Amsterdam schoffeert Chinezen met haar verjaardagspel opinie

Amsterdam bestaat dit jaar 750 jaar en de gemeente pakt die viering groots aan. Helaas is de, niet geringe, Chinese gemeenschap niet zo blij met het beeld dat de stad van Chinezen schetst. Binnen een periode van één dag is er een storm van protest in die gemeenschap ontstaan. Dit incident is niet los te zien van de manier waarop China in onze media omschreven wordt.

Het speelveld van Duivenbord; foto Go Go Dutch (disclaimer)

Spel

Speciaal voor de jongste burgers is er een op het oudhollandse spel Ganzenbord gebaseerd spel uitgebracht. Het wordt Duivenbord genoemd, vanwege het grote aantal duiven in deze stad. Spelers reizen per fiets door Amsterdam, waarbij ze diverse problemen en obstakels tegen kunnen komen. Zo kun je in een bouwput vallen. Dan moet je wachten tot een andere speler je passeert, die je uit de put kan helpen.

Chinezen

Het venijn zit in het obstakel in vak nr 49: Ni hao! Chinese toeristen blokkeren het fietspad. Om ze te ontwijken ga je terug naar vakje 39. Het is niet duidelijk of de bedenkers van dit spel het als een grap zien, maar de ouders van Chinese kinderen die het spel in handen kregen zijn er woedend over. ‘Chinese toeristen’ worden hier als een obstakel opgevoerd. Nu zien Amsterdammers de grote toeloop van toeristen tegenwoordig steeds meer als een obstakel, maar dat kun je in het spel brengen zonder die toeristen een specifieke nationaliteit toe te kennen.

Sociale media

Chinese inwoners van Nederland hebben hun gevoelens breed op de sociale media gedeeld. Velen hebben protestmails naar de producent van het spel gestuurd; kennelijk zoveel zelfs, dat de producent hun inbox afgesloten hebben. Ook is er een campagne opgestart om protestberichten naar de burgemeester van Amsterdam te sturen. De producent heeft inmiddels een verontschuldiging gepubliceerd.

Misverstand of racisme

De mediadiscussies concentreren zich op de vraag of hier sprake is van een misverstand of racisme. De gebruikelijke reactie van schrijvers/sprekers is dat het niet de bedoeling van een bevolkingsgroep te beledigen en dat het hen spijt, als hun woorden wel als een belediging opgevat zijn. Een incident als dit kan echter alleen ontstaan, indien de makers van dit spel een bepaald beeld over China en Chinezen hebben. Toeristen van diverse andere nationaliteiten veroorzaken veel meer hinder met hun luide geschreeuw na overmatig alcoholgebruik dan Chinezen, waarom zijn dan juist de Chinezen in dit spel boven komen drijven?

Media

In maart van dit jaar plaatste ik een artikel over de manier waarop onze media proberen het beeld over China onder de lezers te beïnvloeden. Naar mijn mening is dit incident over Chinese toeristen niet los te zien van het Chinabeeld in de media. Door de niet aflatende stroom van overwegend negatieve berichtgeving over China is er, zeker onder degenen die zichzelf niet speciaal met China bezig houden, een negatief beeld over China ontstaan. Toen de makers van het Duivenbord op het idee kwamen ook ‘toeristen’ als een obstakel in het spel op te nemen, kwamen automatisch ‘Chinezen’ op als de boosdoeners.

Conclusie

Het lijkt erop dat de berichtgeving over China een stadium bereikt heeft dat het desastreus aan het worden is. Ook vandaag weer in de berichtgeving over de mogelijke intrekking van studievisa van veel Chinese studenten in de VS is in meerdere van de berichten een ondertoon van leedvermaak te ontwaren. Die Chinezen dachten onze kennis te komen stelen, maar die droom wordt nu verbroken. Ik ga hier niet verder op dit onderwerp in, maar wijs er enkel op dat juist door dit soort berichten bij de lezers een onbewust negatief beeld over Chinezen gegenereerd wordt. En oh ja, de schrijvers van deze artikelen zullen tegenwerpen dat het niet zo bedoeld is, maar dan gooi ik die bal terug met het advies op te houden met die manier van rapporteren.

Bron: discussies op LinkedIn en de Go Go Dutch groep op WeChat.

De standpunten in opiniestukken zijn niet noodzakelijk identiek aan de redactionele lijn van ChinaSquare. De verantwoordelijkheid voor de inhoud ligt bij de auteur.