Straks ook Chinese SST voor diverse spoorbreedtes

China ontwikkelt een nieuwe SST die niet enkel 400 km per uur kan rijden, maar die ook zijn wielen kan aanpassen aan de diverse spoorbreedtes in China en Rusland. Tot nu toe moesten grensoverschrijdende treinen veranderen van onderstel bij het oversteken van de grens en daarmee wordt veel tijd verloren.

newfastrain

SST van nieuwe generatie

De trein van de nieuwe generatie maakt deel uit van het dertiende vijfjarenplan en wordt vervaardigd door CRRC Qingdao Sifang , een filiaal van ‘s lands grootste treinbouwer China Railway Rolling Stock Corp. Tot nu toe werden bij treinen die de grens overstaken, de wielen veranderd maar straks is dit overbodig. De nieuwe SST is immers geschikt om te rijden op diverse spoorbreedtes. Bovendien kan hij 400 km per uur rijden. Dit maakt hem geschikt om te rijden op de in aanbouw zijnde lijn tussen Moskou en Kazan waarover nu al tussen Rusland en China een akkoord bestaat om die door te trekken naar Beijing waar een andere spoorbreedte geldt.

Dit werd bekend in de wandelgangen van de “12th Five-Year Plan (2011-15) Technology and Innovation Achievements Exhibition”. Momenteel rijden de Chinese snelle treinen 250 tot 300 km/uur hoewel ze maximum 350 km/uur aankunnen. Straks is China in staat treinen te ontwerpen en te vervaardigen die 500 km/uur aankunnen. Praktisch zal echter 400 km/uur gelden omdat hogere snelheden ook hogere kosten meebrengen. De 500 km/uur is eerder voor demonstratiedoeleinden van de nieuwe concepten en materialen dan voor operationele doeleinden bevestigen topingenieurs.

Nog in verband met de Chinese SST heeft prive-maatschappij XpressWest in de VS bekend gemaakt dat ze afziet van Chinese hulp voor het aanleggen van de SST-lijn tussen Los Angeles en Las Vegas. Fundamentele barrière is de eis van de VS-regering dat de treinen in de VS moeten vervaardigd zijn.

 Bron: China Daily, Los Angeles times

Print Friendly, PDF & Email

1 comment for “Straks ook Chinese SST voor diverse spoorbreedtes

  1. In China is de standaard spoorbreedte 1432 millimeter en 25000 volt wisselstroom op de bovenleiding en in de oude Sovjet Unie (Rusland,Kazachstan Oezbekistan etc) is de spoorbreedte 1520 millimeter en 3000 volt gelijkstroom en 25000 volt wisselstroom op de bovenleiding in India is de spoorbreedte 1676 millimeter en 25000 volt tapt de Electrische tractie treinen 25000 volt wisselstroom en de wielbasisbreete van de treinstellen kunnen in sluizen rijdend aangepast zoals in Spanje plaatsvindt met high speed treinen (AVE s) tussen het conventionele spoornetwerk (1600 mm breedte 3000 volt gelijkstroom) en de Hoge snelheids spoornetwerk ( 1432 mm breedte en 25000 volt wisselstroom)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *