China koopt Europese vliegtuigen

De drie grootste Chinese staatsluchtvaartmaatschappijen zijn van plan bijna 300 Airbus vliegtuigen te kopen. Het is de grootste Chinese bestelling sinds het begin van de pandemie. Voor Europese vliegtuigbouwers is het een enorme ondersteuning in hun concurrentie met de VS.

Foto Wikimedia Commons Disclaimer

Air China en China Southern Airlines hebben apart aangekondigd dat ze elk 96 Airbus A320 vliegtuigen aankopen. Het gaat om toestellen voor 180 passagiers. Op catalogus gaat het om bestellingen van elk 12,2 miljard dollar. Daar bovenop komt een bestelling van China Eastern Airlines voor 100 dergelijke toestellen, op catalogus 12,8 miljard waard. De vermelde bedragen zijn exclusief de kortingen, die in dit geval belangrijk zouden zijn. De aankopen moeten nog door de aandeelhouders van de maatschappijen goedgekeurd worden; in de drie gevallen is de Chinese staat de grootste aandeelhouder.

De grote bestellingen deden meteen de aandelen van Airbus met 3% stijgen, terwijl die van Boeing daalden met1,2%. De gelijktijdige bekendmaking van de aankopen is meteen ook een geopolitieke boodschap voor de VS en de EU.

De toestellen zullen tussen 2023 en 2027 geleverd worden, met het gros in 2024. Voor Air China betekent het een capaciteitsuitbreiding met meer dan 10%, voor China Southern 13%. China Eastern gaat de nieuwe toestellen vooral binnenlands inzetten of voor vluchten naar de nabije buurlanden.

De Chinese luchtvaart werd onlangs zwaar getroffen door de lockdown van Shanghai en door de crash van een Boeing in maart – de ergste Chinese vliegramp in 28 jaar. Maar de sector herstelt snel.

Concurrentie

Intussen zijn de commerciële vluchten met de Boeing 737 MAX in China nog niet hernomen. Die wordt aan de grond gehouden sinds de crashes in Indonesië en Ethiopië. Het vliegverbod is weliswaar vorig jaar opgeheven, maar tot nu toe hebben de luchtvaartmaatschappijen alleen nog maar testvluchten uitgevoerd.

China werkt ook reeds lang aan een eigen vliegtuig, de C919, dat de concurrentie met de A320 en de B737 MAX moet aankunnen. Verwacht wordt dat het toestel eind dit jaar kan gecertificeerd worden voor commerciële vluchten.

Bron: Nikkei

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.