Chinese smartphones domineren wereldwijd

Vorig jaar werden wereldwijd voor het eerst meer Chinese smartphones verkocht dan Samsungs en iPhones samen, zo vond TrendForce. De Chinese merken bezitten nu 46% marktaandeel, terwijl Samsung en Apple het met 38% moeten doen. Verwacht wordt dat de kloof dit jaar nog groter wordt tot 50% marktaandeel voor de Chinese merken.

smartphonesVolgens de TrendForce-data vonden de Chinese smartphone merken vorig jaar 629 miljoen afnemers terwijl Samsung en Apple samen er 519 miljoen hadden. Het is de eerste keer dat de Chinese merken de grote twee verslaan. Vorig jaar bezaten de Chinese merken wereldwijd 46,2% aandeel en de grote twee 38%.
De wereldmarkt groeide vorig jaar net 4,7% aan tot 1,36 miljard toestellen. De Chinese merken zagen hun verkoop echter stijgen met 17,3 %, terwijl Samsung enApple samen met 7 % daalden. Van beiden is het Apple die met 11 % minder het meest verliest. De in september vorig jaar gelanceerde iPhone 7 heeft het tij niet kunnen keren. Als oorzaak van de wereldwijde achteruitgang wordt gewezen naar de ineenstorting van het merk (met min 30%) in China dat voor Apple de tweede grootste markt is na de Verenigde Staten.
Voor het tweede opeenvolgende jaar is Huawei de Chinese kampioen met 231 miljoen verkochte toestellen of een vooruitgang met 21%. Daarmee consolideert Huawei zijn derde plaats in de wereld met 9,2% marktaandeel na Samsung (22%) en Apple (15,3%). Het wordt onmiddellijk gevolgd door de landgenoten Oppo en Vivo die voor het eerst de wereldtop-5 binnenkomen ten koste van Xiaomi en Lenovo die tot de 7-de en achtste plaats worden terug gedrongen. De twee nieuwelingen hebben hun verkoop zien stijgen van 96 miljoen smartphones in 2015 tot 180 miljoen vorig jaar wat een explosie met 86% betekent.
Voor TrendForce moet voor dit jaar vooral uitgekeken worden of Nokia in staat zal zijn terug te komen. Foxconn heeft immers via zijn filiaal FIH Mobile het merk uit Finland van Microsoft afgekocht in de hoop het te relanceren via het eigen verdeelnetwerk. Een moeilijke klus zo wordt gezegd. De Chinese merken zouden hun opgang dit jaar voortzetten tot meer dan de helft van de markt.
Bron: usinenouvelle.com

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *