welvarende steden waarvan het minimuminkomen 8000 yuan bedroeg. Uit de antwoorden bleek dat hun voorkeur uitging naar producten met goed vakmanschap met 84% die kwaliteit voor prijs stellen. 70 % vinden van zichzelf dat ze rationeel winkelen en niet de grote merken achterna hollen. Het rapport stelt dat ze de kwaliteit van producten nastreven, aangepast aan hun persoonlijke voorkeur.

Prioriteiten

Deze nieuwe middenklasse plaatst gezondheid als eerste prioriteit. Meer dan 70% wil een sportgewoonte invoeren en streven een evenwicht na tussen werken en rusten.  73% van deze nieuwe middenklasse beweert een deel van hun budget opzij te zetten voor sportkledij, trainingsfaciliteiten en organisch voedsel. Ook staan kunst en vrije tijd bovenaan. 72% zei langzaam meer te besteden aan reisuitgaven. Volgens een rapport van consultancy Oliver Wyman gaan deze meeruitgaven naar gesofistikeerde en ervaringsactiviteiten. Hunter Williams bij Oliver Wyman citeert uitgelezen eetgelegenheden, buitengewone culturele reizen en zelfs avontuurlijke sporten.

Het hoeft nauwelijks gezegd dat 87% van hen  elektronisch betaalt, 83% doet dit dagelijks.  Vier op vijf beslissen iets te kopen op basis van mobiele marketing. McKinsey ziet een verandering in de focus op geld, macht en sociale status naar het nastreven van welzijn en persoonlijke realisatie.

Bron: China Daily

 

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief