Sector online diensten bruist van overnamedeals

Het online toeristisch agentschap Ctrip koopt de Schotse website Skyscanner op waarmee je de prijzen van vliegtuigtickets kan vergelijken. Omgekeerd is het Amerikaanse AirBnb geïnteresseerd in het opkopen van de Chinese dienst voor vakantieverblijven Xiaozhu. Naar verluidt wil Yum China thuisbesteldienst Daojia kopen

ctrip2Ctrip International wil $ 1,7 miljard neertellen om het Schotse Skyscanner te kopen waarvan 1,4 miljard zal in cash gebeuren.  Deze site laat de prijsvergelijking toe van vliegtuigtickets door verschillende operatoren naar eenzelfde bestemming. De meerderheid van de aandeelhouders staan achter het plan. Daarmee bereidt Ctrip zich voor op de te verwachte toename van het Chinees toerisme naar het buitenland. Vorig jaar maakten de Chinese toeristen volgens het China Tourism Research Institute 120 miljoen buitenlandse reizen en dat is het dubbele van het aantal in 2010. In tegenstelling tot concurrenten Expedia en Kayak die een marge hebben van respectievelijk 5,7% en 7,6% bedroeg de marge van CTrip vorig jaar 3,5 %.
Analisten wijzen er op dat Ctrip werkt met dure callcenters en een webinfrastructuur die gebouwd werd in de tijd dat klanten liever belden dan online te gaan. Volgens prof. Jeffrey Towson aan de Peking University worden drie kwart van de boekingen bij Ctrip nu online via de smartphone gedaan. De aankoop is de eerste onder Jane Sun die vorige week werd benoemd in de functie van CEO. Omdat ze studeerde aan de Universiteit van Florida en werkte in Silicon Valley wordt van haar verwacht dat ze het blikveld van Ctrip verruimt en afstelt op een internationaal publiek. De belangrijkste opportuniteit voor Ctrip aldus Towson is twee groepen met elkaar in verbinding te brengen: de Chinese consumenten met de internationale vliegtuigmaatschappijen en hotels. Wat ze echt nodig hebben is een netwerk van hotels want daar ligt de echte markt met tienduizenden hotels over Europa en Azië als klanten.
Verwacht wordt dat de overeenkomst afgewerkt is tegen het jaareinde. De operaties van Skyscanner zullen onafhankelijk blijven als onderdeel van de Ctrip-groep. In januari werd de waarde van Skyscanner op $ 1,6 miljard geraamd en toen nam Sequioa uit Silicon Valley een aandeel. De stichter van Ctrip Neil Shen stichtte Sequoia Capital China in 2005. Medestichter Gareth Williams van Skyscanner zei alvast dat zijn bedrijf veel van Ctrip marktleider in China te leren heeft.

Airbnb

In de omgekeerde richting bestaat interesse bij AirBnb  om de tweede Chinese bookingdienst van vakantieverblijven Xiaozhu airbnbop te kopen. De waarde van Xiaozhu wordt op $ 300 miljoen geraamd en AirBnb heeft verklaard dat het zijn investeringen in China het komende jaar wil verdubbelen. AirBnb dat over een lijst met 75.000 verblijven in China beschikt, legt voornamelijk de klemtoon op toeristen die steden in Europa, VS of andere delen van Azië bezoeken. Voor Xiaozhu zou een deal zijn positie op de Chinese markt verstevigen op het ogenblik dat deze aan consolidatie toe is. Concurrent en marktleider Tujia beschikt over een lijst met 400.000 verblijven, het kreeg $ 400 miljoen van investeerders en kocht de dienst vakantieverblijven van Ctrip. In zijn vijfde ronde van fondsenwerving haalde Xiaozhu deze maand $ 65 miljoen op. Het beschikt over een lijst met meer dan 100.000 adressen en over bijna 10 miljoen gebruikers.  Eerder dit jaar werd de waarde van Xiaozhu op $ 300 miljoen geraamd. Bij de geldschieters behoren Legend Capital, Joy Capital en Bertelsmann Asia Investment Fund.  De klanten zijn voor twee derde personen die geboren werden tussen 1980 en 2000. Airbnb is $ 30 miljard waard en tot de geldschieters behoren Peter Thiels’ Founders Fund, General Atlantic en China’s Hillhouse Capital. AirBnb werkt in China voor betalingen al samen met Unionpay en Alipay. Een lokale verankering zou welkom zijn.

Yum wil Daojia

 
Logos of KFC, owned by Yum Brands Inc, are seen on its delivery bicycles in front of its restaurant in Beijing February 25, 2013. To match Exclusive DAOJIA-M&A/YUM REUTERS/Kim Kyung-Hoon/File Photo
Yum China werd vorig jaar afgesplitst van VS-fastfood gigant Yum Brands Inc. De groep is vooral bekend van de twee merken KFC en Pizza Hut en wil zijn fastfood-tenten in China verdrievoudigen tot 20.000. De gewoonten veranderen snel en bestelling aan huis hoort daar bij om de klanten aan te trekken. Volgens Reuters wil Yum China in dit perspectief de thuisleveringsdienst Daojia kopen. Daojia werd opgericht in 2010 en focust op voeding te bestellen aan huis. Het doet dit in 10 steden, beschikt over een logistiek team met 3000 personen en meer dan 6000 restaurants. Deze diensten waarbij ook Baidu Waimai, het door Alibaba gesteund Meituan en het door Tencent -gesteund Ele.me maken nogal opgang. Tot de geldschieters van Daojia dat in 2014 $ 50 miljoen ontving, behoren JD.com en Macquarie Capital. CEO Yum China Micky Pant zei aan Reuters dat levering aan huis nu maar voor 10% instaat van het zakencijfer, maar dat dit een driver is van groei. Voor zijn afsplitsing kreeg Yum China $ 460 miljoen van Primavera Capital en Alibaba filiaal Ant Financial
Bron: FT.com

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *