Binnenlandse consumptie zal groei op peil houden

De Chinese regering heeft maatregelen aangekondigd om de binnenlandse consumptie meer te stimuleren. Marktwerking en sociale maatregelen gaan daarbij hand in hand. Er is een verband met de bedaarde economische groei.

How-China-UnionPay-Is-Beating-out-Visa-and-MasterCard-at-Home-and-AbroadNa de kabinetszitting van gisteren, onder voorzitterschap van premier Li Keqiang, is er een bericht gepubliceerd op de website van de regering. Daarin wordt gezegd dat consumptie een belangrijke motor van groei is, met de breedste werking en de grootste invloed op het levensonderhoud van de bevolking.

Marktwerking

De markt zal een grote rol spelen in de bevoorrading, de expansie en de verbetering van de kwaliteit van de consumptie. De sectoren waarop de regering zal mikken voor maatregelen die de consumptie bevorderen zijn: informatica (bijvoorbeeld mobiel internet), groene en energiezuinige producten, huisvesting, toerisme en vrije tijd, onderwijs en bejaardenzorg. De overheid zal verder aan buitenlandse creditcardmaatschappijen vergunningen geven voor bedrijvigheid op de Chinese markt. Er is nu nog een monopolie voor het staatsbedrijf UnionPay, waar alle banken verplicht aan meewerken. Het aantal creditcardtransacties in China is sterk toegenomen en zou nu volgens een bankiersvereniging zo’n 13.100 miljard yuan (1.600 miljard euro) bedragen. De Chinese internetbedrijven Alibaba en Tencent bieden nu echter ook betaalmogelijkheden aan via smartphone. Ook van de diversifiëring en de marktwerking in de sector van de transacties wordt een stimulering van de consumptie verwacht.

Inkomens, liefdadigheid

liefdadigheidswinkel: consumptie en liefdadigheid ineen

liefdadigheidswinkel: consumptie en liefdadigheid ineen


Er is ook een sociaal onderdeel. Immers, de tekst zegt ‘China moet ook de inkomens laten stijgen als het de mensen in staat wil stellen om meer te consumeren’. De regering belooft dat er binnenkort een lijst komt van gedetailleerde en concrete ondersteuningsmaatregelen om de inkomensverdeling te hervormen. Op verschillende manieren wil de regering ervoor zorgen dat het inkomen van landbouwers groeit en dat de verdiensten van stadbewoners meer gelijke tred houden met de algemene economische groei. De verbetering van de sociale zekerheid moet ervoor zorgen dat de druk om te sparen afneemt. Daarnaast zal de regering een grotere inspanning leveren om liefdadigheidsorganisaties te versterken en ze beter te laten samenwerken  met systemen voor sociale hulpverlening. Belastingverlagingen en -vrijstellingen voor giften moeten het doneren voor liefdadigheid aantrekkelijker maken.

Het nieuwe normaal

De opnieuw beleden wil om alles op alles te zetten voor een toename van de binnenlandse consumptie houdt verband met vertraagde groei. De visie van de overheid en haar adviseurs is dat China zich moet instellen op wat ze ‘het nieuwe normaal’ noemen. De recent gepubliceerde cijfers van het Nationaal Bureau voor de Statistiek laten voor de eerste drie kwartalen een groei van het bnp zien van 7,4 %  tot 6.840 miljard dollar. Dit benadert voldoende het groeitempo van 7,5 % dat was uitgezet door de regering , maar het is natuurlijk wennen na de groei van jaarlijks 10 % die China heeft gekend tussen 1979 en 2012. De binnenlandse consumptie zal voortaan de drijvende kracht van de groei moeten zijn. Het opvoeren van die consumptie is ook een van voornaamste aspecten van de economische herstructurering. De centrale rol die de consumptie meer en meer zal spelen blijkt volgens de regering uit de samenstelling van de groeicijfers dit jaar. Tot en met september heeft de buitenlandse handel voor 10,2 % bijgedragen aan de toename van het bruto binnenlands product, investeringen voor 41,3 % en consumptie had in de groei van het bbp het grootste aandeel met 48,5 %. De overheid zal ook met meer nuchterheid tegen het verschijnsel van de groei aankijken en meer letten op tastbare voordelen voor de bevolking, volgens een expert van de Chinese Academy of Social Sciences (CASS).
stats
Bronnen: Xinhua, China Daily (Asia), SCMP

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *