China geniet van ‘rijk der vrijheid’ tijdens meivakantie

Het Chinese binnenlands toerisme tijdens het 1-mei verlof breekt alle records. Voor waarnemers wijst het erop dat China de Covid-19 pandemie nu wel echt achter zich gelaten heeft.

China heeft verlof van 1 tot 5 mei. Vooraf was bijna alles volgeboekt, van vliegtuigtickets enhotels tot themaparken als Disneyland Shanghai. Ongeveer 200 miljoen mensen zouden erop uit trekken

Tijdens het verlof voor het Chinese nieuwjaar in februari had de regering nog opgeroepen om thuis te blijven, omdat op enkele plaatsen kleine opflakkeringen van besmettingen waren. Maar die zijn al uitgedoofd en vergeten. Deze keer kunnen de Chinezen onbekommerd genieten.

De cijfers van het toerisme liggen niet alleen veel hoger dan die van 2020, maar overtreffen ook ruim die van het pre-coronajaar 2019.

De boekingen vooraf voor vliegtuigen stegen 23% vergeleken met 2019, de hotels 43%, de autoverhuur 126%, attracties 114%. Tickets voor de Verboden Stad in Beijing waren op voorhand uitverkocht.

Het aantal treinreizigers piekte op 18,83 miljoen, een stijging met 9,2% tegenover 2019.
De Chinese bioscopen draaiden tijdens de eerste 3,5 dagen een omzet van 1,3 miljard yuan, bijna even veel als de volledige omzet van 1,5 miljard tijdens vijf dagen in 2019.

In Wuhan, het epicentrum van de eerste uitbraak, vond op 1 mei het Wuhan Aardbei Muziekfestival plaats met duizenden aanwezigen.

Door de massale belangstelling zag men overal prijsverhogingen. Dat heeft een aantal mensen afgeschrikt om te reizen, maar die lieten even goed hun spaarcenten rollen. Sectoren als takeaway voedsel en voedselleveringen boekten eveneens recordomzetten. Op 1 mei werden 260 miljoen postpakketten afgeleverd. Dat waren er 30% meer dan vorig jaar. In Shanghai begon op 1mei het ‘vijfdaagse mei-shoppingfestival’. In de eerste 24 uur werd voor 2,67 miljard dollar aangekocht.

Binnen- en buitenlandse waarnemers linken de toeristische boom aan het succesvol doven van elke nieuwe besmettingshaard en de snel aantrekkende vaccinatiecampagne.

Bronnen: Bloomberg, Global Times, Xinhua

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *