Feestweek: meer reizen, maar ook diepgaander

Tijdens de vakantieperiode rond de nationale feestdag steeg het aantal reizigers duidelijk en daarbij valt een verschuiving op van eenvoudige sightseeing naar een meer diepgaande culturele betrokkenheid weg van de grote steden.  Meer pakjes werden verstuurd en ook meer elektronisch betaald. Het bioscoopbezoek ging echter achteruit vergeleken met vorig jaar.

In schilderachtig Nanjing Foto: Xinhua Disclaimer

De recente achtdaagse nationale feestdag en Midherfstfestival zag ongeveer 888 miljoen reizen, een stijging van 123 miljoen ten opzichte van de zevendaagse nationale feestdag in 2024. De binnenlandse toeristische uitgaven bedroegen 809 miljard yuan, een stijging van 108 miljard yuan op jaarbasis. Door de verlengde vakantieperiode, in combinatie met flexibele ‘verlofaanpassingen’, konden reizigers hun reisroute verlengen. De gemiddelde reisafstand nam met 14,8 % toe tot ongeveer 213 km en de gemiddelde sightseeingafstand binnen specifieke bestemmingen nam met 24,5 % toe tot 23 km, volgens de China Tourism Academy.

Ongeveer 22 % van de plattelandsbewoners ging op reis, wat neerkomt op 102 miljoen reizen? 11,5 % van alle binnenlandse vakantiereizen. Meer dan 40 % van de reizigers keerde de populaire steden de rug toe en koos voor rustigere bestemmingen, aldus de academie. Het reisbureau, Tongcheng Travel zegt dat het aantal hotelboekingen in meer dan 30 kantons en provincies in heel China op hun platform verdubbeld is ten opzichte van vorig jaar. Bestemmingen en de markt raken verder gedecentraliseerd, waarbij eens verborgen pareltjes – met name stadjes die lokale sfeer, culturele charme en technologische aantrekkingskracht uitstralen – in de smaak vallen bij toeristen.

Meer kwaliteit en cultuur

Volgens senior onderzoeker Shen Jiani bij reisplatform Trip.com is het tijdperk van oppervlakkig ‘check-in’-toerisme aan het verdwijnen. Het wordt vervangen door een groeiende behoefte aan gepersonaliseerde, diepgaande ervaringen, wat een verschuiving inhoudt van eenvoudige sightseeing naar een meeslepende en meer diepgaande culturele betrokkenheid. Secretaris-generaal Zhang Xiaoyu van de regionale toeristenvereniging in Xinjiang stelt dat reizigers nu  waar voor hun geld vragen en voegt eraan toe dat ze bereid zijn te betalen voor kwaliteitservaringen, terwijl ze afstappen van te dure, standaardopties.

Een tochtje op bamboevlotten in natuurgebied van kanton Xuan’en in de autonome Tujia en Miao prefectuur Enshi (Hubei). Foto Xinhua Disclaimer

Zowel binnenlandse als internationale toeristen namen actief deel aan culturele activiteiten zoals immaterieel cultureel erfgoed, Hanfu en theeceremonieën, naast het bezoeken van gevestigde bestemmingen. De trend om lokaal toerisme te combineren met cultureel erfgoed is een hot topic geworden op internet. Steeds meer toeristen geven nu de voorkeur aan themareizen. Meerdere musea in Shanghai verlengden hun openingstijden tot in de avonduren, de Mogao-grotten in Dunhuang introduceerden digitale gidsen en populaire bestemmingen zoals het Westelijke Meer ( Hangzhou) maakten gebruik van crowd forecasting en slimme reserveringssystemen om de bezoekersstromen soepel te laten verlopen. Volgens het Ministerie van Cultuur en Toerisme werden tijdens de vakantie natiewijd meer dan 29.000 culturele of toeristische evenementen georganiseerd en consumptiebonnen ter waarde van in totaal 480 miljoen yuan uitgegeven.

Uit gegevens van de online reisbureaus waaronder Trip.com en Fliggy, blijkt dat het aandeel van de boekingen voor langeafstandsreizen binnen China tijdens de vakantie met 3 % is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Chinese toeristen hebben meer dan 180 landen en regio’s bezocht. China registreerde tijdens de vakantie in totaal 16,34 miljoen grensoverschrijdende reizen, aldus de Nationale Immigratiedienst donderdag

Kameel rijden in Dunhuang Foto: Xinhua Disclaimer

Het aantal passagiers dat tussen verschillende regio’s steeg tijdens de eerste helft van de vakantieperiode tot een historisch hoogtepunt, met ongeveer 1,24 miljard geregistreerde reizen. Het gemiddeld dagelijkse verkeer tijdens deze periode bedroeg meer dan 310 miljoen passagiersritten. Het aantal ritten per spoor steeg met 4,5 % op jaarbasis tot een totaal van 18,33 miljoen, het aantal passagiers per waterweg groeide met 5,6 % tot 1,91 miljoen en het aantal passagiersritten per vliegtuig nam toe met 4,1 % tot 2,32 miljoen. Het wegvervoer vervoerde 278,73 miljoen passagiers, een stijging van 6,2 % ten opzichte van vorig jaar en bleef daarmee de meest populaire keuze.

Pakjes en e-betalen

Volgens het Chinese Staatsbureau voor Postzaken heeft de nationale post- en koerierssector tijdens de achtdaagse nationale feestdag en het Midherfstfestival, 7,23 miljard pakketten verwerkt.. Het dagelijkse gemiddelde pakketvolume bedroeg meer dan 900 miljoen,. Koeriersbedrijven pasten nieuwe “spoedlevering + cultuur en toerisme”-modellen toe en richtten servicepunten, slimme kluisjes en zelfbedieningsboxen in op treinstations, luchthavens, hotels en toeristische gebieden.

Uit gegevens van Alipay bleek dat de uitgaven van inkomende toeristen op het platform tijdens de eerste vijf dagen van de vakantie met bijna 40 % zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Buitenlandse bezoekers kozen steeds vaker voor gemakkelijke en contactloze betalingen met de ‘Tap to Pay’-functie van Alipay waardoor het transactievolume met 500 %  is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Alipay meldde dat de uitgaven van buitenlandse bezoekers aan winkelmerken met meer dan 200 % te zijn toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Buitenlandse reizigers kunnen nu hun internationale bankkaarten, zoals Visa en Mastercard, koppelen aan mobiele betaalplatforms zoals Alipay en WeChat Pay.. Grensoverschrijdende transacties namen tussen 1 en 5 oktober toe met 21 % ten opzichte van vorig jaar.

Gebied van de Grote Baai

Toeristen in Hengqin Foto Global Times Disclaimer

Hongkong en Macau bleven de populairste bestemmingen onder Chinese toeristen van het vasteland en noteerden de hoogste grensoverschrijdende betalingsvolumes. Ondertussen waren inwoners van Hongkong tijdens de feestdagen actieve shoppers op het Chinese vasteland, waarbij het aantal transacties met WeChat Pay met meer dan 120 % steeg ten opzichte van vorig jaar, aldus WeChat Pay. De uitgaven voor e-commerce, huisdieren en koeriersdiensten kenden de snelste groei..

De Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area (GBA) heeft een aanzienlijke toename van het grensoverschrijdend reisverkeer gekend. Het eiland Hengqin naast Macao zag een grote toename van Chinese toeristen.  In de eerste vijf dagen van de feestdagen bezochten verder meer dan 1,03 miljoen toeristen uit het Chinese vasteland Hongkong,  Volgens schattingen van de immigratiedienst van Hongkong zouden tijdens de feestdagen dit jaar naar verwachting ongeveer 8,76 miljoen passagiers Hongkong binnenkomen en verlaten, waarvan ongeveer 1,54 miljoen passagiers afkomstig van het Chinese vasteland, waarbij het dagelijkse gemiddelde aantal bezoekers naar verwachting met 11 % zou stijgen ten opzichte van vorig jaar.

Bioscoop minder

Tijdens de verlengde ‘super gouden week’ daalden de bioscoopopbrengsten ten opzichte van de nationale feestdag vorig jaar. Volgens box office-tracker Dengta Data haalden bioscopen 1,83 miljard yuan  binnen tijdens de achtdaagse vakantie, die woensdag eindigde. Dat was het op één na laagste totaal sinds 2017 en een daling ten opzichte van de 2,1 miljard yuan die vorig jaar tijdens de reguliere zevendaagse nationale feestdag werd gerapporteerd. De kaartverkoop van dit jaar was ongeveer gelijk aan die van 2015. Insiders uit de sector schreven de zwakkere prestaties van dit jaar toe aan het ontbreken van een grote kaskraker.. Daarbij komt nog dat de combinatie van het Midherfstfeest en de Nationale Feestdag ook meer mensen heeft aangemoedigd om te gaan reizen in plaats van naar de bioscoop te gaan. “

Bronnen: Global Times, China Daily, Peoples Daily