De digitale stand van zaken 13

Kort ICT-nieuws

300 miljoen mobiele Internetgebruikers
Eind vorig jaar telde China 300 miljoen personen die op Internet gaan via de GSM. Dit is 20 % meer dan het jaar voordien. China heeft in totaal 850 miljoen GSM-gebruikers en enkel vorig jaar kwamen er 100 miljoen bij. 60 % van de bevolking heeft een mobieltje.  Bron Yonhap
Internet in Tibet
Eind vorig jaar had Tibet 1,2 miljoen Internetgebruikers waarvan 90 % inloggen via hun GSM. Internet heeft reeds post en telefoon vervangen als het frekwenst gebruikt communicatiemiddel. De 3G-diensten bedekken zeven steden, 73 zetels van kantons, 416 gemeenten en 28 toeristische sites. Het Tibetaans kan zowel gebruikt worden voor Windows, Office als voor de GSM. Het computerteam van de Tibetaanse universiteit die dit realiseerde, werkt nu aan een Tibetaanse digitale bibliotheek op het net.
China Telecom mikt op 1 miljoen hotspots

hokje als hotspot


Telecomoperator China Telecom die momenteel 300.000 Wifi hotspots uitbaat –overigens meestal in Zuid-China- wil dit aantal optrekken tot 1 miljoen tegen eind 2012. Dit jaar komen er 400.000 bij. Daarnaast onderhandelt de operator met de vliegmaatschappijen Air China en Hainan Airlines om internet aan te bieden tijdens de vlucht. Verwacht wordt dat de 3 operatoren  dit jaar haast maken met de uitbouw van hun Wifi-netwerken. Daarmee zou een bedrag van 25 miljard gemoeid zijn volgens analist Li Zhongzhi van Ping An Securities.  Bron: China Daily


Huawei wil nieuwe wegen op
De telecomproducent Huawei beoogt dit jaar een matige groei van 10 %, maar deze zou niet komen van netwerk-operatuur aan operatoren, maar wel van toestellenverkoop en van ondernemingen. Huawei wil vooral focussen op de integratie van telecom en IT en het “cloud”-computing. Vooral in de VS is de doorbraak niet evident en daar heet de boodschap dat Huawei geen Chinese firma is , maar een globale onderneming met vele O&O-centra buiten China. In de VS wil Huawei concurrentie aandoen aan CISCO dat een nieuw bestuur heeft, 550 personen afdankte en wat aan marktaandeel inboet. In China bouwt Huawei in Beijing een O&O campus van 12 gebouwen voor 10.000 personen. Huaweis “cloud” strategie is sterk gedetailleerd en was naar verluidt totnogtoe een goed bewaard geheim.  Bron telecomasia.net
Tencent: winst en media-inkoop
Tencent Holdings deelde mee dat de nettowinst tijdens het eerste kwartaal 61 % steeg tot 2,87 miljard yuan. Voorzitter Ma Huateng verwacht iets matiger resultaten voor het tweede kwartaal onder meer door de schoolexamenperiode. Tencent heeft 4,6 % aandelen gekocht van de TV-en filmproducent Huayi Brothers Media. 27 miljoen aandelen werden gekocht voor 69 miljoen yuan. Huayi Bros was in 2010 bekend voor de kaskraker Aftershock. Tencent probeert nieuwe media te integreren in zijn portefeuille.
Baidu veroordeeld door gerecht
Het Gerechtshof van Shanghais district Luwan heeft zoekmachine Baidu veroordeeld tot een half miljoen yuan schadeloosstelling aan Shanda Literature omdat het gecopyright materiaal van Shanda niet had verwijderd op zijn site niettegenstaande de vraag van Shanda. Baidu zou in beroep gaan. Er zijn geruchten dat Shanda aandelen zou kopen van website docin.com waardoor Shanda een rechtstreekse concurrent zou worden van Baidu Wenku. Volgens Shanda lijden ze 1 miljard yuan verlies door de publicatie van hun materiaal op Baidu. Auteurs hebben reeds opgelucht gereageerd. Bron Global Times

Alibaba: 37 % meer winst.
s Werelds grootste B2B site Alibaba maakte tijdens het eerste kwartaal 37 % meer winst, namelijk 452 miljoen yuan. Alibaba stelt KMO’s zonder veel marketing-faciliteiten in verbinding met grote online handelaars en haalt inkomen uit het lidgeld van deze KMO’s. In de toekomst is het minder de bedoeling om nieuwe leden te werven dan wel de kwaliteit van de dienstverlening te versterken. Eind maart had Alibaba 26 % meer leden dan het jaar voordien, maar toen was de aangroei nog 31 %. Bron SCMP
Wuhan eerste in driedubbel-netwerk
Wuhan wordt de eerste stad waar de consument zich kan abonneren op een driedubbele dienst die breedband Internet aanbiedt samen met TV en telefonie. 12 Chinese steden experimenteren met de integratie van deze drie netwerken. Het gaat om een samenwerking tussen het Wuhan filiaal van China Mobile en de lokale tak van de State Administration of Radio Film and Television (SARFT). Het familieabonnement kost 1399 yuan voor één jaar en omvat 2M breedband, HD-interactieve TV en een mobiel krediet van 600 yuan. Volgens manager Li Jian valt dit combinatiepakket 70 % goedkoper uit dan de pakketten afzonderlijk.

Print Friendly, PDF & Email

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *