4 Italiaanse havens hopen op Zijderoute steun

Gisteren werd tussen China en Italië een voorakkoord gesloten over de nieuwe Zijderoutes. Belangrijker zijn de achterliggende onderhandelingen want vier Italiaanse havens hengelen naar steun in het kader van dit Chinees initiatief.

De presidenten Xi Jinping en
Mattarella

Xi Jinping is donderdag begonnen aan zijn zesdaags Europees bezoek dat hem naar Italië, Monaco en Frankrijk brengt. Dinsdag zullen op aandringen van de Franse president Macron ook kanselier Merkel en Commissievoorzitter Juncker in Parijs met Xi Jinping discussiëren over de betrekkingen tussen China en de EU. In Italië ligt de klemtoon op het voorakkoord tussen China en het ‘Belt & Road Initiative‘ (BRI) alias de nieuwe zijderoutes. Niet minder dan 4 Italiaanse havens dingen naar Chinese steun nadat COSCO al de haven te Genua mee uitbouwt.

Het is onderminister Michele Geraci die het Chinabeleid van Italië mede vorm geeft. In een Financial Times opinie merkt hij op dat zijn land het minst zaken met China doet in vergelijking met andere landen. Frankrijk exporteert 58% meer; Duitsland zeven maal meer. De voorbije 15 jaar trok het VK 90 miljard € aan directe Chinese investeringen aan, Duitsland 45 miljard € terwijl Italië enkel 22 miljard ontving. China zorgde voor 35.000 banen in het VK, 20.000 in Duitsland en nauwelijks 3000 in Italië. Na gezien te hebben dat het Chinese COSCO de Griekse haven Piraeus weernieuw leven wist in te blazen, zet Italië ook in op het Zijderoute initiatief in functie van de verbetering van vier Italiaanse havens. Gisteren ondertekende eerste minister G. Conte het voorakkoord daartoe samen met voorzitter He Lifeng van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie

Genua

Genua containerterminal te Vado

Momenteel werkt COSCO in het-land enkel aan de vernieuwing van de haven Vado Ligure, die deel uitmaakt van de haven te Genua. Cosco bouwt er de eerste geautomatiseerde Italiaanse containerterminal uit. China Communications Construction Company (CCCC) voert de projecten uit. 80% is af en tegen het jaareinde zou de eerste aanlegkade klaar moeten zijn.

De nieuwe terminal zal een 700 meter lange kade hebben, kan het grootste schip aan en heeft een jaarlijkse capaciteit van 860.000 TEUs. De Maersk terminal wordt voor 49% gefinancierd door COSCO en Qingdao Port. De haven die zich niet ver van Frankrijk en Spanje bevindt, ziet zich in de toekomst als centrale toegangspoort tot centraal Europa.

Triëst

Langs de rechterkant van de laars koestert Triëst een analoge ambitie. Triëst was gedurende eeuwen een belangrijke haven, maar is al zeventig jaar aan verval toe. De nieuwe zijderoute lijkt een uitstekend initiatief om Triëst nieuw leven in te blazen als logistiek centrum dat gericht is op centraal en Oost-Europa. De spoorwegen kunnen een onmiddellijke toegang verlenen. Het lokale bedrijfsleven hoopt vooral dat de handel met China de dienstensector zou doen uitbreiden. Naar verluidt lopen ook met China Merchants besprekingen om in Triëst een joint-venture te openen. Volgens een zaterdag ondertekende overeenkomst gaat Triëst voor de projecten eveneens in zee met China Communications Construction Company (CCCC). Bouwvakkers in duikersuitrusting zouden al grondslagen leggen van de site waar een nieuwe pier zal komen.

Haven van Trieste

Andere

Naast Genua en Triëst lonken ook de havens van Ravenna en van Palermo op Sicilië naar Chinese steun. Hoewel de nadruk te Palermo ligt op het aantrekken van Chinese shipping operatoren, heeft Istmo een plan uitgewerkt om de havencapaciteit tegen 5 miljard € te verhogen van het huidige 10.000 TEU tot 16 miljoen TEU, of meer dan Rotterdam nu. Overigens bezocht Xi Palermo na zijn bezoek aan Romle. I

talië wil voor de financiering van zijn BRI-projecten aankloppen bij de Asian Infrastructure Investment Bank. Te Ravenna wil de havenautoriteit een openbare offerte uitschrijven om een 200 ha nieuwe logistieke zone aan te leggen voor €235 miljoen. Daartoe heeft het ook
China Merchant Group Holding  uitgenodigd.

Reacties

De gouverneur van de buurprovincie Veneto spreekt over ‘ een nieuwe vorm van kolonisatie’, maar de Piraeus Port Auhority heeft wel met de havens van Venetië en Chioggia een akkoord gesloten.  Het huidig voorakkoord met China wordt gesteund door president Mattarella, door eerste minister Conte en vicepremier Di Maio. De extreem rechtse minister van Binnenlandse Zaken Salvini behoort tot de critici die een ‘Chinees paard van Troje’ vrezen.

Hierop antwoordt premier Conte dat zijn regering de Europese regelgeving zal naleven en dat de economische overeenkomsten de Euro-Atlantische alliantie niet in twijfel stellen. Hij is overtuigd dat de link met China grote opportuniteiten opent voor zijn land. Hij wijst er nog op dat Chinese bedrijven 35% aandeel hebben in Euromax Rotterdam, 20% aandeel in Antwerpen en een terminal van plan zijn te bouwen in Hamburg.

Internationaal kreeg Italië echter zowel kritiek van de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Heiko Maas  omdat het niet samen met de andere EU-landen reageert tegenover BRI. Ook de Franse president Macron deelt deze visie onder het mantra ‘Stop de naiviteit tegenover China’. Bijgevolg juicht hij het recente Commissievoorstel goed dat de EU-politiek tegenover China wil coördineren. Op de Europese kritiek antwoordt
Michele Geraci dat de andere landen jaloers zijn dat Italië de spits afbeet, maar hij wist dat er binnenkort nog twee andere Europese landen ook bij BRI zouden aansluiten.

Signaleren we nog dat onder de 29 gisteren gesloten akkoorden er een is waarbij het online toeristisch reisbureau Ctrip met de spoorweggroep
Ferrovie dello Stato, luchthavenoperator Aeroporti di Roma en met de Ferrari-musea er zich toe verbindt om het Chinees toerisme in Italië te bevorderen. Vorig jaar bezochten 1,8 miljoen Chinezen Italië.

Bronnen: FT, SCMP, Bloomberg, Reuters, Euronews, Peoples Daily

Zie ook China Daily video over statistieken

Print Friendly, PDF & Email

9 comments for “4 Italiaanse havens hopen op Zijderoute steun

  1. Sorry Italie is een land waar ze problemen met de mafia en corruptie niet eens kan oplossen. So waarom Italie dan.

  2. Het is zo ver gekomen dat Italië bij genbrek aan middelen zich wendt tot China Communications Construction Company (CCCC) om mee te werken aan de heropbouw van de brug te Genua die vorig jaar ineen stortte

  3. Ik ken nog een land waar ze al 70 jaar bezig zijn met het oplossen van corruptie

  4. De acties van China zijn een bewijs van de juistheid van de analyses van Marx en Lenin. De kapitalisten in China vinden geen mogelijkheid meer om hun bezit uit te breiden in eigen land en zoeken daarom mogelijkheden in het buitenland. Dit gaat leiden tot conflicten met andere kapitalistische landen en eindigt in oorlog.

  5. Dus deze Chinese Joden moeten maar in de gaskamer. Chinese kapitalisten bestaan al meer dan 200 jaar in Europa. Sommige zijn zelf Europese staatburgers geworden. Worden vaak gediscrimineerd door de EU wet in het voordeel van hun eigen burgers. Nu China sterker staat komen zulke Chinezen meer in de problemen. Al zijn ze 3rd generatie EU burgers ze mengen zich nooit in politiek wat in hun nadeel is. Als ze zich erin mengen, komt politie er op af. Nooit Chinese lobbyisten met een NGO gezien, wel veel Joodse zoals Sores.

  6. Italie had net meer dan 700 gestolen relicten terug gegeven aan China. Of Frankrijk het zelfde doet is nog de vraag.

  7. Marx en Lenin maakten een analyse over kapitalistische ondernemers. China handelde vanaf 2000 voor het begin van de westerse jaartelling tot aan 1949 met andere landen. Er ontstonden in die tijd geen conflicten en geen oorlogen over de uitbreiding van de Chinese handel. De vraag is: zijn er kapitalisten in China? Het antwoord is: die zijn er niet. Kapitalisten beslissen autonoom wat zij met hun kapitaal of producten doen. Daar heeft de westerse overheid geen controle op. In China controleert de CCP de ondernemers. Zij moeten verantwoording afleggen aan CCP over hun investeringen en handel in andere landen.

  8. Ik begreep dat de verdediging van mevrouw Meng/Huawei net probeerde duidelijk te maken dat zij vrije ondernemers waren zonder staatsinmenging.
    Voor de theorie van Lenin maakt het niet veel verschil of we het hebben over ‘privé’ kapitalisten of ‘staats’ kapitalisten. Het geld zoekt een uitweg in het buitenland waardoor conflicten ontstaan die kunnen leiden tot oorlog.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *