Ofo en Mobike fietsen nu ook in het buitenland

Door Jan Jonckheere op 8 augustus 2017

De Chinese firma’s voor deelfietsen breiden hun dienstverlening uit in het buitenland. Ofo is al actief in Thailand, Singapore, de VS, het VK en Kazachstan. Tegen het jaareinde wil het in twintig landen fietsen aanbieden. Concurrent Mobike is aanwezig in Singapore, het VK, Japan en Italië.

 

Ofo fietsen

De Chinese firma voor deelfietsen Ofo kreeg in Singapore op 100 dagen meer dan 100.000 klanten. Met 10.000 fietsen maakt Ofo er dagelijks 20.000 trips. Een team dat uit 30 personen bestaat beheert de dienst. Met de overheid wordt samen gewerkt om tot 100 parkeerzones aan te leggen bij complexen sociale woningen. Dit succes moedigde de firma aan om ook in het VK en de VS een testwerking te proberen, aldus medestichter Yu Xin. De test te Cambridge is afgelopen en meer fietsen volgen binnenkort. De test in Californië (VS) loopt nog.

Vorige week ontving Ofo van investeerders rond Alibaba meer dan 700 miljoen dollar. Met dit geld wil Yu tegen het jaareinde zijn aantal fietsen verdrievoudigen tot 20 miljoen en in 200 steden wereldwijd actief zijn. In Singapore werden de fietsen ook van een achterrem voorzien en een bekerhouder. In de laatste versie is de Ofo-app verbonden met Google Maps waarin de klant zijn traject kan inbrengen voordat hij de parkeerplaatsen en plaatsen voor ontspanning aangewezen krijgt. Met Axa Insurance heeft Ofo een partnerschap qua verzekering. Deze week kondigde Ofo aan dat het na Kazachstan ook in Thailand 6000 fietsen aanbiedt namelijk in Bangkok. Voor de betaling sloot het een partnerschap met het lokale mobiel betalingsplatform Adyen. Donderdag kondigde Ofo zijn introductie in Maleisie aan, namelijk te Melaka.

Mobike

Mobike in Florence

Concurrent Mobike wil uiteraard niet onderdoen en plant ook tegen het jaareinde in 200 steden wereldwijd actief te zijn. Het startte vorig jaar april te Shanghai en telt 100 miljoen geregistreerde gebruikers en meer dan 6 miljoen fietsen met 25 miljoen ritten dagelijks. Vorige week kondigde Mobike aan te Ealing in West Londen met dienstverlening te zullen starten. Dit komt er nadat enkele weken terug ook in Manchester een proef werd gestart.

In het begin worden te Aeling 750 fietsen voorzien en dit zal langzaam aangroeien. De fietsen kunnen zoals in China gevonden worden via de app, gestart worden via de QR-scan maar moeten weer achtergelaten worden op een fietsenstalling waar ze de fiets moeten sluiten. Elke Mobike fiets is door GPS verbonden met het Mobike IoT-netwerk. Volgens VK-manager Steve Pyer is dit het eerste deelfietsen schema in Londen. Vorige week kondigde Mobile eveneens aan dat het ook na besprekingen met de lokale autoriteiten in Italië van start gaat. Er komen zowel 4000 fietsen in Florence als in Milaan. 30 minuten fietsen kost 30 eurocent.

In China zelf kreeg het ontwerp van regeling over de deelfietsen 780 opinies vanuit het publiek en voortaan geldt het reglement definitief. Kinderen onder 12 worden niet toegelaten en de registratie is vereist op de echte naam. In China bieden 70 firma’s 160 miljoen fietsen aan op straat. Ze worden vaak gebruikt om het probleem van de laatste kilometer op te lossen.

Bronnen: China Daily, en.ce.cn, Peoples Daily

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

2 Reacties op “Ofo en Mobike fietsen nu ook in het buitenland”

  1. Huub Gulickx

    Ik heb begrepen dat niet iedereen hierover zo enthousiast is.
    780 opinies vanuit 1.300.000.000 lijkt me ook erg weinig om een oordeel op te baseren

    #44473
  2. Zelfs al zouden het er een veelvoud zijn, de pijnpunten van het systeem lijken bekend.
    Blijkt nu dat ook in Manchester deelfietsen gevandaliseerd of gestolen werden, zo meldt de Financial Times

    #44474

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief