Vrijgezellendag: O2O rukt geruisloos op

Door Jan Jonckheere op 12 november 2017

Volstrekt te verwachten was dat vrijgezellendag gisteren weer voorgaande records zou verpulveren. Achter de glitter werd minder opgemerkt dat Alibaba 600.000 gewone winkels betrok in zijn organisatie opdat het een naadloze O2O (online to offline) gebeurtenis zou worden. Jack Ma wil een omwenteling in de kleinhandel waarbij zijn 20 ‘He Ma’-winkels als voorbeeld dienen.

Eindresultaat verkoop gisteren

Na afloop van vrijgezellendag gisteren waren de superlatieven weer niet uit de lucht. Op 24 uur tijd verkocht Alibaba voor 168 miljard yuan of 25 miljard dollar. 157 handelaars verkochten voor meer dan 100 miljoen yuan, 17 overschreden 500 miljoen en 5 voor meer dan 1 miljard. Daarmee is de Chinese koopdag al vier maal zo groot als in de VS Black Friday en Cyber Monday samen. Gedurende een vier uur lopende show gaf Alibaba voor 270 miljoen aan beloningen uit en dit tot en met gratis reizen naar Antarctica. Alipay verwerkte tijdens de eerste tien minuten 256.000 transacties per seconde en in totaal werden gisteren op 24 uur 1,48 miljard transacties verricht.  Concurrent JD.com die sinds 1 november een eigen verkoop promotie leidt, verkocht ondertussen al voor 111 miljard yuan.

Het duurde gisteren maar 12 minuten en 18 seconden voordat de eerste levering van vrijgezellen dag arriveerde bij een zekere Liu in Shanghai. Liu had gewoon koekjes en snacks gekocht van de Tmall supermarkt en deze bestelling was overgemaakt naar het dichtstbij zijnde warenhuis waar robotten er vier minuten over deden voor het oppikken en de verpakking. Deze manier van werken waarbij gewone winkels ingeschakeld worden in het Alibaba verkoopsysteem noemt Jack Ma ‘de nieuwe kleinhandel’. Wat houdt deze omwenteling in?

O2O

Jack Ma heeft eigenlijk de 6 miljoen gewone ‘pop & moms’ winkels op het oog waarbij hij er al 600.000 voor vrijgezellen dag inschakelde in zijn distributiesysteem. Hij wil de online en de offline (O2O) koopervaring naadloos via de buurtwinkel op elkaar afstemmen en zo een omwenteling veroorzaken in het kleinhandelslandschap. Terwijl met Alipay gratis betaald wordt, verzamelt het bedrijf waardevolle gegevens van de klanten.

Het sorteren van de pakjes

Ook hebben Alibaba teams de gewone winkels bijgestaan om hun systemen te upgraden zodat ze beter hun inventaris kunnen bijhouden. Deze kleinhandelaars die zich op een belangrijke locatie bevinden, zouden leverings- en opslagcentra worden.

Om de grote dag voor te bereiden, gebruikten de winkeliers  de mobiele app Ling Shou Tong, waardoor zij de gewenste goederen bestellen. De winkeliers werden hierbij geholpen door Alibaba’s big data. Zo ontdekte een algoritme dat een soort laars onverwacht populair was. Bij nader inzien werd deze laars gebruikt in de kaskraker film Wolf Warrior 2. Door rechtstreeks te kunnen bestellen, vallen tussenpersonen weg en is het eindproduct goedkoper. Omdat Alibaba ook rechtstreekse contacten heeft met buitenlandse leveranciers kan een variatie aan goederen uit bijvoorbeeld Rusland, Australië, Canada en Noorwegen ook 15% goedkoper aangeboden  dan in de supermarkten.

Alibaba heeft eveneens 100.000 kleinhandelspunten omgevormd tot zogenoemde ‘slimme winkels’ waar 1000 merken aan meedoen. Indien een verkooppunt een van die producten niet in voorraad heeft, kan de consument checken waar het wel in voorraad is. De goederen kunnen aan huis geleverd worden. De nieuwe kleinhandel die Alibaba op het oog heeft, wordt geïllustreerd door de 30 ‘He Ma’-winkels van Alibaba. Deze naam heeft niets te maken met de Nederlandse keten.

 He Ma

Jack Ma kiest zelf zijn kreeft

Alibaba bezit in China al een twintigtal ‘He Ma’- winkels. De ervaring begint met het downloaden van een mobiele app. Deze linkt de gebruiker aan zijn Taobao– of aan zijn Alipay account. He Ma gebruikt data en slimme logistiek om vers voedsel in een straal van 3 km te leveren binnen 30 minuten. Uit hun cijfers blijkt dat de He Ma winkels 3 tot 5 maal zo veel verkopen als andere supermarkten. Je denkt dat er maar twintig personen aanwezig zijn in het warenhuis, maar tezelfdertijd lopen tientallen bestellingen online binnen. Elke winkel kan 1000 bestellingen per dag aan.

Zo kunnen de gebruikers bestellingen verrichten van uit de luie zetel. Ze kunnen vers voedsel bestellen om het ofwel thuis te bereiden ofwel het te laten bereiden door de ‘He Ma’ chefs en het gewoon te laten afleveren binnen 30 minuten. Vooral zeevruchten blijken populair. Zo kan je zelf de kreeft en andere schaaldieren uitkiezen en het of in het restaurant ter plaatse verorberen of het laten bereiden en aan huis laten bezorgen. De winkels zien er gewoon uit maar elk onderwerp heeft een te scannen barcode die de prijs bevat en productinformatie zoals de oorsprong en de achtergrond. De klanten scannen de code en maken hun aankoop af door met Alipay te betalen aan de kassa bij de uitgang.

Als dit model meer verspreid en populair wordt, kan het gedeeld worden met de traditionele kleinhandelaars om hen te helpen bij de omvorming naar het digitaal tijdperk. Verwacht kan worden dat Alibaba dus zijn ecosysteem uitbreidt in functie van de verhoopte omwenteling in de kleinhandel. Toch is niet iedereen fan van dit jaarlijks koop festijn. ‘Vrijgezellen dag is een ramp voor het milieu’, zo vertelde Nie Li van Greenpeace aan AFP. Greenpeace raamt dat de 24 uur durende gebeurtenis dit jaar 130.000 ton verpakkingsafval heeft opgeleverd waarvan slechts minder dan 10% wordt gerecycleerd.

Bronnen: SCMP, Inside Retail Asia, Bloomberg, ejinsight

Stem of voeg toe aan :Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op Digg Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Plaats dit bericht op Twitter Voeg toe aan je Facebook-profiel Deel met je MySpace-vrienden Deel met je LinkedIn-contacten Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner

Tags: ,

Plaats uw reactie

 karakters beschikbaar

Archief