Naar een miljard Chinese stedelingen

Een eerste McKinsey-rapport behandelt de nieuwe megapolen wereldwijd, waarvan het aantal Chinese steden  een almaar groter aandeel zal uitmaken. Het tweede McKinsey-rapport voorspelt dat het verbruik in de Chinese bnp-groei groter zal worden dan de investeringen en dat ook de diensten groter zullen worden dan de nijverheid. Tenslotte bespreken we Tom Millers boek “China’s Urban Billion” dat in vlot geschreven 170 bladzijden er in slaagt de complexe Chinese verstedelijkings-problematiek eenvoudig, compleet en beeldrijk uit te leggen.
bouw2Urban world: Mapping the economic power of cities” is een McKinseyrapport dat verder bouwt op 3 andere over de rol van de steden in China, Indië en Latijns-Amerika. Momenteel genereren 600 stedelijke centra 60 % van ’s werelds bnp en ook in 2025 zal dit zo zijn, het zullen enkel andere steden zijn. Een op de drie steden uit de de ontwikkelde landen die momenteel in de lijst staan,  zal er uit verdwijnen. De 136 nieuwe steden in 2026 komen allen uit de ontwikkelingslanden en daarvan zijn er 100 uit China. Tussen 2007 en 2025 zullen in deze steden 140 miljoen nieuwe gezinnen verbruikers worden en daarvan 75 miljoen gezinnen enkel in China. Van 2005 tot 2025 verwacht McKinsey dat het stedelijk verbruik in Indië zesmaal stijgt en daarin wordt het enkel overtroffen door China waar de stedelijke consumptie zeven maal zal groeien. De personen met gemiddelde en hoge stedelijke inkomens zullen toenemen van 15 miljoen naar 125 miljoen en zo meer dan een derde van de stedelijke gezinnen uit te maken. De economische macht verglijdt dus naar het oosten. Tegen 2025 zullen 9 steden van de top 25 uit Azië zijn waarvan 7 Chinese, terwijl het er in 2007 maar twee waren. China en Indië vormen het centrum van de verandering. Vooral de Chinese steden uit de kuststreek zullen een opgang maken; in 2007 stonden ze in voor 5% van het globaal bnp, McKinsey voorspelt dat dit 20% wordt in 2025. De toon is dus gezet.
McKinsstedgroei2
In “What’s next for China?’ voorspelt het studiebureau dat het privéverbruik in China langzaam de investeringen  zal  naar de kroon steken en vervangen als grootste component in de bnp groei. Wanneer het verbruik de grootste wordt, daar staat geen datum op. Wel cijfers over de stedelijke consumptie die jaarlijks met 9 % zal aangroeien tot 2030 zodat het gezinsinkomen zal verdrievoudigen. Het nationaal privé-verbruik zou niet ver achterblijven met een jaaraangroei van 8%. Ten tweede verwacht McKinsey dat ook de diensten almaar belangrijker zullen worden tot op het punt dat ze op hun beurt groter gaan worden dan de nijverheid. Diensten maakten vorig jaar 45 % uit van het bnp en tegen 2015 zou het 47 % bedragen. Concreet zullen de twee veranderingen tot gevolg hebben dat de stedelingen meer welvarend zullen worden (ook door de uitbreiding van de verzorgingsstaat), dat de grondstoffen onder druk zullen komen te staan en dat vooral de kleinere steden de groei zullen aandrijven.
Het studiebureau verwacht dus vooral groei niet hoofdzakelijk in de megasteden boven 5 miljoen, maar eerder in de steden met tussen anderhalf tot 5 miljoen inwoners en ook in deze onder anderhalf miljoen bewoners die de grootste bijdrage gaan leveren tot de groei. McKinsey illustreert dit dan met Shijiazhuang dat een van de meest geavanceerde farmaceutische productiecentra wordt, met de uitbouw van Tianjin als financieel-en logistiek centrum en met de uitbouw van Suzhou van hoofdzakelijk nijverheidsstad naar de uitbreiding van de met Shanghai geïntegreerde financiële- en logistieke sector terwijl ook het toerisme gepromoot wordt.
Boek
urbanbilln“China’s urban billion” van China Economic Quarterly auteur Tom Miller heeft van zijn kant de achterkant bekeken van China’s verstedelijking die de grootste migratie in de menselijke geschiedenis wordt genoemd. De afgelopen 30 jaar zijn al 500 miljoen personen naar de steden getrokken om werk; tegen 2030 worden er nog eens 300 miljoen nieuwe verwacht. De verstedelijkte bevolking groeide aan met 120 %, probleem is echter dat de verstedelijkte oppervlakte driemaal aangroeide.  Onze lezers zijn al bekend met het fenomeen dat steden vaak hun inkomsten halen ofwel door gronden te verhuren aan promotoren die er dan commerciële centra op neerzetten ofwel door gronden te bestemmen als economische zone  wat bedrijfstaksen oplevert. We schreven ook al heel wat over de problemen die de migranten ervaren bij hun integratie in de steden, vooral in de zgn stadsdorpen en door de hukoupolitiek. Het boek heeft aparte hoofdstukken over de hukou-, de grondpolitiek, de bouwwoede… Ook hoe de pilootsteden Chongqing en Chengdu deze problemen aanpakken, wordt concreet behandeld.
Mckinseclusters
De auteur maakt het tot tot een vlot aaneengeschreven geheel waarbij hij zich hoedt te vervallen in de twee uitersten: dat de ontwikkeling van China ofwel een ramp is ofwel een mirakel/deus ex machina. Zo vermeldt hij dat China’s nogal “top-down”-aanpak wel tot spooksteden kan leiden, maar geeft hij toe dat de lege ruimte in Zhengdong (Zhenzhou), Chengong (Kunming ) en Ordos langzaam opgevuld raakt zoals de leegstand in Pudong tussen 2000 en 2005 nu opgevuld is doordat alle faciliteiten die de stad leefbaar maken, er ondertussen liggen. Ook de sociale rechten van de werkers en het milieu- en energieprobleem ontbreken niet in de kritische analyse. Pekings smog ligt vers in het geheugen.
Naar verluidt zal de nieuwe regering volgende maand een allesomvattend plan voorstellen over verstedelijking waarvan Li Keqiang veel verwacht. Voor hem is verstedelijking het middel bij uitstek om de binnenlandse vraag op te krikken, hoewel hij erkent dat de urbanisering een moeilijke taak van “social engineering” op lange termijn  is . China Daily heeft over het nieuwe plan al een tip van de sluier opgelicht. De steden zouden maar toegelaten worden nieuwe gronden voor verstedelijking aan te snijden, naarmate ze meer migranten tot stedeling maken. Een intelligent idee, nu nog zien hoe dit in praktijk wordt gebracht.
“Urban world: Mapping the economic power of cities”
“What’s next for China?
Tom Miller, China’s Urban Billion, The story behind the biggest migration in human history, Asian Arguments, Zed Books, 2012

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *