Bioscoopbezoek explodeert in China

Het bioscoopbezoek is dit jaar in China met bijna de helft gestegen tot maandelijks 100 miljoen toegangskaartjes. Het zijn vooral jongeren die de bioscoop bezoeken. Merkwaardig is dat het aantal bioscoopgangers in grotere steden achteruit gaat terwijl dat in kleinere steden groeit. Ook het online video kijken explodeerde dit jaar met de helft.

monster-huntAl begin deze maand werd duidelijk dat de entreegelden van de bioscoop in China 40 miljard yuan zou gaan overtreffen. Gedurende geheel vorig jaar lagen de inkomsten net onder 30 miljard. De inkomsten uit Chinese films waren goed voor 23 miljard en dit betekent een vooruitgang met 73 %. Van de 10 grootste kaskrakers waren er 6 van Chinese makelij: topper was het mede door Tencent-gefinancierde ‘Monster Hunt’ (foto) die 2,44 miljard opleverde en daarmee ook het record brak, zij nipt op de voet gevolgd werd door Hollywoodproductie ‘Furious 7’.
Directeur Fu Yalong van consultancy EntGroup Consulting verwacht dat de totale bioscoopinkomsten dit jaar tussen 42 en 43 miljard bedragen en dat de Chinese producties goed zullen zijn voor 60% van deze omzet. De betere kwaliteit van de binnenlandse producties en de uitbreiding van het aantal schermen worden aangewezen als oorzaken voor de sterke verhoging van het aantal bioscoopgangers. Eind vorig jaar telden de 5780 filmzalen 23.630 schermen terwijl dit aantal eind november was aangegroeid tot 6210 zalen en in totaal 30.809 schermen, aldus gegevens van Analysys International.
Sinds 2003 groeide de filmmarkt jaarlijks met 30%: het inkomen groeide van 1 miljard yuan toen tot filmscherm40 miljard nu en het aantal verkochte kaartjes van  70 miljoen in geheel 2003 tot 100 miljoen per maand nu. Volgens Tsinghua professor Yin Hong heeft het Chinese volk van het bioscoopbezoek een gewoonte gemaakt. Het online filmticket-platform Maoyan.com preciseert dat 57 % van haar gebruikers geboren zijn na 1990. Dadi Cinema vindt van zijn kant dat het aantal personen uit grote steden tussen 2011 en nu daalde van 25% tot 18% terwijl het aantal in kleinere steden echter groeide van 75% tot 82%. Vooral teken- en animatiefilms wordt een rooskleurige toekomst voorspeld omdat ze door het jongere publiek in gezins- of collectief verband  bekeken kunnen worden.

Gouden decennium

Voorzitter Ren Zhonglun van Shanghai Film Group Corporation gelooft dat de komende 10 jaar een gouden decennium worden voor de Chinese filmsector. Volgens hem is er nog ruimschoots plaats voor uitbreiding in vergelijking met Z-Korea, de VS of Australië waar de inwoners gemiddeld vier maal per jaar naar de bios gaan. Hij verwacht 100 miljard omzet tegen 2020 en ook dat China de VS inhaalt qua inkomsten in 2017. Toch is er een groot verschil tussen de Chinese en Amerikaanse filmindustrie. In de Verenigde Staten komt het geld voor de filmindustrie voor 70 % door verkoop van dvd-films in de winkel terwijl de bioskaartjes maar 30 % van de omzet uitmaken. De Chinese collega’s werken hier ook aan, maar hierbij moet eveneens vermeld dat verwacht wordt dat het Chinees publiek dit jaar ook 36 miljard besteedt aan de online videomarkt, een sprong voorwaarts met de helft.
bonfidcinemOndertussen zullen de massieve investeringen die de internetgiganten ook in de videosector maken, gaan opbrengen.  De filmgroepen in Hollywood is de grote groei van de Chinese filmmarkt van hun kant evenmin ontgaan en vanuit deze kruisbestuiving tussen Chinese en Amerikaanse studio’s kan eveneens een stimulans worden verwacht voor de sector. De “Chinese droom” van Xi Jinping kan moeilijk zonder droomfabriek.
Bronnen: China Daily, en.ce.cn, http://seekingalpha.com, Wikipedia

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *