Anta sportgroep wil Finse Amer Sports kopen tegen 5,6 miljard €

De grootste Chinese groep in sportkledij Anta wil samen met enkele partners de Finse groep Amer Sports opkopen tegen 5,6 miljard €. Indien succesvol gaat het om de grootste Chinese koop in Europa dit jaar.

De in 1994 opgerichte groep Anta is gespecialiseerd in sportkledij en gebaseerd in Fujian. Anta telt in China meer dan 7000 winkels en is sinds 2007 genoteerd op de beurs te Hongkong. De groep verwierf in 2010 ook het Italiaanse sportmerk Fila en in 2016 het Japanse wintersportmerk Descente.

Nu wil Anta samen met een consortium de Finse sportgroep Amer Sports opkopen tegen 5,6 miljard €. Bij het consortium van investeerders behoren de Hongkong groep Fountinvest (gestuurd door Goldman Sachs), Tencent, Temasek veteraan Frank Tang en Chip Wilson de Canadese zakenman achter Lululemon (yogakledij). Door het bod zou Anta 58% verwerven in Amer, Fountinvest 15,8% Tencent 5,6% en Wilson 20,7%. Bij de Amer portefeuille van sportgoederen behoren Atomic ski’s, Salomon bergsportkledij, Luisville Sluger honkbalknuppels en Wilson tennisraketten.
Anta wordt geleid door Ding Shizhong die volgens het Hurun-rijkenrapport 21 miljard yuan rijk is. Vorig jaar realiseerde de groep een omzet van 16,5 miljard yuan maar het heeft ook één miljard € schulden. De verkoop van sportkledij groeit in China dubbel zo snel als de algemene klediingmarkt.

Voorwaarden

Anta winkel in Hongkong

Indien de koop doorgaat, zou het de grootste Chinese investering in Europa zijn dit jaar. De Raad van Bestuur van Amer staat volgens de FT unaniem achter het bod van 40 € per aandeel dat het consortium rond Anta biedt. Dit is 39% boven de prijs van het aandeel voor de gesprekken uitlekten. Naar verluidt zou 12% van de aandeelhouders geïnteresseerd zijn in de overeenkomst. Indien succesvol kan de koop ongetwijfeld de Chinese groep ten goede komen wanneer in 2022 in Beijing de Olympische Winterspelen plaats vinden.

CEO Heikki Takala zei dat hij gevraagd werd verder het bedrijf te leiden. Anta wil voornamelijk op de Chinese markt gericht blijven. De technologie van Tencent wordt als een aanwinst beschouwd. De Anta-producten worden (voorlopig?) niet in het buitenland gepusht.

Bron: Financial Times, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *