Het Ministerie van Onderwijs raadt in een advies aan de scholen om kunstmatige intelligentie (AI) te bevorderen zodat de onderwijshervorming versnelt door AI te integreren in het hele onderwijsproces, inclusief schoolboeken en leerplannen. Enkele lokale autoriteiten zetten dit reeds in de praktijk om: we bekijken onder meer van naderbij Beijing en Hangzhou.

Het advies over het versnellen van de digitalisering van het onderwijs dat is uitgegeven door het ministerie van Onderwijs en acht andere departementen, stelt voor om de toepassing van grote modellen in het onderwijs te verdiepen, de intelligente upgrading van leerplannen, schoolboeken en onderwijssystemen te bevorderen en AI te integreren in het hele onderwijs- en leerproces, aldus China Central Television op woensdag. Het advies is belangrijk voor leraren en leerlingen in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs, aangezien schoolcurricula, schoolboeken en lesmethoden allemaal in een overgangsfase naar ‘digitalisering’ en ‘intelligente’ upgrades verkeren, aldus het rapport.
Het gepubliceerde advies moedigt ook de oprichting aan van cloudscholen, intelligente productieruimtes en toekomstige leercentra, evenals de oprichting van een nationaal experimenteel onderwijscentrum voor ‘AI + X’. Om nieuwe vormen van onderwijsorganisatie te ontwikkelen die veranderingen in leermethoden bevorderen, is het volgens het advies belangrijk om een ‘one-stop’ digitale studentengemeenschap op te bouwen. Nieuwe modellen van mens-machine-samenwerking in het onderwijs kunnen ook worden geïntegreerd in het onderwijssysteem van het land, aldus het advies, om op grote schaal gepersonaliseerd onderwijs op basis van AI te realiseren en de efficiëntie en kwaliteit van het onderwijs en het lesgeven te verbeteren.
Lokaal

Verschillende regio’s in China bevorderen algemeen onderwijs qua AI in het basis- en voortgezet onderwijs. Steden als Beijing, Guangzhou en Chengdu hebben implementatieplannen opgesteld. Deze plannen specificeren het aantal lesuren dat per schoolfase vereist is, voorzien in een overgangsregeling van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs en nemen AI-cursusevaluaties op in de algemene beoordeling van leerlingen.
De basisscholen en middelbare scholen in Beijing zullen vanaf dit najaar volledig overgaan op algemeen AI-onderwijs, met minimaal acht lesuren per schooljaar, zo meldde Beijing Broadcast Television (BRTV) News. Beijing zal ook gebruikmaken van lokale technologische middelen, zoals universiteiten, onderzoeksinstituten en hightechbedrijven, om AI-onderwijs te ondersteunen. Er zullen meer faciliteiten zoals AI-labs, ervaringscentra en tentoonstellingszalen worden opgezet om studenten in staat te stellen uit eerste hand kennis te maken met AI, meldt BRTV.
De provincie Guangdong heeft eveneens voorschriften uitgevaardigd voor het AI-curriculum, dat uit vier delen bestaat: AI en het leven, AI-implementatietechnologieën, AI-praktijk en innovatie, en AI en de samenleving. In het onderdeel ‘AI-implementatietechnologieën’ worden voor elke onderwijsfase verschillende leerdoelen vastgesteld. Basisschoolleerlingen maken op een eenvoudige manier kennis met basisbegrippen van machine learning en gegevensverwerking en ervaren de interactie tussen mens en computer en tussen mens en intelligentie via grafische programmeerplatforms. Op het niveau van de middelbare school leren leerlingen aan de hand van voorbeelden over de relatie tussen gegevensverwerking, algoritmen en rekenkracht en verkennen ze verschillende implementatiemethoden op basis van specifieke probleemscenario’s. Op het niveau van het voortgezet onderwijs zijn de cursussen erop gericht leerlingen inzicht te geven in de basisprincipes en beperkingen van machine learning en deep learning, evenals in de trends en toepassingen van belangrijke AI-technologieën.
Een middelbare school in Chengdu werkt samen met universiteiten en hightechbedrijven om speciale STEM-cursussen te ontwikkelen, zoals robotica, drones, informatica, wiskundige modellering, scheikunde en materialen en steden van de toekomst. Leerlingen worden aangemoedigd om hun toekomstige carrière te plannen op basis van hun interesses en sterke punten, aldus China News Service.
Hangzhou

Hangzhou zal vanaf het nieuwe semester algemeen onderwijs in kunstmatige intelligentie (AI) invoeren in basisscholen en middelbare scholen met een minimum van 10 lesuren per schooljaar, aldus The Paper. De aankondiging kwam van het lokale onderwijsbureau, dat ook twee documenten publiceerde met een overzicht van de leerplannen en AI-competentienormen voor leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs. De richtlijnen zijn bedoeld om AI-onderwijs vorm te geven en toekomstig talent op dit gebied te cultiveren.
Volgens de documenten kunnen scholen verschillende onderwijsvormen combineren. Ze kunnen de cursussen intensief in een bepaalde week geven of AI-inhoud integreren in interdisciplinaire vakken zoals informatietechnologie en wetenschappen. Scholen kunnen ook AI-projecten opnemen in hun lokale leerplannen, zodat leerlingen die interesse hebben in en behoefte hebben aan verdiepende kennis, geavanceerde kennis en praktische mogelijkheden krijgen. Basisactiviteiten op het gebied van AI kunnen ook worden georganiseerd in naschoolse programma’s. Volgens The Paper bevatten de documenten ook suggesties voor leerinhoud, vereisten en onderwijsmethoden voor verschillende onderwijsfasen.
In de eerste fase zullen leerlingen onder begeleiding van een leerkracht herkennen welke toepassingen van kunstmatige intelligentie in hun schoolomgeving veel voorkomen. Ze zullen eenvoudige interacties aangaan met AI-apparaten en zich bewust worden van de rol van AI in het dagelijks leven. In de lessen zal ook de nadruk worden gelegd op verantwoord en ethisch gebruik, met name het belang van de bescherming van hun persoonlijke privacy. Leerlingen in de tweede fase zullen met behulp van geschikte AI-tools tekst, afbeeldingen en audiobronnen zullen verzamelen op basis van verschillende taken uit hun studie en dagelijks leven. Met ondersteuning van de leerkracht zullen ze eenvoudige projecten ontwerpen en uitvoeren die blijk geven van hun begrip van AI-toepassingen. In de derde fase verkennen leerlingen AI-toepassingsscenario’s en onderzoeken ze de basisstructuren van modellen zoals beslissingsbomen en neurale netwerken. Ze leren ook de kernprincipes achter algoritmen. .
Naarmate ze vorderen naar de middelbare school, zullen leerlingen praktische activiteiten uitvoeren die de volledige AI-workflow omvatten, van gegevensvoorbereiding en model training tot modelinferentie. Ze zullen met behulp van AI echte uitdagingen aanpakken en generatieve AI kritisch evalueren. Interdisciplinaire projecten zullen creativiteit stimuleren en innovatief denken aanmoedigen. Op de middelbare school zullen leerlingen projectmatige initiatieven ondernemen om vaardigheden te ontwikkelen in het ontwerpen van AI-systemen en het creëren van intelligente agents. Deze ervaring zal hun vermogen om AI effectief toe te passen in het dagelijks leven versterken.
Bron Global Times