China (Pu’er) International Coffee Expo

Ik bezocht op 5 januari een internationale koffiebeurs in Pu’er, provincie Yunnan. Theeliefhebbers kennen Pu’er als de herkomst van een van China’s beroemdste theesoorten. De regio wordt echter ook steeds bekender vanwege de koffieproductie. Het Ministerie van Handel organiseerde daarom in samenwerking met een aantal lokale organisaties deze internationale koffiebeurs.

Informatiebord van de koffiebeurs; foto van de auteur

Pu’er

Pu’er is de centrale stad in de koffieproductieregio van Yunnan; een gebied grenzend aan Laos, Vietnam en Myanmar. Yunnan goed is voor 95% van de koffieproductie in China; de rest wordt geproduceerd in Hainan. In 2022 bedroeg de totale productie van koffiebonen in Yunnan 113.600 ton, waarvan 8.700 ton werd geëxporteerd.

Franse invloed

De regio grenst aan wat vroeger bekend stond als de Franse kolonie Indochina, bestaande uit het huidige Laos, Vietnam en Cambodja. Een Franse priester bracht ruim een eeuw geleden een koffiespruit naar wat nu het dorp Zhu Ku La is, in het District Binchuan District van Dali. De boom waaruit deze spruit groeide zou vandaag de dag nog steeds bestaan. De koffieproductie bleef minimaal, totdat de provinciale overheid in het begin van de jaren tachtig de koffieproductie met een subsidie van de VN uit ging breiden. In dat kader werden meerdere koffiesoorten ingevoerd om te onderzoeken welke het beste in de lokale grond zou gedijen.

Ondernemingen

Om echt bekendheid te bewerkstelligen is meer nodig dan het verbouwen van goede koffie. Een aantal lokale ondernemers is in de verwerking van koffie gestapt, van het branden tot het ontwikkelen van eigen merken. Een van de succesvolste was Hogood, dat koffie ging leveren aan de Chinese dochterbedrijven van o.a. Nestlé en Starbucks. Hogood was daarna ook de eerste Chinese producent van instantkoffie. De Chinese minister van Buitenlandse Zaken, Wang Yi, heeft Hogood in een toespraak geprezen als voorloper van de opkomende Chinese koffie-industrie.

Bereikbaarheid

In dat opzicht is Pu’er de natuurlijke locatie voor een internationale koffiebeurs in China. De stad is echter niet de gemakkelijkste plek om te bereiken voor internationale exposanten of bezoekers. Dat was waarschijnlijk de reden dat, hoewel het een internationale beurs was, het aantal buitenlanders beperkt was. Alleen de stands van Mexico en Oeganda hadden buitenlanders in de stand. De andere niet-Chinese stands werden bemand door de lokaal ingehuurde mensen. Wat bezoekers betreft, zag ik naast mijzelf slechts één andere buitenlander.

Diversiteit

Het aantal lokale exposanten was hoog; met een opmerkelijk grote diversiteit. Het lijkt erop dat we Chinese koffieleveranciers in twee typen kunnen verdelen: bedrijven zoals Hogood, die op grote schaal koffie verwerken, deels van eigen verbouw, deels opgekocht van boeren. Deze kunnen zich geleidelijk vergelijken met de grote internationale merken. Daarnaast is er een groot aantal kleine bedrijven. Deze verbouwen koffie en verwerken de bonen zelf onder hun eigen merk. Een aantal heeft toeristische faciliteiten toegevoegd zoals een bezoekerscentrum of zelfs een hotel, zodat toeristen er kunnen verblijven voor een complete koffie-ervaring. De lokale overheden steunen deze bedrijven, omdat zij de toeristenindustrie kunnen helpen uitbreiden.

Competities

De barrista wordt ook steeds meer in China gewaardeerd als een professional met meer competentie dan een ober die koffie serveert. Naast koffie had de beurs ook een afdeling voor apparatuur voor professionele barrista’s. Ook werden competities gehouden voor barrista’s en koffiebranders.

Barristacompetitie; foto van de auteur.

Smaken

Een bezoek aan een koffiebeurs leidt onvermijdelijk tot een hoge cafeïne-inname. Op een bepaald moment wordt het moeilijk om te genieten van de smaak van een ander kopje dat je wordt aangeboden, hoe gastvrij ook. Toch was de gemiddelde kwaliteit goed. Het scala aan smaken was indrukwekkend. Chinese koffieproducenten hebben het niveau van volwassenheid bereikt waarin verschillende huizen een uitgesproken smaak hebben ontwikkeld die je als consument wel of niet lekker vindt. De meeste mensen die op de stands koffie aanboden waren bekend met uitdrukkingen als ‘dark roast‘ versus ‘medium roast‘. Ook werd de meeste aangeboden koffie vers bereid in een percolator, om maximale smaak te krijgen.

Innovatieve producten

Koffie (bonen, gemalen, instant) was niet het enige product dat op deze beurs werd tentoongesteld. Een aantal exposanten bood een breed scala aan afgeleide producten aan: thee uit de afval van de koffieverwerking, een combinatie van (Pu’er) thee en koffie, koffie verrijkt met extract van witte bonen en zelfs kunstmest speciaal geformuleerd voor koffiebomen. Een lokale universiteit heeft een handcrême ontwikkeld geproduceerd uit het omhulsel van de koffiebonen.

Bron: eigen observatie van de auteur

Print Friendly, PDF & Email