China ook voor McDonald's grootste groeimarkt

Fastfoodketen McDonald’s rekent de komende vijf jaar vooral op de groei in de Chinese markt om de achteruitgang in de VS en Europa te compenseren, zo blijkt uit de recente cijfers van de groep.

McCafé

McCafé


Niet enkel in auto’s wordt de Chinese markt aantrekkelijker dan de Amerikaanse. Fastfoodketen McDonald’s verwacht dat China de motor wordt van zijn groei in de regio ‘Asia-Pacific’. Volgens Tim Fenton, voorzitter van McDonald’svoor Asia-Pacific, Midden-Oosten en Afrika, verwacht dat de groep tegen eind dit jaar 1300 hamburgertenten heeft op het Chinese vasteland en 2000  tegen eind 2013. Gezien China de grootste groeimarkt is, komen er dit jaar 520 McDo’s bij in de regio, waarvan 150 tot 175 in China.
Fenton beweerde eveneens een goed eerste kwartaal gekend te hebben toen hij in Shanghai China’s eerste zogenaamde ‘Hamburger Universiteit’-trainingcentrum opende. De groep zal zijn investeringen in China met een kwart verhogen. Dit jaar komen er ook 40 à 50 McCafés, terwijl er nu nog maar 3 zijn. Fenton citeerde nog cijfers dat de fastfoodmarkt in de VS 460 miljard $ bedraagt en 2 % per jaar aangroeit, terwijl de Chinese markt dit jaar 310 miljard $ zou bedragen, met een groei van 10 %. Hij verwacht dat China binnen 5 à 10 jaar de VS of Europa zal overtreffen.
McDonald’s kent  concurrentie in de VS en China van Yum Brands’ KFC  (2800 verkooppunten in China) en in China van het Japanse noedelrestaurant Ajisen, dat er met 283 eethuizen meer telt dan in Japan zelf. Recentelijk brak in China echter ook een debat uit over de al dan niet aanwezigheid van bewaarmiddelen in de producten van de keten. McDonald’s antwoordde dat al hun producten 10 inspectierondes moeten doorstaan vooraleer ze op tafel komen.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *