Chinese merken domineren binnenlandse smartphonemarkt

Nauwelijks een paar jaar geleden stonden Samsung en Apple onbetwistbaar bovenaan de in China verkochte smartphones. Ondertussen hebben de Chinese producenten de kwaliteit van hun toestellen verbeterd. Nu zijn de Chinese merken veruit dominant geworden en Apple & Samsung weggezakt.

smartphone-market-share

De verschuiving in een cijfergrafiek


Wu Wenhun verkoopt al twee jaar telefoons en toebehoren in Beijings district Chaoyang. In het verleden kwamen verbruikers binnen zo vertelt hij en kozen zonder dralen een smartphone van Apple of Samsung. Nu kijken ze meer uit en testen lokale modellen uit. Hijzelf gebruikt de Huawei P9. Volgens onderzoeker James Yan van Counterpoint  Technology  Market  Research is de toestand in de Chinese smartphonemarkt drastisch veranderd: een paar jaar geleden waren de twee dominant, maar ondertussen hebben lokale spelers hun marktaandeel aangevreten hoewel de twee nog sterk aanwezig zijn in het segment boven de 3000 yuan.
Volgens onderzoeksdirecteur Nicole Peng bij de in Shanghai gebaseerde consultancy Catalys beginnen buitenlandse merken hun luister te verliezen door de voortdurende verbetering van de hardware- en software van de Chinese fabrikanten. Zij beweert dat binnenlandse spelers al 85 % van de binnenlandse markt vertegenwoordigen en ze verwacht een nog hoger aandeel in de toekomst. Het laatste Apple-model iPhone 7 heeft de consumenten niet zo enthousiast gemaakt vergeleken met de vorige versies. Nadat explosies gerapporteerd werden bij de Samsung Note 7 bleek uit een rondvraag bij 57.000 personen door Penguin Intelligence dat 7,2 % van plan waren een Samsung smartphone te kopen terwijl 38% Huawei als hun topkeuze aangaven. Samsung had vorig kwartaal nog 7 % van de Chinese markt, maar de verwachting is dat dit aandeel nog zal dalen. Uit de rondvraag bleek nog dat 70 % geen iPhone willen kopen omdat die te duur uitvalt. Tijdens het voorbije kwartaal stond Apple maar op de vijfde plaats.  Huawei, Oppo en Vivo waren de 3 topmerken met samen 47 % van de markt. Het zijn blijkbaar de Chinese merken die vooraan staan bij technische verbeteringen. De Huawei P9 had zes maanden eerder dan de iPhone een dubbele camera met mogelijkheid tot Leicalenzen. Gezien de Chinese smartphonemarkt verzadigd is en drijft op vervanging, zijn de verbruikers uit de steden van derde- tot vijfde rang ook meer veeleisend geworden en de meesten kiezen voor lokale merken, aldus nog Peng.
De Chinese opgang in het internet bleek vorige week ook toen bekend werd dat de marktkapitalisatie van de Chinese microblogdienst  Sina Weibo ($11,35 miljard) deze van het Amerikaanse Twitter ($11,34 miljard) overstegen had. Een jaar geleden was Twitter nog $ 26,8 miljard waard. Ondertussen verloor Twitter 5 miljoen gebruikers terwijl Weibo er 70 miljoen bij kreeg.
Bronnen: China Daily, Tech in Asia
 

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *